Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

Goud voor Max Verstappen na bloedstollende race

Goud voor Max Verstappen na bloedstollende race

Max Verstappen staat op de tweede plaats in het klassement na de spannende tweede race op Silverstone! Dankzij een ijzersterke strategie en uitstekend bandenmanagement van de Nederlander was Red Bull Racing de twee Mercedessen op deze tropische zondag te slim af. Zijn overwinning op Silverstone is de negende in zijn carrière en de eerste van dit seizoen!

De tweede race in Groot-Brittannië kende opnieuw een hoofdrol voor de banden van Pirelli. Voor de Grand Prix van de 70ste verjaardag van de Formule 1 koos de bandenleverancier voor een compound zachter dan de week ervoor. Dus de harde band was vergelijkbaar met de medium van vorige week en de medium vergelijkbaar met de zachte band. En een nieuwe rode band waarop nagenoeg niemand wilde rijden, behalve Nico Hülkenberg in de slotrondes van de race. Met de beelden van de lekke voorbanden van Hamilton, Bottas en Sainz nog op ons netvlies, beloofde dat een extra uitdaging te worden bij de toch al tropische temperaturen.

 

Boete en verlies WK-punten voor Racing Point

De FIA heeft uitspraak gedaan in de zaak die Renault had aangespannen tegen Racing Point. Renault had geklaagd over het illegaal kopiëren van onderdelen van de W10-Mercedesbolide van vorig jaar. Met name de brake ductszouden een regelrechte kopie zijn. En dat is verboden. De uitspraak van de FIA was enigszins discutabel. Racing Point moet een boete van 400.000 euro betalen en 15 WK-punten inleveren, maar mag wel het seizoen uitrijden met de bolide, die tot nu toe goed presteert. Dat lieten Lance Stroll en Nico Hülkenberg tijdens de vrije trainingen en kwalificatie opnieuw zien. Voor Hülkenberg een tweede kans om te racen voor Racing Point als vervanger van Sergio Pérez, die nog niet is hersteld van zijn coronabesmetting. ‘Hulk’ plaatste zich als derde en was daarmee sneller dan Max Verstappen! En Stroll bezette samen met Daniel Ricciardo (Renault) de derde startrij.

 

P1 voor Bottas en P4 voor Verstappen

De eerste startrij was, zoals verwacht, weer voor Mercedes met ditmaal Bottas op pole. Verstappen vocht zich in Q2 op de harde band nog net binnen de top 10. Dit betekende dat hij ook de race zou starten op de harde band; als enige in de top 10. Een strategische beslissing die, zo zou zondag blijken, goed uitpakte. In Q3 pakte hij P4. Op papier misschien geen topprestatie, maar de Limburger maakte zich geen zorgen.

Alexander Albon (Red Bull Racing) en Sebastian Vettel (Ferrari) waren veel minder tevreden over hun prestaties. Albon plaatste zich als negende, terwijl Vettel tevreden moest zijn met P11. In de tweede vrije training op vrijdag moest de Duitser de SF1000 nog met motorproblemen aan de kant zetten. Het vertrouwen in de bolide en zijn team beleefde dit weekend een all time low.  

 

70th Anniversary Grand Prix 2020 op Silverstone

Na een wereldstart zette Verstappen zijn auto direct voor de ‘roze Mercedes’ van Hülkenberg, die daar totaal niet van op keek. Bottas behield de leiding, gevolgd door Hamilton, die flink druk zette op zijn teammaat. Beiden reden weg bij Verstappen, maar slaagden er niet in om hem af te schudden. Integendeel, Verstappen wist de aansluiting te behouden en trok op zijn beurt wel een gat naar Hülkenberg.
Voor Vettel was de race kort na de start alweer bijna voorbij. Hij reed over een kerb, raakte in een spin, waarna hij nog eens dwars over het asfalt schoot. Op een haar na raakte hij Carlos Sainz (McLaren). Vettel hield de Ferrari aan de praat en sloot aan het eind van het veld weer aan.

 

‘Wil niet als een omaatje rijden’

Met de zachtere compound van de Pirelli-banden en de hoge temperatuur van het asfalt kwamen alle coureurs - op Charles Leclerc (Ferrari) na die een geweldige éénstopper reed - meerdere keren naar binnen voor een bandenwissel. Albon was de eerste in ronde 7. Na ronde 10 volgden meerdere teams, vooral uit het middenveld. Max hield het op zijn harde band lang uit. Hij had Lewis Hamilton in het vizier, die zo vroeg in de race al kampte met bandenslijtage. Verstappen voelde dat hij die Mercedes wel eens kon inhalen. Een waarschuwing van zijn engineer om wat minder te pushen om zijn banden te sparen, sloeg hij dan ook in de wind. Hij was niet van plan om er als een omaatje achteraan te rijden, zo riep hij over de boordradio.

Toen Valtteri Bottas in ronde 14 de pitstraat indook, pakte Hamilton de leiding over, opgejaagd door de Red Bull met nummer 33. De Brit maakte zijn pitstop een ronde later en zo veroverde Verstappen eindelijk weer eens de koppositie.

De vele pitstops leidden tot een constante positiewisseling. Hülkenberg raakte zijn vierde positie kwijt, Charles Leclerc (Ferrari) klom geruisloos op door het veld en Vettel maakte over de boordradio duidelijk dat zijn team een belachelijke strategie volgde, die nergens toe zou leiden. Hij finishte buiten de punten op P12.

 

Mercedes 77 ingehaald!

Pas in ronde 27 klonk het ‘box box’ voor Verstappen, die net achter Bottas (P1) en voor Hamilton (P3) weer op de baan kwam. Wat zal de Limburger genoten hebben: binnen zeven bochten stak hij Bottas’ zwarte Mercedes met nummer 77 voorbij en nam opnieuw de leiding over.

Nog geen vijf rondes later reden Verstappen en Valtteri Bottas tegelijk de pitstraat in. Beiden wisselden naar een harde band en dankzij een superstrakke pitstop bleef Verstappen Bottas nipt voor. Opnieuw bevond hij zich op P2, direct achter Hamilton. Op P4 racete Charles Leclerc, die wellicht voorzichtig durfde te dromen van alweer een podiumplek...
Terwijl Hamilton zich hardop zorgen maakte over de staat van zijn door blaarvorming geteisterde achterbanden en vurig hoopte dat ze niet zouden ontploffen, kreeg Verstappen te horen dat hij de aanval op nummer 44 kon openen. Dat was het signaal voor Mercedes om de regerend wereldkampioen met nog 10 rondes te gaan naar binnen te halen voor de laatste bandenwissel.

 

Spannende laatste rondes

En zo sloot Lewis Hamilton voor Nico Hülkenberg aan op P4, achter Leclerc, Bottas en Verstappen. Een positie waar hij zich niet graag bevindt en waar hij zeker niet wilde finishen. Hij pakte de snelste raceronde, opende de jacht op de Ferrari voor zich, die hij in ronde 46 met alle gemak inhaalde. Nu door voor P2! De Mercedessen konden vrij racen, klonk het over de radio, mits ze de bolides heel hielden. Bottas had nauwelijks nog grip met zijn gehavende banden, die net zo oud waren als die van Verstappen, die nergens last van had. De Fin deed dan ook vrij weinig om zijn tweede plaats te verdedigen. Verstappen vierde toen al een feestje: zijn voorsprong op Hamilton was te groot om in twee rondes ongedaan te maken. Wat een spectaculaire race: goud voor Red Bull Racing!
Op 16 augustus wordt geracet op Circuit de Catalunya in Barcelona. Dat belooft weer een warm weekend te worden, met kansen voor Verstappen.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd