100% officiele merchandise
Veilig betalen
Gratis verzending vanaf €45
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Charles Leclerc niet te stoppen: opnieuw winst voor Ferrari

Charles Leclerc niet te stoppen: opnieuw winst voor Ferrari

0 reactie minuten lezen

Het raceweekend in Melbourne verliep erg wisselvallig voor Max Verstappen, die geen goed gevoel had bij zijn RB18. Heel anders was het voor team Ferrari, die met de F1-75 echt een top auto in handen hebben. In de eerste vrije training zetten Carlos Sainz (Ferrari) en Charles Leclerc al de snelste tijden neer, voor Sergio Pérez (Red Bull Racing) en Max Verstappen. In de tweede training herpakte Verstappen zich en reed de tweede tijd, vlak achter Charles Leclerc en nog net voor Sainz.

 

Derde vrije training dramatisch voor team Aston Martin

In de derde vrije training op zaterdagochtend was het de beurt aan team McLaren, die na een zeer slechte seizoenstart eindelijk vooraan meereed met de MCL36. Lando Norris (McLaren) pakte de snelste tijd, voor Leclerc en Pérez. Max Verstappen kwam niet verder dan de zevende tijd. Ook had hij een spannend momentje vlak voor het inrijden van de pitstraat, waarna hij spinde en naast de baan kwam. Maar, het kan altijd erger. Beide nieuwe auto’s van team Aston Martin (AMR22) overleefden de training niet. Eerst crashte Sebastian Vettel, die na zijn coronabesmetting eindelijk aan seizoen ’22 is begonnen. En vlak voor het einde van de sessie was het teamgenoot Lance Stroll die zijn auto in een muur boorde.

 

Rommelige kwalificatie met twee Red Bull’s in top 3

In de kwalificatie voor de Grand Prix van Australië leek het er even op dat Fernando Alonso (Alpine) met zijn A522 voor poleposition ging. Zijn vliegende ronde eindigde helaas voor de Spanjaard naast het circuit en zo zorgde hij voor de eerste rode vlag. De strijd om de eerste plek op de startgrid ging verder tussen Leclerc en Verstappen. De kwalificatie werd opnieuw stilgelegd na een touché van Lance Stroll op Nicholas Latifi (Williams). De laatste vlog hard in een muur; werk aan de winkel voor zijn monteurs… Verstappen zette in de slotfase van de kwalificatie nog wel de snelste tijd neer, maar werd overklast door Leclerc. Op P3 eindigde Sergio Pérez, met naast zich op de startrij een diepgelukkige Lando Norris (McLaren). Ook team Mercedes was tevreden met P5 en P6. Een mooie uitgangspositie voor Lewis Hamilton en George Russell om met hun nieuwe auto, de W13, de strijd aan te gaan met McLaren en misschien wel Red Bull Racing.

Australiër Daniel Ricciardo (McLaren) was weliswaar minder snel dan zijn teammaatje, maar hoopte voor zijn thuispubliek het beste te halen uit zijn startplaats, P7. Voor Carlos Sainz zag het er een stuk minder rooskleurig uit. Door wat pech met de rode vlaggen en afgebroken snelle rondes kwam hij niet verder van P9 op de startgrid. Hij deelde de startrij met landgenoot Fernando Alonso in de Alpine.

 

Grand Prix van Australië

De start van de Grand Prix van Australië verliep rustig, zonder incidenten. Charles Leclerc behield de leiding, gevolgd door Max Verstappen die ook goed weg kwam. Wie ook een prima start had, was Lewis Hamilton. Hij stak in zijn nieuwe formule 1-auto W13 meteen Lando Norris én Sergio Pérez voorbij en hield op P3 de eerste rondes vol.
Weer pech voor Carlos Sainz. Hij verloor bij de start vier plekken en probeerde vroeg in de race zijn achterstand goed te maken. Maar met nog onvoldoende temperatuur in zijn banden was hij te gehaast en vloog zijn F1-75 in bocht 10 alweer van de baan de grindbak in. De eerste safetycar op het Albert Park Street Circuit in Melbourne was een feit.

 

Formule 1-teams strijden om de punten

Na de herstart reed Charles Leclerc al snel weg bij Max Verstappen. Sergio Pérez haalde op spectaculaire wijze Lewis Hamilton in en reed zo weer op een mooie derde plaats. In het middenveld knokten de teams om binnen de punten te finishen. Zo waren Alonso (Alpine) en Magnussen (Haas) weer lekker op dreef, zette Valtteri Bottas (Alfa Romeo) in zijn nieuwe formule 1-auto C42 flink druk en hielden de McLarens van Norris en Ricciardo goed stand.
In ronde 19 kwam Max Verstappen voor het eerst naar binnen voor een bandenwissel. Hij zakte terug naar een zevende plaats. Bij Ferrari maakten ze zich nog geen zorgen over de banden van Leclerc’s F1-75: die hielden het nog prima vol.

 

Drama nog niet voorbij voor Aston Martin

Leclerc maakte zijn pitstop pas in ronde 22. Vlak daarna crashte Sebastian Vettel voor de tweede keer dit weekend. Weer kwam de safetycar – ook een Aston Martin trouwens – op de baan. George Russell (Mercedes) profiteerde hiervan met een ‘gratis’ pitstop en stak daarmee heel eenvoudig zijn teamgenoot Lewis voorbij. De top 5 bestond nu uit Leclerc, Verstappen, Russell, Pérez en Hamilton.
De tweede herstart zou toch het moment moeten worden voor Verstappen om de leiding in de race over te nemen van Ferrari. Maar nee, ook deze kans liet de Nederlander in de RB18 liggen. Toch wist hij er een paar goede rondes uit te slepen en zette meerdere keren de snelste rondetijd neer. De fans van Red Bull Racing durfden weer een beetje te hopen op een succes in de slotfase van de race. Ondertussen streden Pérez en Russell om P3 en klaagde Hamilton over de gekozen strategie: waarom reed hij achter zijn jonge teamgenoot en niet ervoor?

 

Tweede uitvalbeurt funest voor WK-klassement Verstappen

In ronde 39 rook Verstappen ‘iets vreemds’, mogelijk benzine, verloor power en moest kort daarop zijn brandende auto aan de kant zetten. Kampte de RB18 auto van Verstappen met dezelfde brandstoftoevoer-problemen als in de eerste race van dit seizoen? Wat een tegenslag voor de regerend wereldkampioen, die na deze race op een zesde plaats staat in het wereldkampioenschap.

De race werd vrij snel hervat. Op Alexander Albon (Williams) na hadden alle coureurs hun verplichte pitstop gemaakt. Albon reed in zijn nieuwe formule 1-auto FW44 nog steeds op zijn eerste set harde banden en leek er op P7 ook totaal geen problemen mee te hebben. Wat een aparte strategie van team Williams. Ze haalden hem pas in de voorlaatste ronde naar binnen voor een setje rode banden en zo finishte de Britse Thai, die vanaf P20 was gestart, keurig op P10!

 

Een grand slam voor Charles Leclerc

Sergio Pérez nam de tweede plaats over van Verstappen, maar kon het gat tussen hem en Leclerc niet verkleinen. Russell was dik tevreden met P3, zijn eerste podiumplaats voor team Mercedes.
Leclerc reed onbedreigd naar de finish. Een topweekend voor Ferrari en een grand slam voor de Monegask: de snelste tijd in de kwalificatie, de snelste raceronde, alle rondes aan de leiding én de overwinning. Met 71 punten staat hij na drie races stevig bovenaan in het klassement.
De volgende Grand Prix is op 24 april in Italië (Imola) met de eerste sprintrace van dit seizoen!

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Charles Leclerc niet te stoppen: opnieuw winst voor Ferrari" Laat een reactie achter
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Sale Nieuws Klantenservice Mijn account