Jos Verstappen, niet alleen maar de vader van Max
We hebben tegenwoordig allemaal de mond vol over Max Verstappen. Formule1 fans in Nederland, België en wereldwijd. Terecht, maar wat weten we nog over zijn vader Jos? Jos Verstappen, die nog niet zo lang geleden zijn eigen race-carrière had. Met als hoogtepunt zijn jaren in de Formule1. Periodiek maakte ook Jos de tongen los door zijn optreden op de baan.
De race geschiedenis van Jos Verstappen
Jos Verstappen werd in 1972 geboren in het Limburgse dorpje Montfort. Net als Max was hij er snel bij als het gaat om de gemotoriseerde sport. Reeds op zijn achtste zat hij achter het stuur van een kart. Een heus lefgozertje. Jarenlang deed hij mee op het hoogste niveau. Hij behaalde in 1984 het Nederlandse kampioenschap bij de junioren, maar viel ook steeds meer op tijdens internationale kart-races.
Een overgang naar de autosport kon dan ook niet uitblijven. Dat gebeurde in 1991 toen Jos ging rijden voor het Van Amersfoort Racing team en onder andere uitkwam in de Opel Lotus klasse. Ook weer met succes!
Een overgang naar de autosport kon dan ook niet uitblijven. Dat gebeurde in 1991 toen Jos ging rijden voor het Van Amersfoort Racing team en onder andere uitkwam in de Opel Lotus klasse. Ook weer met succes!
Jos Verstappen als Formule1-rijder
Van het een kwam het ander. Na een korte periode in de Formule3 belandde Jos in 1994 achter het stuur van een Formule1-auto. Hij begon weliswaar als test- en reserverijder bij het team-Benetton, maar had spoedig het “geluk” dat de tweede rijder door een pittige crash nog vóór het seizoen uit moest vallen. Letterlijk een geluk bij een ongeluk.
Zo mocht Jos het tweede stuurtje vasthouden bij Benetton, achter zijn ondertussen legendarische Duitse teamgenoot Michael Schumacher. Het zou in veel opzichten Jos’ opmerkelijkste Formule1-seizoen worden.
Zowel in de positieve zin, met onder andere twee podiumplaatsen in Hongarije en België, als in negatieve zin, door adembenemende ongelukken op de baan. Zo vloog in dat jaar tijdens de GP van Duitsland zijn auto tijdens een pitstop in de fik, waarbij Jos er ternauwernood met wat brandwonden aan het gezicht vanaf kwam. Onvergetelijke beelden, die niet minder spectaculair waren dan die van onlangs in Bahrein met de Fransman Romain Grosjean.
Jos toonde vanaf de start van zijn Formule1-carrière zijn grote talent. Zo ook zijn vechtersmentaliteit en onstuimigheid op de baan. De fans genoten ervan, maar helaas resulteerde dat niet in een contractverlening. Niet bij Benetton, noch bij een ander topteam uit die tijd.
De volgende jaren - tot 2003 - reed Jos dan ook voor meerdere teams. Teams die veelal in het achterveld meereden. Vechtend tegen de bierkaai, bleef echter duidelijk hoe goed Jos eigenlijk was. Een natuurtalent dat hij helaas zelden nog wist om te zetten in de nodige punten, maar ondertussen wel genetisch klaar had liggen voor zijn zoon Max.
Zo mocht Jos het tweede stuurtje vasthouden bij Benetton, achter zijn ondertussen legendarische Duitse teamgenoot Michael Schumacher. Het zou in veel opzichten Jos’ opmerkelijkste Formule1-seizoen worden.
Zowel in de positieve zin, met onder andere twee podiumplaatsen in Hongarije en België, als in negatieve zin, door adembenemende ongelukken op de baan. Zo vloog in dat jaar tijdens de GP van Duitsland zijn auto tijdens een pitstop in de fik, waarbij Jos er ternauwernood met wat brandwonden aan het gezicht vanaf kwam. Onvergetelijke beelden, die niet minder spectaculair waren dan die van onlangs in Bahrein met de Fransman Romain Grosjean.
Jos toonde vanaf de start van zijn Formule1-carrière zijn grote talent. Zo ook zijn vechtersmentaliteit en onstuimigheid op de baan. De fans genoten ervan, maar helaas resulteerde dat niet in een contractverlening. Niet bij Benetton, noch bij een ander topteam uit die tijd.
De volgende jaren - tot 2003 - reed Jos dan ook voor meerdere teams. Teams die veelal in het achterveld meereden. Vechtend tegen de bierkaai, bleef echter duidelijk hoe goed Jos eigenlijk was. Een natuurtalent dat hij helaas zelden nog wist om te zetten in de nodige punten, maar ondertussen wel genetisch klaar had liggen voor zijn zoon Max.
Jos, de wegbereider
Parallel aan Jos’ nadagen in de autosport, met onder andere nog een fraaie overwinning tijdens de 24 uur van LeMans, stond hij ook langs de baan zijn zoon te begeleiden en te bewonderen.
Zonder Jos was er letterlijk en figuurlijk nooit een Formule1-fenomeen als Max Verstappen geweest. Voor de jonge Max beslist zijn grote voorbeeld en inspiratiebron als rijder. Zo je wil, naast zijn eigen prestaties, is Max Jos’ grootste bijdrage aan de Formule1.
Zonder Jos was er letterlijk en figuurlijk nooit een Formule1-fenomeen als Max Verstappen geweest. Voor de jonge Max beslist zijn grote voorbeeld en inspiratiebron als rijder. Zo je wil, naast zijn eigen prestaties, is Max Jos’ grootste bijdrage aan de Formule1.
Bekijk ook onze andere f1 auto's.