Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

Formule 1 in 2019: Hoeveel weegt een formule 1 auto?

  • Geplaatst op
  • Door Racing-Art.nl
  • 0
Formule 1 in 2019: Hoeveel weegt een formule 1 auto?

Tja wat weegt een formule 1 auto tegenwoordig? Als je het aan www.racing-art.nl vraagt is dat voor een formule 1 schaalmodel zoals de RB15 van Max Verstappen vaak niet meer dan een paar honderd gram. Een echte formule 1 auto is natuurlijk wat zwaarder maar de regels daarvoor gaan in het nieuwe formule 1 seizoen 2019 veranderen.

Brandstof, biometrische handschoenen en bestuurdersgewicht bepaalden in 2018 de agenda van de Formule 1 commissie. In het nieuwe jaar betekent dat vooral goed nieuws voor de algemene veiligheid en voor iedereen die de beste racewagens ter wereld langer op volle kracht wil zien presteren. Het gewicht van een formule 1 neemt met 9 kilo toe ten opzichte van 2018 tot 743 kilogram. Maar dat is niet het enige wat er gaat veranderen omtrent het gewicht van formule 1 auto's in 2019.

Het nadeel van zwaardere coureurs in de f1

Momenteel is Nico Hulkenberg -- a.k.a. "The Hulk" -- een van de grootste en zwaarste racers in het circuit. Onder de huidige regels betekent zijn gestalte een nadeel ten aanzien van kleinere en lichtere rivalen. In tegenstelling tot Hulkenberg kunnen zij namelijk wel extra ballast toevoegen om hun wagens op gewicht te brengen, in balans te houden en van de juiste set-ups te voorzien. 
Vanaf 2019 is die discrepantie verleden tijd en wordt het gewicht van de bestuurder niet langer opgeteld met dat van de auto. Toevoeging van balast zal enkel nog toegestaan worden wanneer de bestuurder onder een minimumgewicht van 80 kg blijft. Het verschil tussen het bestuurdersgewicht en dat minimumgewicht mag wel nog aangevuld worden via ballastgewicht. Door de plaatsing van die ballast naast de zetel vermindert zo het voordeel van lichtere bestuurder tegenover zwaardere collega's. Tegelijk worden tal van andere problemen vermeden, zoals de gezondheidsrisico's die komen kijken bij te strenge diëten. Ook kunnen teams nu wat langer nadenken over welke racer ze inzetten, aangezien de bestuurder geen rol meer speelt in het bepalen van het autogewicht. 

max verstappen formule 1 auto

Brandstoftoeslag in de formule 1

De nieuwe generatie F1 auto's zijn technisch en visueel spectaculair, maar dat heeft ook zijn kostprijs. Deze zwaardere auto's hebben namelijk meer downforce, waardoor het gaspedaal vaker wordt gebruikt en er dus meer brandstof wordt verbrand. Het huidige toegelaten brandstofgewicht van 105 kg zorgt er zo voor dat chauffeurs vaak spaarzaam moeten zijn om het einde van de race te halen. In het nieuwe jaar wordt het gewicht daarom verhoogd met 5 kg, naar 110 kg, om bestuurders in staat te stellen om te allen tijde de volle motorkracht te gebruiken, zonder teams strategische opties te ontnemen. 

Biometrische handschoenen in 2019

Vanaf 2019 moeten alle F1 bestuurders biometrische handschoenen dragen. Deze hightech innovatie kan mogelijk cruciale, levensreddende gegevens van de bestuurder naar het medische team sturen. De handschoenen zijn ontwikkeld door de FIA veiligheidsafdeling en hebben een sensor die onder andere de hartslag en de hoeveelheid zuurstof in het bloed meet voor, tijdens en na een crash. Met de uitvinding wil men scenario's zoals dat van de Russische Grand Prix van 2015 vermijden. Tijdens deze race botste Carlos Sainz aan meer dan 150 km/u tegen een vangrail. De Spanjaard bleef gelukkig ongedeerd, maar omdat de auto tot stilstand was gekomen onder de slagboom, bleek het voor het medische team erg lastig om met de bestuurder te communiceren en zijn toestand correct te beoordelen. 

Formule 1 toekomst: F1 in 2021

Tegelijk met de nieuwe reglementen voor 2019 gaven F1 voorzitter en CEO Chase Carey en F1 motorsport baas Ross Brawn in 2018 ook hun visie op het kampioenschap vanaf 2021. Daarbij stond met name het nieuwe motorreglement centraal. Alle belanghebbenden zijn dan ook gebaat bij een zo snel mogelijke bevestiging van deze regels en voorschriften, die daarom al in juni 2018 werden goedgekeurd door de World Motor Sport Council. Fabrikanten hebben zo nog 3 jaar de tijd om hun motoren klaar te krijgen. Vooropgesteld werd een 1.6 V6 turbohybride zonder het MGU-H systeem voor de terugwinning van uitlaatgassen. Dit bleek immers een erg kostelijk en complex systeem, dat menig fabrikant (en Honda in het bijzonder) te veel last bezorgde.

 

Dit artikel wordt je aangeboden door Racing Art

 

Met Racing Art haal je de racebeleving in huis, met exclusieve kunstwerken en schaalmodellen van o.a. Minichamps, Spark models en BBR models. De fraaie schaalmodellen in schaal 1:18 en 1:43 van top coureurs zoals Niki Lauda, Michael Schumacher en Max Verstappen geven de formule 1 bolides zeer gedetailleerd weer.

 

Exclusieve race kunstwerken vind je er van topkunstenaars zoals Eric Jan Kremer waarmee je de ongekende dynamiek uit de racerij in je interieur brengt. Eric Jan Kremer heeft een aantal bijzondere schilderijen van Max Verstappen gemaakt. Deze schilderijen zijn geheel vrijblijvende te bezichtigen in het NH Hotel te Zandvoort.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd