Menu
EUR
Ferrari laat kostbare punten liggen bij thuisrace Imola

Ferrari laat kostbare punten liggen bij thuisrace Imola

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

Het is altijd spannend op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola; de thuisbasis voor formule 1-teams Ferrari en AlphaTauri. Ook dit weekend leverde weer bloedstollende momenten op, van dichtbij gevolgd door de duizenden Tifosi op de tribunes. Ferrari-rood was de overheersende kleur dit weekend. Maar die kleur ontbrak op het podium aan het einde van een regenachtig weekend in Noord-Italië.

 

Kwalificatie bol van incidenten

De GP van Emilia-Romagna is de eerste van twee races in Italië. De tweede is de GP van Italië in september op Monza. In Imola stond dit weekend de eerste sprintrace op het programma. De uitslag van die korte race over 21 rondes bepaalt de startopstelling bij de hoofdrace op zondag. Bovendien verdienen de beste acht coureurs WK-punten.
Het weer zat de coureurs vrijdag niet mee: regen! De kwalificatie voor de sprintrace duurde lang, mede door vijf rode vlaggen. Charles Leclerc leek met zijn nieuwe formule 1-auto, de F1-75, de snelste, maar werd in de laatste secondes gepasseerd door Max Verstappen, die de snelste tijd liet noteren en daarmee poleposition voor de sprintrace veiligstelde.

 

Verstappen wint eerste sprintrace van seizoen 2022

Die race vond op zaterdag plaats onder betere weersomstandigheden. Max Verstappen moest alles op alles zetten om een hele slechte start goed te maken. Het was niet de Nederlander maar Charles Leclerc die in zijn Ferrari F1-75 na de eerste bocht aan de leiding ging van de korte race. Maar het was Max Verstappen die de Ferrari één ronde voor het einde inhaalde en pole pakte voor de Grand Prix op zondag. Sergio Pérez (Red Bull Racing) en Carlos Sainz (Ferrari) finishten op P3 en P4, gevolgd door Lando Norris en Daniel Ricciardo (team McLaren) op P5 en P6.

Op P7 zou een prima presterende Valtteri Bottas in zijn nieuwe Alfa Romeo C42 starten, met naast zich Kevin Magnussen in de Haas VF-22 op P8. Team Mercedes finishte, net als bij de kwalificatie, buiten de top 10. George Russell wist toch wel meer uit de nieuwe Mercedes W13 te halen dan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Russell pakte P11, terwijl Hamilton niet verder kwam dan P14.

 

Grand Prix Emilia-Romagna

Ook zondagochtend viel er regen. Tegen de middag klaarde het wat op en konden de formule 1-auto’s in ieder geval op intermediatebanden starten. De weerradar liet nog meer regen boven het circuit in Imola zien, maar het bleef beperkt tot wat gespetter in de laatste ronde van de race.

De start van Max Verstappen was veel beter dan de dag ervoor en ook Sergio Pérez kwam goed weg. Charles Leclerc daarentegen moest zelfs nog Lando Norris (McLaren) voor zich laten en sloot op P4 achter de top aan. Ook George Russell had een topstart: hij reed in zijn nieuwe Mercedes W13 van P11 naar P6.
Voor Carlos Sainz (Ferrari) sloeg het noodlot al halverwege de eerste ronde toe. Zijn formule 1-auto werd geraakt door Daniel Ricciardo. Samen kwamen ze naast de baan tot stilstand. De Australiër had geluk: hij hield zijn McLaren MCL36 aan de praat en kon na een bezoekje aan de pitstraat voor een nieuwe voorvleugel zijn race vervolgen. Sainz ging ook terug naar de pits, maar dan achter op een motor. Het hele veld sloot netjes achter de safetycar aan. Geen spannende herstart deze keer: met teamgenoot Pérez achter zich had Max Verstappen niets te vrezen.

 

Schade aan Alpine A522 funest voor Alonso

Een paar rondes later lag de volgende Spanjaard uit de race. In de eerste ronde was er een touché geweest met de Haas VF-22 van Mick Schumacher, waarbij de rechter sitepod van Alonso’s Alpine A522 beschadigd raakte. Na een aantal rondes vloog deze definitief uit elkaar. Met een gapend gat in de zijkant van de nieuwe Alpine viel niet meer te racen.

Ondertussen droogde de baan verder op en was het wachten op de eerste coureur die het aandurfde om te wisselen naar slicks. Te vroeg wisselen zou gevaarlijk zijn, zeker met de dreigende wolken die nog in de omgeving van het circuit hingen. Maar eerst verschalkte Charles Leclerc de McLaren van Lando Norris, die de aansluiting met de twee Red Bull’s al had verloren. Vanaf P3 zette de enige overgebleven Ferrari de achtervolging in.

In ronde 17 ruilde Daniel Ricciardo als eerste zijn intermediates in voor slicks. Hij zette meteen de snelste raceronde neer. Sebastian Vettel (Aston Martin AMR22) volgde direct. En daarna was het een komen en gaan in de pitstraat. Sergio Pérez en Max Verstappen wisselden ook, zonder positieverlies.

 

Spannend gevecht tussen Red Bull Racing en Ferrari

Op de slicks voelde Charles Leclerc dat er meer te halen was dan P3. Hij verkleinde de afstand tot Pérez en zette flink druk. Maar de Mexicaan, die zich goed voelt in zijn nieuwe formule 1-auto RB18, verdedigde goed. Zelfs toen hij rechtdoor schoot en een stuk over het gras moest, hield hij de Monegask succesvol achter zich. Pas halverwege de race werd de enige DRS-zone geactiveerd, waardoor de spanning in de wedstrijd terug kwam.

Wie het wéér niet naar zijn zin had was Lewis Hamilton. Hij reed in zijn nieuwe formule 1-auto W13 achteraan in een treintje van vier met Pierre Gasly (AlfaTauri AT03), Alexander Albon (Williams FW44) en Lance Stroll (Aston Martin AMR22). De Brit kwam er met geen mogelijkheid voorbij. In ronde 40 moest hij ook nog eens ruimte maken voor zijn grote rivaal van seizoen 2021, rijdend in de RB18 met nummer 1… Verstappen zette hem op een ronde!

 

Charles Leclerc gokt en… verliest

Veertien rondes voor het einde kwam Leclerc opnieuw naar binnen, nu voor een setje rode banden. Waarschijnlijk bedoeld om dat extra puntje voor de snelste raceronde af te pakken van Red Bull. Maar ook Verstappen en Pérez wisselden naar rood, zonder de leiding uit handen te geven. Wel lag het trio dichter bij elkaar.
Leclerc zette opnieuw druk bij Pérez, op jacht naar P2. Maar dat pakte verkeerd uit voor de Monegask. Hij stuiterde over een kerbstone in de chicane, waar het in de vrije trainingen ook al twee keer fout was gegaan. Nu ook: hij reed zijwaarts de bandenstapels in! De geschrokken Tifosi konden pas weer ademhalen toen ze zagen dat de schade aan de Ferrari beperkt bleef tot de voorvleugel. Die werd in een vliegensvlugge pitstop vervangen en zo kon Leclerc vanaf P9 de race vervolgen. Uiteindelijk zou hij finishen op P6, zónder het puntje voor de snelste raceronde. Want die kwam terecht bij Verstappen. De regerend wereldkampioen haalde daarmee maar liefst 34 WK-punten binnen: een record! Pérez finishte op P2, gevolgd door een gelukkige Lando Norris op P3. Russell greep met P4 net naast een podiumplek, maar bleef wel Valtteri Bottas (Alfa Romeo C42) voor.

Voor de volgende Grand Prix steekt het formule 1-circus de oceaan over. Op 8 mei racen Ferrari en Red Bull Racing voor de punten op het Miami International Autodrome!

[products=blog_TU2649]

[products=blog_417230101]


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »