Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

GP Spanje: Vijfde podium op rij voor Verstappen, Hamilton onaantastbaar

GP Spanje: Vijfde podium op rij voor Verstappen, Hamilton onaantastbaar

Max Verstappen heeft opnieuw het beste uit zijn Red Bull-bolide gehaald op het hete asfalt van het Circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje. Met een grandioze start wist hij de van P2 vertrekkende Valtteri Bottas nog voor de eerste bocht in te halen. Die tweede plaats hoefde hij niet meer uit handen te geven. Lewis Hamilton was opnieuw te snel voor de Nederlander. Zijn overwinning in Barcelona is de 88ste van zijn carrière.

Na afloop van de race zagen we een tevreden Verstappen. De tweede plaats was immers beter dan hij had durven hopen. Het hele weekend kwam hij niet verder dan de derde tijd en moest keer op keer de beide Mercedessen voor zich dulden. Achter Red Bull Racing waren de roze Mercedessen van Racing Point het snelst. Sergio Pérez – nu gelukkig corona-vrij – mocht weer achter het stuur plaatsnemen, na de twee invalbeurten van Nico Hülkenberg. De vraag of de Mexicaan wel fit genoeg was, beantwoordde hij met een vierde plaats in de kwalificatie. Teammaat Lance Stroll kwalificeerde zich als vijfde. Alexander Albon, de tweede coureur van Red Bull Racing, pakte P6, gevolgd door het McLaren-duo Carlos Sainz en Lando Norris. Voor Ferrari zag het weekend er, ondanks het stralende weer, opnieuw somber uit. Charles Leclerc kwam niet verder dan de vijfde startrij (P9) met Sebastian Vettel achter zich op P11. Wie de communicatie tussen Vettel en zijn team een beetje volgt, weet dat de samenwerking tussen de Duitser en de Italianen onder grote druk staat. Dat zou opnieuw blijken in de race van zondag in Spanje.

 

De Grand Prix van Spanje

Het is bekend dat er op het Circuit de Barcelona-Catalunya maar weinig gelegenheid is om in te halen. Voor Verstappen een extra reden om al bij de start alles op alles te zetten om Valtteri Bottas voorbij te gaan. Dat lukte en hoe! Bottas zag niet alleen de Red Bull links voorbij gaan, maar ook de roze Mercedes van Lance Stroll aan de rechterkant. En dat allemaal nog vóór het ingaan van de eerste bocht. Pas in ronde 5 lukte het Bottas om in ieder geval de derde plaats terug te pakken.
Lewis Hamilton had ook een goede start en koos voor een rustig tempo. Met slechts een voorsprong van 1,5 seconde op Verstappen deed hij het zelfs rustig aan. “Hij rijdt wel heel langzaam”, merkte Verstappen op over de boordradio in ronde 7. Maar tot een serieuze aanval kwam het niet, want vanaf ronde 12 zette Hamilton zijn voet weer stevig op het gaspedaal en bouwde al snel zijn voorsprong uit op de rest van het veld.

 

Ergernis bij Max Verstappen

In ronde 18 meldde Verstappen zich opnieuw, nu met een opmerking over zijn snel verslechterende achterbanden. Zijn team haalde hem echter niet direct binnen. Het is Alexander Albon die als eerste coureur uit de top 10 een pitstop maakte en daarbij terugviel naar P16. Tot grote ergernis van Verstappen moest hij nog tot ronde 20 door voordat hij voor zijn eerste bandenwissel naar binnen kon komen. In een korte discussie over de boordradio maakte de Nederlander duidelijk dat hij wil dat zijn team zich met zíjn race bezighoudt en niet met die van zijn concurrenten (lees Mercedes). Met verse banden sloot hij weer aan achter Valtteri Bottas. Maar niet voor lang. In ronde 24 maakten Bottas en Hamilton een dubbele pitstop, waarna de volgorde weer was hersteld: Hamilton P1, Verstappen P2 en Bottas P3. In deze fase van de race was al duidelijk dat Hamilton vandaag onverslaanbaar was. Maar opvallend genoeg kwam ook Bottas nooit dicht genoeg achter Verstappen om druk te zetten.

 

Racen om de punten

Achter de top 3 raceten de teams om punten te kunnen pakken. De coureurs van Racing Point, McLaren, Renault en Alpha Tauri reden dicht achter elkaar op het smalle circuit. Inhalen was moeilijk, maar de coureurs zochten regelmatig de grenzen op van het toelaatbare. Albon deed wat hij dit hele seizoen al doet: zich van achter een weg naar voren vechten. In ronde 28 reed hij alweer in de top 10.
Toen zich halverwege de race donkere wolken samenpakten boven bocht 4, leek het er nog even op dat een flinke regenbui wat extra spanning in de race kon brengen. Verschillende coureurs kregen te horen dat er regen verwacht werd na ronde 50. Maar even later liet de weerradar zien dat de buien toch niet over het circuit trokken.

 

En dan Ferrari…

Dan toch nog een spannend momentje met de spin van Charles Leclerc, nadat zijn motor door een technische storing uitviel. In eerste instantie leek het erop dat de Monegask zijn wagen niet meer aan de praat kreeg, en een safetycar op de baan zou komen. Dat had het veld weer lekker wakkergeschut. Maar nee, Leclerc kon de Ferrari toch weer starten en reed de baan op. Zijn team dacht dat hij de race zou vervolgen, maar Charles had zijn gordels al losgemaakt… Zo heeft hij nog twee rondes gereden, voordat hij de pitstraat in kwam. Einde race voor Leclerc.
Nu waren alle ogen gericht op Sebastian Vettel, die zich vanaf P11 toch al weer op P5 bevond. Vettel vroeg zijn team om een strategie na het uitvallen van Leclerc. Die vraag werd een aantal rondes later beantwoord met de wedervraag wat Vettel wilde doen als strategie. Dit irriteerde Vettel flink, zo klonk duidelijk hoorbaar over de radio. Een ronde later besloot Vettel als een van de weinige coureurs vandaag om de race uit te rijden met een éénstopper – dus geen bandenwissel meer tot de finish. Hij had immers toch niets te verliezen, zo meende de viervoudig wereldkampioen.

 

Bottas laat kansen liggen

In ronde 42 dook Verstappen voor de tweede keer de pitstraat in, zeven rondes later gevolgd door Bottas. Hamilton reed nog een ronde langer door en wisselde in ronde 50 zijn banden. En de top 3 was weer hersteld. Het hele veld tot aan het leiderstrio is dan al op een ronde gezet. Hamilton liet vandaag weer zien dat hij van ongekende klasse is. Zijn leiderspositie is van start tot finish nooit in gevaar geweest. Het is Bottas die kansen liet liggen in Spanje. Wel pakte hij de snelste raceronde en dat leverde weer een extra puntje op in het klassement. Max Verstappen wist als enige coureur de twee Mercedessen te splitten en blijft Bottas 6 punten voor in de race om de tweede plek in het kampioenschap. Racing Point pakte heel sterk P4 en P5, Alexander Albon finishte teleurstellend als 8e. En Sebastian Vettel? Die pakte met P7 nog 6 punten dankzij de gewaagde strategie en kon rekenen op sympathie van de vele kijkers: hij werd gekozen tot driver of the day.

Nu twee weken rust en dan opnieuw drie races achter elkaar: te beginnen in België (Spa-Francorchamps), gevolgd door de GP van Italië (Monza) en de GP van Toscane (Mugello).

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd