Geboren in een gezin waar motor racen in het bloed zat kwam Rossi op zijn tweede levensjaar al in aanraking met de motor. Het was zijn moeder die hier in eerste instantie een stokje voor heeft gestoken, omdat ze het te gevaarlijk vond. Rossi vond vervolgens zijn heil in de kart. Pas tien jaar later in 1991 begon hij weer serieus met minibikes te racen. In deze periode werd, door de hoge kosten van het karten, besloten om zich volledig te focussen op de minibike serie.
Na twee jaar ervaring met minibikes nam Rossi de stap naar de nationale Campionato Italiano Sport Production 125cc serie. Dit eerste jaar ging niet zonder slag of stoot. Rossi bleef echter volhouden wat resulteerde in de winst van het kampioenschap in 1994. Zijn talent bleef niet onopgemerkt en in 1996 was het debuut van Rossi in het Wereldkampioenschap weg racen een feit. In welke serie Rossi ook reed, de 125cc, 250cc of 500 CC. Nooit heeft hij meer dan twee seizoenen nodig gehad om kampioen te worden van een klasse.
De gouden jaren van Valentino Rossi
In 2001 behaalde Rossi het hoogst haalbare. Kampioen worden in de 500cc klasse. Dit was gelijk ook de laatste kampioen in deze klasse. De 500cc werd vanaf het jaar daarna omgedoopt tot de MotoGP. Ondanks de wisseling van de klasse bleef Rossi de eerste twee jaren Honda trouw. Dit was een gelukkig huwelijk met als uitkomst twee kampioenschappen, waarin hij bijna twee derde van alle races had gewonnen.Ondanks deze resultaten koos Rossi in 2004 toch voor een ander team. Het contract wat Yamaha voor zijn neus legde was niet af te slaan. Rossi zou Yamaha niet teleurstellen. Met een motor die door vele als kansloos in de strijd om het wereldkampioenschap werd beschreven lukte het hem toch de titel in de wacht te slepen. In de zes jaren die volgde bleef de Italiaan Yamaha trouw en behaalde ze samen nog drie kampioenschappen.
Laatste decennia
In zijn laatste jaar bij Yamaha brak Rossi op 5 juni 2010 zijn been tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Italië. Zijn kansen op de titel waren hiermee verkeken. Enkele maanden later maakte Rossi zijn overstap naar Ducati bekend. Wat een Italiaans sprookje moest worden eindigde helaas in mineur zonder zeges.Onder het mom, oude liefde roest niet, kwam Rossi terug bij het team waar hij zo bekend mee was geworden. Op Nederlandse bodem was het vervolgens raak. Rossi en Yamaha wonnen de Grand Prix van Assen. Hoewel hij er steeds akelig vlakbij zat is het hem tussen 2010 en 2019 niet meer gelukt om kampioen te worden. Er blijft dus één grote vraag hangen bij de fans van The Docter en motorsportliefhebbers in het algemeen. Hebben we het laatste kampioenschap van Rossi al meegemaakt of weet hij toch nog iets uit de hoge hoed te toveren?