Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

GP van Brazilie 2019: Max Verstappen domineert van start tot finish

GP van Brazilie 2019: Max Verstappen domineert van start tot finish

Wat een zinderde race op het circuit Autódromo José Carlos Pace in São Paulo. Max Verstappen pakt in de voorlaatste Grand Prix zijn tweede poleposition uit zijn F1-carrière en wint op overtuigende wijze. Het levert een zeldzaam podium op zonder Mercedes en Ferrari, maar met Toro Rosso (Gasly) en McLaren (Sainz).

Max Verstappen had nog wat tegoed in Brazilië. Vorig jaar lag de Red Bull-coureur ook op koers om als eerste te finishen, tot hij achterblijver Esteban Ocon (Force India) voor zich zag opdoemen. In plaats van ruimte te maken voor de leider, besloot de Franse coureur het gevecht aan te gaan. Hij had immers net een setje nieuwe banden en een lekkere racepace. Waarom zou hij zich op een ronde laten zetten? De twee botsten en tot ieders ongeloof schoof Verstappen achterstevoren de baan af. Weg podium. Dit jaar aasde hij op revanche!

 

Vrije trainingen, Lewis Hamilton het snelst

Alexander Albon (Red Bull) zette de snelste tijd neer in de eerste training, die door regenval nauwelijks werd benut door de rijders. Max spinde in, wat teambaas Christian Horner lachend noemde, de ‘Ocon-bocht’ en zette geen tijd neer. Valtteri Bottas (Mercedes) en Sebastian Vettel (Ferrari) reden de tweede en derde tijd. Albon crashte vlak voor het einde van de training; dat schijnt hij ieder trainingsweekend wel een keer te moeten doen.

Later die vrijdagmiddag klaarde het weer wat op en konden de coureurs flink aan de bak op een droge baan. Nu waren het de Ferrari’s die de lakens uitdeelden. Charles Leclerc reed in de wetenschap dat hij bij de start van de race een gridstraf van tien plaatsen moest incasseren voor het vervangen van de motor. Verstappen zette de derde tijd neer, gevolgd door Bottas met de vierde tijd. Voor Robert Kubica (Williams) kwam een eind aan de training na een flinke crash en ook de beide Toro Rosso’s vielen uit met rokende motoren.

Zaterdagochtend meldden de coureurs zich voor de derde vrije training. De teams zetten om beurten de snelste tijd neer. Uiteindelijk was het Lewis Hamilton (Mercedes) die bovenaan het scorebord eindigde, op slechts twintig duizendsten (!) van een seconde gevolgd door Max Verstappen. Daarna volgden Leclerc, Vettel, Albon en Bottas. Met de zevende tijd sloot Daniil Kvyat (Toro Rosso) aan bij de top.

 

De kwalificatie op Interlagos

Net als de circuits in Mexico en Hongarije lijkt die van Brazilië gemaakt voor de RB15. Verstappen domineerde de hele kwalificatie. Hij vloog letterlijk over de baan en niemand kon hem nog van zijn tweede poleposition afhouden.
Ook Sebastian Vettel deed weer goede zaken en plaatste zich als tweede, met achter zich Lewis Hamilton. Leclerc reed de vierde tijd, en moest dus vanaf de veertiende plaats starten. Bottas en Albon sloten weer achter de Fransman aan.

Opvallend goede prestaties leverde team Haas, met Romain Grosjean en Kevin Magnussen beide in de top 10. Ook Pierre Gasly (Toro Rosso) en Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) kwamen goed mee in São Paulo. De grootste pechvogel tot nu toe was Carlos Sainz (McLaren). Flinke motorproblemen maakten dat hij geen tijd neerzette en daarmee de hekkensluiter werd voor de race op zondag.

 

De grote prijs van Brazilië

De start, die Verstappen eerder in het seizoen nog zoveel problemen bezorgde, verliep goed. Ook Hamilton kende een topstart door direct Vettel in te halen. Het hele deelnemersveld kwam zonder kleerscheuren door de eerste rondes. Leclerc begon aan zijn inhaalrace. Binnen dertien rondes sloot hij alweer achter de top vijf aan en hield zo zicht op een eventuele podiumplaats.

Nu was het wachten op de eerste pitstop. Dat werd Hamilton, direct gevolgd door de RB15 van Verstappen in de 22e ronde. Bij het uitrijden van de pitstraat moest Max nog flink op de remmen, om te voorkomen dat de eveneens uitrijdende Robert Kubica hem zou sandwichen. Met als gevolg dat Verstappen zowel Hamilton als Leclerc voor zich moest dulden. Maar niet voor lang: door in enkele bochten eerst Leclerc en daarna Hamilton in te halen, liet Verstappen zien dat hij heer en meester was. Na de pitstops van teamgenoot Albon, Vettel en Bottas nam Verstappen de koppositie weer over.

 
Snelle pitstop van Red Bull Racing

Lewis Hamilton dook in de 44e ronde opnieuw naar binnen in de hoop net voor Verstappen weer op de baan te komen. Maar team Red Bull beantwoordde dit met een supersnelle pitstop voor Verstappen (1,9 seconden) waardoor Mercedes’ plannetje mislukte. Verstappen zat nu direct achter Vettel, gevolgd door Hamilton op drie, Bottas op vier en Albon nog steeds stevig op de vijfde plaats. Vijf rondes later werd Vettel naar binnen geroepen en was het wederom de RB15 met nummer 33 die de leiding nam. Hadden de Mercedessen soms meer last van de wind? Waarom toch voor deze banden gekozen? Was de motor van Hamilton te warm, misschien. Lewis zocht al klagend over de boordradio naar redenen waarom hij de Red Bull niet kon bijhouden en riep teneinde raad: ‘I need more power’.

 
De eerste safetycar

Pech voor Bottas, die de vorige race in Austin nog op zijn naam schreef. Een technisch mankement maakte dat hij zijn bolide in het gras moest achterlaten. De safetycar kwam het circuit op. Verstappen dook nog een keer naar binnen voor een bandenwissel en sloot achter Hamilton aan, die de opdracht had gekregen precies het tegenovergestelde te doen van Max; geen bandenwissel dus voor de zilvergrijze bolide. De safetycar eindigde en nu was het wachten op Hamilton die als leider de race opnieuw kon starten. De kersverse wereldkampioen wist dat hij gevaar liep, en zag de oppermachtige Verstappen direct langszij komen! Het publiek stond op de stoelen! En alsof het afgesproken werk was, pakte Albon in een vergelijkbare manoeuvre de derde plek af van Vettel. Zou het dan eindelijk weer eens lukken? Een een-twee voor Red Bull?

 
Vloeken in het Duits

Waarom ook niet? Want van de twee Ferrari’s had Albon al snel niets meer te vrezen. In het gevecht om de vierde plaats zaten Vettel en Leclerc elkaar in de weg. De wielophanging van Leclerc sneuvelde en Vettel verliet al vloekend in zijn moerstaal de baan met een aan flarden gereden achterband. En weer een safetycar. Hamilton maakte zijn derde pitstop en sloot achter Albon (2) en Gasly (3) aan. Met nog maar een paar rondes te gaan maakte Verstappen een perfecte herstart en gaf de leiding niet meer uit handen. Hamilton haalde met gemak Gasly in en beging daarna een zeldzame fout door Alexander Albon van de baan te rijden. Met een beschadigde voorvleugel probeerde hij vervolgens de Toro Rosso voor te blijven, maar het was de uitzinnig schreeuwde Pierre Gasly die zijn eerste podium in de formule 1 pakte. Hamilton finishte op papier als derde, maar zou een uur na de huldiging een straf van vijf seconden krijgen en genoegen moeten nemen met een zevende plaats. En zo werd Carlos Sainz derde! Wel jammer voor de jonge Spanjaard, die nota bene helemaal achteraan was gestart, dat hij niet samen met Verstappen en Gasly de champagnedouche had kunnen beleven op het podium.

 

Over Racing Art

Racing Art heeft exclusieve kunstwerken en schaalmodellen van o.a. Minichamps, Spark models. Hiermee haal je de racebeleving in huis. Gedetailleerde schaalmodellen in schaal 1:18 en 1:12 maken de racebeleving compleet. Bijvoorbeeld met een schitterend Max Verstappen schaalmodel of een Max Verstappen schilderij van Eric Jan Kremer.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd