100% officiele merchandise
Veilig betalen
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Dutch GP, Max Verstappen gekroond tot koning van Zandvoort

Dutch GP, Max Verstappen gekroond tot koning van Zandvoort

0 reactie minuten lezen

Werkelijk alles zat mee. Het weer, het enthousiaste publiek, het uitblijven van crashes en safetycars tijdens de race. Zelfs de coureurs die op een ronde werden gezet, maakten zonder problemen ruimte voor de RB16B met nummer 33. Heel Nederland is getuige geweest van een historisch raceweekend in Zandvoort.

Voor de meeste coureurs was het de eerste kennismaking met het korte maar snelle circuit. Met twee kombochten –de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendykbocht – is het echt een uitdaging. In de vrije trainingen en kwalificatie zijn diverse coureurs van de baan gevlogen, waaronder flinke crashes voor Carlos Sainz (Ferrari) en Nicholas Latifi (Williams). Ook verloren de coureurs veel trainingstijd met rode vlaggen voor de stilgevallen Aston Martin van Sebastian Vettel en de Mercedes van Lewis Hamilton.

 

Max Verstappen pakt tiende poleposition

Het zelfvertrouwen van Max Verstappen groeide naarmate het weekend vorderde. Toch bleef het tot de laatste secondes van de kwalificatie spannend. Met een minimaal verschil van 0,038 seconde op huidig wereldkampioen Hamilton, pakte de Nederlander zijn tiende poleposition uit zijn carrière! Met Valtteri Bottas (Mercedes) op P3 moest Verstappen het wel weer in zijn eentje opnemen tegen team Mercedes. Want Sergio Pérez was al vroeg uitgeschakeld in de kwalificatie. Het team koos er vervolgens voor om de gridstraf voor het plaatsen van de vierde nieuwe motor te incasseren. Pérez zou achteraan starten vanuit de pitstraat. Pierre Gasly (AlphaTauri) pakte een sterke P4. Ook team Ferrari deed het goed met Charles Leclerc op P5 en Carlos Sainz op P6. Heel mooi was P7 voor de Italiaan Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), die al met al een prima seizoen rijdt dit jaar.

Voor Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) pakte het weekend anders uit dan hij had gedacht. De Fin testte positief voor corona en moest het circuit verlaten. De Pool Kubica stapte als reserverijder in de Alfa Romeo. Kimi Räikkönen kondigde dit weekend ook aan dat hij aan zijn laatste seizoen in de Formule 1 bezig is. De wereldkampioen gaat met pensioen.

 

Grand Prix van Nederland

De coureurs stelden zich even voor drie uur zondagmiddag op de startgrid op voor de eerste F1-race in 36 jaar. Verstappen linksvooraan op P1, net als zijn ‘schoonvader’ Nelson Piquet dat in de jaren 80 ook had gedaan.
De lichten doofden en onder een ongekend hard gejuich van de vele fans die hier al anderhalf jaar naar hadden uitgekeken, kwam de Nederlander goed weg. Hij nam al snel afstand van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. Ook Fernando Alonso (Alpine) pakte een paar posities bij de start en sloot aan op P7. De verwachte chaos in de eerste ronde bleef uit! Geen safetycars of zware crashes, racen maar!
Sergio Pérez begon vanuit de pitstraat aan zijn race en bewees dat inhalen wel degelijk mogelijk was op het nieuwe circuit.
Voor de top drie zou de race wel een strategisch steekspel worden. De openingszet werd gedaan door Lewis Hamilton met zijn eerste pitstop in de twintigste ronde. Red Bull Racing antwoordde direct. Dankzij een snelle pitstop, die volgens de nieuwe regels minimaal 2 seconden moet duren, kwam Verstappen weer voor de Brit terug op de baan. Achter Bottas weliswaar, maar die moest ook nog zijn pitstop maken. Toen de Fin, die volgend jaar voor Alfa Romeo gaat rijden, een klein foutje maakte, zag Verstappen zijn kans schoon en haalde hem met schijnbaar gemak in op het rechte stuk.

 

Pérez is on fire!

Verstappen’s teamgenoot Sergio Pérez zette vanaf de staart van de race alles op alles om toch nog punten te pakken voor het team. Dat ging hem goed af. Mazepin (Haas), Latitfi (Williams), Kubica (Alfa Romeo) en Tsunoda (AlphaTauri) moesten er allemaal aan geloven. Halverwege de race lag de Mexicaan op P10 en vocht nog steeds door. Uiteindelijk zou hij finishen op P8. Als dank voor al zijn harde werk beloonde het publiek hem met de titel Driver of the day.

Vooraan was het strategisch steekspel tussen Mercedes en Red Bull Racing toe aan de volgende zet. Die werd opnieuw gedaan voor Lewis Hamilton, die in ronde 39 voor de tweede keer de pitstraat indook. Verstappen volgde hem een ronde later en behield met gemak de leiding. De Brit hield de Nederlander goed bij, maar klaagde – zoals alleen Lewis dat kan – over een slechte strategie en banden die in een rap tempo slechter werden. Aan de rondetijden was dit echter niet af te lezen. Hij pakte zelfs de snelste raceronde.  
Verstappen liep niet direct gevaar, maar voelde wel degelijk de druk van Mercedes achter zich. Het was belangrijk dat het team en hij geen fouten maakten.

 

Twee uitvallers en een slippertje van Vettel

In het middenveld streden Ocon (Alpine), Alonso (Alpine), Ricciardo (McLaren), Norris (McLaren) en Pérez (Red Bull Racing) met elkaar om in de top 10 te eindigen. Team Ferrari lag stevig op P5 en P7. Ook Pierre Gasly (AlphaTauri) deed goede zaken op P4. Voor Nikita Mazepin en Yuki Tsunoda eindigde de race voortijdig. Zij parkeerden hun auto’s met technische problemen in de pitgarage.
Sebastian Vettel (Aston Martin) zorgde nog even voor een spannend moment toen hij slipte boven in de Hugenholtzbocht. Gelukkig kon hij zonder problemen weer door.

 

Bottas dolt een beetje

In de strijd om het kampioenschap 2021 telt ieder punt. Daarom zijn de topteams zo gebrand op dat ene puntje voor de snelste raceronde. Verstappen was er niet mee bezig en het lukte Pérez niet om dat punt bij Mercedes weg te houden. Wie er geen moeite mee had, was Valtteri Bottas. De Fin had zich al neergelegd bij P3 en vond het tijd voor een lolletje. Zo was hij ineens onderweg naar een toptijd. Helaas voor hem kon het team zijn initiatief niet waarderen. Of hij onmiddellijk wilde stoppen, zo klonk het over de boordradio. Maar zelfs toen hij van het gas ging, klokte de Fin toch die snelste raceronde. Hamilton dook voor de derde keer naar binnen voor nieuwe banden en zette een supersnelle laatste ronde neer. Die toptijd leverde hem dan toch dat o zo belangrijke puntje op.

Maar met of zonder snelste raceronde was het Max Verstappen die dankzij een knappe overwinning op Zandvoort opnieuw de leiding in het klassement overneemt. Voor de ogen van een uitzinnig publiek finishte Max, de gedroomde winnaar, op ruime afstand van Lewis. Een kort vuurwerk op start/finish zorgde voor nog meer spektakel. De fans ontstaken hun rookbommen en kleurden de lucht boven het circuit oranje.

Het bleef nog lang onrustig in Zandvoort….

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Dutch GP, Max Verstappen gekroond tot koning van Zandvoort" Laat een reactie achter
Schilderijen en schaalmodellen | Haal de race beleving in huis
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Bezoek Sale Nieuws Klantenservice Mijn account