GP België: Hamilton en Bottas slaan weer toe: goud en zilver voor Mercedes
De derde plaats was het hoogst haalbare voor Max Verstappen (Red Bull Racing) tijdens de zevende Grand Prix van dit seizoen, wat wederom zonder publiek werd verreden. De Nederlander had zich alles behalve vermaakt op het zeven kilometer lange circuit in de Ardennen. Hij reed een eenzame race, met slechts één moment waarop hij Valtteri Bottas had kunnen pakken. Dat was tijdens de pitstop. Maar Bottas was net iets sneller weg.
Nee, Verstappen kon na afloop van de race niet zeggen dat hij had genoten. De banden sleten veel te snel, waardoor hij voor ronde 11 al klaagde over verminderde grip. Ook naar het einde van de race toe had hij veel last van vibratie en kon hij zijn snelheid niet vasthouden. Bottas finishte 7 seconden voor Verstappen. Met zijn derde plek – en zesde podiumplaats op rij dit seizoen – blijft hij de Fin nog net drie punten voor in het klassement!
‘Niet pushen, Bottas’
Het was niet alleen Verstappen die 44 ronden lang een Mercedes-bolide najoeg. Ook Valtteri Bottas (Mercedes) reed ronde na ronde achter de zwarte Mercedes van Hamilton aan. Alleen bij de start was er even gelegenheid om Hamilton aan te vallen. Maar het lukt niet om zijn f1 auto naast die van de Brit te zetten, die daarna al vrij snel op voorsprong kwam. Jammer voor de Fin. Hij had graag willen racen op het circuit met de vele lange stukken waar snelheden tot boven de 300 kilometer per uur werden geklokt. Op zijn verzoek voor extra motorvermogen kreeg hij te horen dat de stalorders duidelijk waren geweest: banden sparen en positie vasthouden. Hilarisch was het antwoord van Bottas: ‘Ik kan me daar helemaal niets van herinneren. Dat moet ik dan hebben gemist.’ Later zou hij nog klagen over een slapend linkerbeen, maar dat had blijkbaar geen gevolgen voor zijn racetempo.
Topdag voor Renault
Wie wel een topdag had was Daniel Ricciardo (Renault). Hij startte naast Verstappen vanaf P4 en maakte het de Nederlander in de eerste bochten nog flink moeilijk. Buiten om… nee, dan langs de binnenkant proberen. Iedereen hield de adem in… Even kwam hij met zijn voorvleugel voorbij de Red Bull, zou het nu lukken? Maar Verstappen hield het hoofd koel en gaf zijn derde plaats niet uit handen. Een tijd lang reed Ricciardo achter de RB16 van Verstappen met nummer 33, maar kwam na zijn pitstop achter Gasly (Alpha Tauri) en Pérez (Racing Point) op P6 te liggen. Pas toen deze twee ook naar binnen gingen voor hun bandenwissel kwam de Renault weer op P4. Hoewel Max Verstappen geen echte druk voelde van de geel/zwarte bolide durfde hij het toch niet aan om vlak voor het einde van de race nog naar binnen te komen voor een nieuwe set banden. Immers, achter zijn oude teamgenoot terechtkomen zou vrijwel zeker betekenen dat hij naast het podium zou grijpen. Een wijs besluit. Want Ricciardo, die Spa-Francorchamps in 2014 nog op zijn naam schreef, pakte in de laatste ronde nota bene nog de snelste raceronde af van Lewis Hamilton. Voor team Renault was het dubbel feest, want achter de sympathieke Australiër eindige teamgenoot Esteban Ocon op P5. Ocon had vanaf P6 een prima race achter de rug. In de laatste ronden knokten Alexander Albon (Red Bull Racing), Esteban Ocon en Lando Norris (McLaren) nog om P5. Albon verdedigde uitstekend, maar moest vlak voor de finish de Renault toch nog voorbij laten gaan. Ook het powercircuit van Monza (Italië), waar volgende week wordt geracet, past goed bij Renault. Dat belooft weer een spannende race te worden voor het team uit Frankrijk, dat sinds lange tijd weer goed presteert.
Geen regenrace, wel zware crash
Het moet gezegd: een regenbuitje hier en daar had wel voor meer spanning gezorgd. Maar ondanks wat dreigende wolken bleef het droog. De Grand Prix van België kende wel drie uitvallers. Carlos Sainz (McLaren) bekeek de race vanuit de pits. Op weg naar de startopstelling zorgde een probleem met zijn motor voor een kapotte uitlaat waarna de zondag er voor de Spanjaard op zat. Vanaf de zijlijn zag hij onder meer hoe zwaar Ferrari – zijn toekomstige team – het had. Zelfs Kimi Raikkönen (Alfa Romeo) pakte P12 vóór de twee Ferrari’s. Charles Leclerc en Sebastian Vettel startten en finishten beiden zeer teleurstellend buiten de top 10 (P13 en P14). En het Italiaanse team kroop bovendien nog door het oog van de naald toen Leclerc de linkervoorband van Vettel toucheerde in een poging zijn teammaat in te halen…
Voor Kimi’s teamgenoot Antonio Giovinazzi liep de race wel slecht af. Hij crashte zijn wagen in de 11de ronde. Bij het te wijd uitkomen van een bocht verloor hij de controle over zijn Alfa Romeo en vloog rechts van de baan in de bandenstapels. De zwaar toegetakelde wagen rolde daarna terug de baan op, waar George Russell (Williams) alle zeilen moest bijzetten om de losgekomen wrakstukken te ontwijken. Een vervaarlijk stuiterende band kwam op Russell af, die achteraf meldde dat de halo hem heeft gered. Zonder de veiligheidsbeugel was de band vol op de cockpit en dus op het hoofd van Russell terechtgekomen. Beide wagens eindigden in de bandenstapel aan de linkerkant van de baan. Gelukkig klommen beide coureurs ongedeerd uit de wagens. De safetycar zou vier ronden op de baan blijven, waarna Lewis Hamilton met een perfecte herstart het veld weer vlot trok.
Piere Gasly Driver of the Day
Tot slot nog de Driver of the Day. Dat is Pierre Gasly (Alpha Tauri) geworden met 18 procent van de stemmen. De Fransman had alles behalve een saaie race. Hij startte op het randje van de top 10, bevond zich op zeker moment op P4, viel na zijn lang uitgestelde pitstop terug buiten de punten en knokte zich met mooie inhaalacties weer naar P8!