Eerste F1-podium voor Alexander Albon in Italië!
Ferrari beleefde dit weekend een bijzonder jubileum. De race op Mugello in Toscane was de 1000ste Grand Prix voor het Italiaanse team. Jammer dat de prestaties van de SF1000 zo tegenvallen dit jaar. Hoe dan ook, de auto’s van Sebastian Vettel en Charles Leclerc verschenen niet in het bekende Ferrari-rood, maar in een donkerdere tint: het originele rood van Ferrari. De kleur van succes? Leclerc pakte in de kwalificatie wel P5 op de startgrid, naast Lance Stroll (Racing Point).
En o, wat fijn: er mocht weer publiek komen kijken. Per dag bezochten 3000 gelukkige racefans het circuit.
Gemaakt voor Red Bull Racing
Voor Max Verstappen (Red Bull Racing) was de tweede race in Italië het moment om revanche te nemen op zijn uitvalbeurt op Monza. Het vertrouwen in de Red Bull auto was weer helemaal terug en het circuit in Toscane, dat voor het eerst op de F1-kalender stond, leek gemaakt voor Red Bull. Dat liet Verstappen ook in de vrije trainingen zien, waar hij op zaterdag slechts 17 duizendste van een seconde te kort kwam op Valtteri Bottas om als eerste te eindigen. De Fin hield ook zijn teamgenoot Lewis Hamilton meerdere keren achter zich in de trainingen. In de kwalificatie zette Lewis Hamilton toch weer de snelste ronde neer en pakte net als op Monza poleposition; zijn 95ste. Voor Albon verliep de kwalificatie goed: op P4 bezette hij samen met Max de tweede startrij. Ook Sergio Pérez (Racing Point) op P7 en Daniel Ricciardo (Renault) op P8 voelden zich helemaal thuis op het bochtige circuit. De top 10 werd afgesloten met Carlos Sainz (McLaren) en Esteban Ocon (Renault) op de vijfde startrij.
Problemen voor Max
Zondag op het mooie Mugello. We vinden Verstappen terug op de grid, de bolide omringd door Red Bull monteurs. De auto lag helemaal open… Is het een storing aan de motor? Volgens teambaas Horner ging het om een defect achterlicht. Zou het de monteurs lukken om, net als in Hongarije, de wagen op tijd rijklaar te krijgen? Ze hadden slechts 20 minuten… Het Italiaanse volkslied klonk over het circuit, de coureurs knielden in het kader van de End racism-campagne. Gelukkig! Verstappen kon mee in de opwarmronde, op weg naar de start van de negende race van het seizoen!
Grand Prix van Toscane
Valtteri Bottas spoot weg en pakte direct de leiding. Hamilton daarentegen beleefde, vrij ongebruikelijk, een slechte start en zag meteen Max Verstappen naast zich. Die paar seconden leek alles nog mogelijk. Als Verstappen nu al P2 pakte zou er een superspannend gevecht ontstaan tussen Mercedes en Red Bull Racing. Maar toen viel Verstappen terug. ‘Geen vermogen’, klonk de Limburger kwaad over de boordradio. Weg kansen! Hamilton herstelde zich goed en sloot achter Bottas aan. Verstappen zakte verder terug in het veld. In de tweede bocht ging het helemaal fout. Pierre Gasly (AlphaTauri), de winnaar van de GP van Monza, werd aangetikt door Romain Grosjean (Haas). Gasly tikte op zijn beurt Kimi Raikkönen (Alfa Romeo) aan die weer vol in de bolide van Verstappen crashte. Toen het stof in de grindbak eindelijk neerdaalde, werd duidelijk wie de uitvallers waren: Gasly en Verstappen. Er spinde nog een McLaren en ook Sebastian Vettel liep schade op, maar op de twee uitvallers na, kon iedereen achter de safetycar aansluiten.
Zware crash bij herstart
Zes rondes lang reden ze achter de safetycar. Met Charles Leclerc verrassend op P3 en Albon nog steeds op P4. De safetycar verliet het circuit, waarna Bottas als leider kon bepalen wanneer de race weer zou starten. Hij wachtte lang en koos vlak voor de start/finishlijn weer op het gas te gaan. Maar in het midden en achteraan was de snelheid van de coureurs al veel hoger dan vooraan. Het werkte als een soort harmonica, waarbij een zeer gevaarlijke situatie ontstond. Carlos Sainz (McLaren), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) en Kevin Magnussen (Haas) klapten op elkaar en ook Latifi (Williams), die nog net Magnussen kon ontwijken, kwam niet ongeschonden uit de strijd. Nog voordat de race met rode vlaggen werd stilgelegd viel ook Esteban Ocon uit met falende remmen.
En zo stelden dertien overgebleven coureurs zich op in de pitstraat; een beeld dat we vorige week ook zagen. Zeven rondes verder en nog nauwelijks geracet.
Na 30 minuten volgde een nieuwe, staande start met Bottas op P1, Hamilton op P2 en Leclerc en Albon op P3 en P4. Hamilton verscheen met rokende remmen aan de start en was goed weg. Leclerc behield P3, maar wist dat hij die positie niet lang zou kunnen behouden. Eerst kwam Lance Stroll (Racing Point) voorbij, gevolgd door Daniel Ricciardo (Renault) en Alexander Albon. En toen ook Lando Norris (McLaren) hem inhaalde lag Leclerc in de jubileumrace op P8. Ricciardo haalde na zijn pitstop Lance Stroll in en pakte daarmee P3, direct achter de twee Mercedessen.
Klapband voor Lance Stroll
In ronde 46 opnieuw een heftige crash: Lance Stroll verloor de controle over zijn wagen na een klapband. Hij kwam met een rotvaart in de banden tot stilstand. Even leek er een safetycar te komen, maar nee: de race werd voor de tweede keer stilgelegd! Met de DNF van Stroll telde het veld nog maar twaalf coureurs. Opvallend detail: geen van de drie mannen die op Monza op het podium stonden, was nog in de race!
Met een kleine 14 rondes over beloofde de derde herstart en sprintrace extra spannend te worden. Vooral het gevecht om P2 en P3, dat werd uitgevochten tussen Bottas, Ricciardo en Albon was tot het laatst spectaculair. Bottas zakte bij de herstart naar P3 en moest Ricciardo voor laten gaan. De sympathieke Australiër stond in Monaco 2018 voor het laatst op het podium. Nu droomde hij al van de beker en proefde de champagne. Moest hij alleen nog even 14 rondes volhouden… Maar de Renault is toch een maatje te klein voor Mercedes, zo bleek toen Bottas hem een ronde later met gemak inhaalde. Vervolgens waren alle ogen gericht op Alexander Albon (P4). Werd dit zijn dag? JA! Een prachtige inhaalactie buitenom bij Ricciardo toonde het talent waarover de Thai beschikt. Zou hij ook Bottas nog kunnen pakken? Nee, P3 was voor vandaag het hoogst haalbare. Een topprestatie voor de teamgenoot van Verstappen!
Twee Ferrari’s in top 10
Achteraan vocht George Russell (Williams) met Sebastian Vettel om P10. De jonge Brit, die nog steeds op nul punten staat, haalde echt alles uit zijn bolide. Maar zonder succes: hij bleef steken op P11. Voor Ferrari kwam de jubileumrace na 59 rondes nog redelijk positief tot een einde. Beide Ferrari’s finishten binnen de top 10. Lewis Hamilton pakte goud en het extra punt voor de snelste raceronde. Zichtbaar vermoeid nam hij het applaus in ontvangst dat vanaf de tribunes op start/finish klonk.