GP Mexico 2019: Tiende zege van seizoen voor Lewis Hamilton
Voor de fans van Max Verstappen was het vooral een weekend met ups en downs. De verwachtingen waren hoog gespannen. Max heeft de GP van Mexico al twee keer gewonnen en wat zou het mooi zijn als hij dat dit jaar weer zou doen. Tot een aantal uren na de kwalificatie op zaterdag leek het erop dat Verstappen de beste uitgangspositie had om die verwachting waar te maken. Maar dat is voor later. Eerst de vrije trainingen.
Ferrari snel in vrije trainingen
Het circuit, dat is vernoemd naar de racende broers Ricardo en Pedro Rodríguez, ligt in Mexico-stad op 2286 meter boven de zeespiegel. De ijlere lucht vraagt om veel motorvermogen. Daar had de Renault-motor in de Red Bull’s voorgaande jaren geen moeite mee. Hoe zou de Honda-motor presteren? Na de trainingen op vrijdag was iedereen het erover eens: de motor had voldoende power! Max Verstappen zette eerst een derde tijd neer achter Lewis Hamilton en Charles Leclerc (Ferrari) en later die dag een tweede tijd achter Sebastian Vettel en voor Leclerc.
Max’ teamgenoot Alexander Albon crashte al vroeg in de tweede training en moest onverrichter zaken terug naar de pitstraat.
Zaterdag regende het, waardoor de training laat op gang kwam. Pas toen het asfalt was droog gereden, klokten de teams weer snelle tijden. Opnieuw waren het de Ferrari’s die het beste presteerden. Gevolgd door Hamilton en Bottas en op de vijfde plaats de Spaanse Carlos Sainz (McLaren). Verstappen kwam niet verder dan een zesde plaats.
Max Verstappen verliest pole position na straf
Max Verstappen dook als enige coureur onder de 1.15! Zijn beste tijd (1.14,758) in de laatste run was goed voor poleposition; zijn tweede in zijn carrière. Maar… vlak voordat Verstappen door de start-finish kwam, crashte Valtteri Bottas. De Mercedes was flink beschadigd, maar gelukkig klom de Fin ongedeerd uit het wrak. De marshalls zwaaiden met de gele vlag, hét teken voor de overige coureurs om op de rem te stappen. De FIA kon pas een paar uur na het incident hun onderzoek beginnen naar de drie coureurs die na de crash nog door start-finish kwamen. Hamilton had vlak achter Bottas gezeten; te kort voor een gele vlag. Vettel zag hem wel en remde overduidelijk, terwijl Verstappen zijn gas niet los liet. Het negeren van de gele vlag kostte hem zijn poleposition. Geen p1, maar p4, naast Lewis Hamilton en achter Vettel. Charles Leclerc stond opnieuw op poleposition. P5 was voor Albon en p6 voor Bottas.
GP van Mexico in Autódromo Hermanos Rodríguez
In een bomvol Autódromo Hermanos Rodríguez doofden de lichten voor de 71 rondes van de GP van Mexico. Alle coureurs kwamen goed weg en al snel leek Verstappen de Mercedes van Hamilton voorbij te zijn. Maar in de tweede bocht toucheerden de bolides elkaar, waarbij Verstappen op het gras terechtkwam en terugviel naar een achtste plek. De Mercedes van Hamilton had schade. Toch hield de Brit zijn wagen op de baan. Wel moest hij Alexander Albon en Carlos Sainz voor laten, terwijl de Ferrari’s onverstoord op kop lagen.
In de vijfde ronde zorgde Verstappen opnieuw voor een sensatie door Bottas in het stadiongedeelte in te halen. Het juichende publiek hield direct de adem weer in, toen Bottas verdedigde en daarbij Verstappen een lekke achterband bezorgde. Weg podiumkansen! Gelukkig wist Verstappen de RB15 heel naar de pits te brengen, waarna hij op een set harde banden aan een inhaalrace begon vanaf p20.
Tweestopper
Een race over 71 rondes vraagt veel van de banden. Daarom kozen een aantal teams voor een ‘tweestopper’. Albon en Leclerc kwamen al vroeg naar binnen voor hun eerste bandenwissel. Sebastian Vettel nam de leiding over. Ook Hamilton wisselde vroeg. Geen tweestopper voor hem: op de harde band zou hij de hele race moeten uitrijden. Sebastian Vettel en Valtteri Bottas wisselden halverwege de race, waarna Charles Leclerc weer op kop lag, gevolgd door Lewis Hamilton en Alexander Albon. Vettel en Bottas sloten daar weer achter aan.
Inhaalrace voor Max Verstappen
En Verstappen? Die werkte zich langzaam naar voren. Een inhaalrace zoals alleen Verstappen dat kan. Magnussen (Haas), Gasly (Toro Rosso), Kvyat (Toro Rosso), Carlos Sainz (McLaren) en de Mexicaanse held Sergio Pérez (Racing Point): ze moesten er allemaal aan geloven. Daarna zette Verstappen koers naar oud-teamgenoot Daniel Ricciardo (Renault). Deze eiste echt het uiterste van zijn banden (hard), door pas in de 51ste ronde de pits in te duiken voor een wissel. Zo pakte Verstappen p6. Het lukte hem niet om ook Albon nog in te halen, die na zijn tweede stop naar p5 was gezakt. De Thai reed een gedegen race, met een aantal fraaie inhaalacties. De tweestopper-strategie bleek echter voor hem én voor Leclerc fout uit te pakken. Leclerc’s tweede pitstop kostte hem niet alleen de koppositie, maar ook nog eens vier extra seconden, omdat de wielmoer van de rechterachterband niet meewerkte. Er werd in Mexico nog meer geblunderd door de pitcrews. Bij de pitstops van Lando Norris (McLaren) en Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) gingen kostbare seconden verloren door grote fouten.
Lewis Hamilton nog geen wereldkampioen 2019
Het was Lewis Hamilton die, ondank zijn twijfels over de vroege bandenwissel, de leiderspositie stevig vasthield. Gevolgd door de gedreven Vettel, een jagende Bottas en een lichtelijk gefrustreerde Leclerc. Daar zou niets meer in veranderen. Spannend was de strijd om de zevende plaats tussen Pérez en Ricciardo, waarbij de Renault-coureur nog flink de fout in ging bij een late remactie en van de baan vloog. Hij zou als achtste finishen. En in ronde 71 crashte Hulkenberg (Renault) net na het uitrijden van het stadion, met dank aan Daniil Kvyat. Als straf moest Kvyat zijn tiende plaats afstaan aan de Duitser, die ondanks de schade aan zijn wagen toch nog over de finish wist te komen.
Hamilton had in Mexico de wereldtitel kunnen pakken, als Bottas vijfde of lager was geëindigd. De Britse coureur vond het niet erg, hij ging vooral voor de winst in Mexico. En die titel? Die pakt hij volgende week wel in de VS.
Over Racing Art
Racing Art brengt de race beleving in je huis met exclusieve kunstwerken zoals originele schilderijen, litho's en foto prints. Wij hebben een grote collectie kunstwerken van Eric Jan Kremer. Internationaal bekend om zijn schitterende splash techniek waardoor de dynamiek van racing goed tot uiting komt.
Schaalmodellen hebben we o.a. van Amalgam, Minichamps, Spark models en BBR models. Stuk voor stuk mooie gedetailleerd modellen in van schaal 1:43 tot 1:8. Bijv. de schaalmodellen van Red bull, Max Verstappen en Ayrton Senna worden snel uit voorraad geleverd.