Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

Grandprix Italie 2019: F1 circuit Monza kleurt Ferrari-rood

  • Geplaatst op
  • Door Racing-Art.nl
  • Geplaatst in 2019, monza
  • 0
Grandprix Italie 2019: F1 circuit Monza kleurt Ferrari-rood

Charles Leclerc rijdt zijn Ferrari voor de tweede race op rij naar de overwinning bij de F1 Grand Prix van Italië. Een bloedstollende race waarin hij rondes lang Lewis Hamilton en Valtteri Bottas van zich af weet te houden. Hiermee bezorgt de Monegask Ferrari na negen jaar weer een overwinning op Italiaanse bodem. Ook voor de twee Renaults is het een topweekend. Max Verstappen eindigt na een inhaalrace op de achtste plaats.

Het circuit van Monza in Noord-Italië kenmerkt zich door lange rechte stukken waarop de Ferrari’s nauwelijks zijn te verslaan. Vooral de remzones van de lange rechte stukken naar de korte chicanes leveren ieder jaar veel spektakel op. Met een lengte van 5,793 km en elf bochten is Monza echt een hogesnelheidscircuit.

Regen bij vrije trainingen op vrijdag

Ferrari is gemaakt voor circuits als Monza, waar bolides met veel motorpower goed tot hun recht komen. In de stromende regen op vrijdag eindigde Leclerc als eerste in de eerste en de tweede vrije training. Teamgenoot Sebastian Vettel zette de snelste tijd neer in de derde training op zaterdag. Voor Kimi Räikkönen verliep de eerste training minder goed. In de Parabolica verloor de coureur de controle over zijn Alfa Romeo en vloog achteruit de bandenstapels in. Gelukkig bleef de Fin ongedeerd en was de schade aan de bolide beperkt. Uiteindelijk zou hij zondag vanuit de pitstraat vertrekken.
In de eerste vrije training klokte Max Verstappen de zevende tijd, gevolgd door de vijfde tijd in de tweede training. Red Bull kon tevreden zijn over de nieuwe motor: Verstappen was slechts drie tienden langzamer dan Leclerc. Wel jammer dat deze goede resultaten geen gevolg hadden voor de startpositie in de race op zondag. Voor Verstappen stond vrijdag al vast dat hij vanaf de laatste startplaats op de grid moest starten. Na Kvyat en Albon kreeg ook de Red Bull van Verstappen een nieuwe Spec 4 Honda-motor. De vierde motorwissel van het seizoen leidde automatisch tot de gridstraf.

Op zaterdag lag het circuit er een stuk beter bij dan de dag ervoor. De derde training verliep uitstekend voor Max: een tweede tijd achter Ferrari-coureur Sebastian Vettel. Het verschil nu nog maar 32 duizendsten! Sowieso lagen de tijden van de teams in de top 4 uiterst dicht bij elkaar. Na Sebastian Vettel (Ferrari) en Max Verstappen (Red Bull) eindigden Valtteri Bottas (Mercedes) en Charles Leclerc (Ferrari).

Chaotische kwalificatie

Max kwam pas laat de baan op in Q1 en zou er langzaam rijdend weer vanaf komen. Hij verloor vermogen en kon niet anders dan onverrichterzake terug gaan naar de pitbox.
In Q3 zette Leclerc opnieuw de snelste tijd neer. Dat bleek voldoende, want in het laatste sessie konden door getreuzel slechts twee coureurs hun ronde op snelheid rijden: Carlos Sainz en Charles Leclerc zetten een tijd neer. Met als gevolg dat de tijden van de runs in Q3 de startposities bepaalden voor de race op zondag. Daarmee bleef de gedroomde eerste startrij met Leclerc en Vettel uit. De toch al zo geplaagde Sebastian Vettel startte vanaf p4. De Ferrari’s zijn opgesplitst door de tweede Mercedessen: Hamilton en Bottas. De derde startrij was voor de beide Renaults, die daarmee bewezen zich ook thuis te voelen op een hogesnelheidscircuit als Monza.

De Race

Bij het doven van de lichten kwam Leclerc goed weg en wist Hamilton en Bottas achter zich te houden. Max Verstappen beleefde een minder goede start vanaf de 19e plaats. Vlak voor de eerste bocht raakte hij Sergio Pérez (Racing Point) en kwam op het gras terecht. Daarop volgde de eerste pitstop voor een nieuwe voorvleugel. Niet de start die de vele fans van Verstappen hadden gehoopt. En alles behalve een goede positie voor de inhaalrace die hem te wachten stond.
Wie ook al vroeg in de race alle hoop op een podiumplek zag vervliegen was Sebastian Vettel. In de Variante Ascari spinde de Duitser zijn Ferrari en reed achteruit de baan af. Tot zover nog niet veel aan de hand. Totdat hij de bolide weer de baan opdraaide, waarbij hij de aanstormende Lance Stroll (Racing Point) over het hoofd zag. De wagens raakten elkaar, waarbij Vettel schade opliep aan de voorvleugel. Stroll raakte op zijn beurt van de baan, maar kon de race vervolgen. Het incident leverde Vettel een forse straf op: een stop-and-go-penalty van tien seconden en drie strafpunten op zijn racelicentie. Uiteindelijk zou de geplaagde Ferrari-coureur buiten de top 10 eindigen.
Vooraan vochten Leclerc en Hamilton, gevolgd door Bottas om de koppositie in de race. Ook Daniel Ricciardo en Nico Hulkenberg reden vooraan goed mee in hun Renaults. Verstappen vond zijn racetempo en noteerde de snelste rondetijd. Later zou Hamilton op nieuwe banden het extra punt voor de snelste ronde binnenhalen.


Waarschuwingsvlag voor Leclerc

De titanenstrijd tussen Ferrari en Mercedes was wederom een mooi voorbeeld van het ‘nieuwe racen’ dat sinds de Grand Prix van Oostenrijk steeds meer ruimte krijgt. Leclerc verdedigde zijn koppositie stevig; soms zelf op zijn ‘Verstappens’. Van links naar rechts en weer naar links, hij liet Hamilton er niet voorbij. Soms iets te stevig, waardoor Lewis Hamilton bij de tweede chicane vol rechtdoor moest. Dit leverde Charles Leclerc geen tijdstraf op, maar wel de waarschuwingsvlag.
Verstappen maakte een tweede pitstop en vervolgde zijn inhaalrace op mediumbanden. In de tweede helft klom hij verder naar p8 waar hij jacht maakte op Sergio Pérez. Helaas kwam hij vermogen te kort om de coureur van Racing Point in te halen.
De rondes tikten weg, terwijl de top 3 stevig door racete. Ondanks de DRS miste de Mercedes44 de power om de Ferrari voorbij te gaan. De aanhoudende druk zorgde ervoor dat beide coureurs foutjes maakten. Eén kostte Hamilton de tweede plaats op het podium. Door een misrekening in de eerste bocht besloot hij de escaperoute te nemen, waarna hij achter teamgenoot Bottas weer op de baan kwam. Even leek het erop dat de Fin voor de overwinning kon gaan, maar Charles Leclerc heeft de leiding niet meer uit handen gegeven! Zo werd na negen jaar weer een Ferrari als eerste afgevlagd op Monza. Ricciardo en Hulkenberg kwamen als vierde en vijfde over de finish en boekten daarmee het beste resultaat van dit raceseizoen. Red Bull-teamgenoot Alexander Albon pakte wederom punten voor RB met een zesde plaats. Tijdens de huldiging op het prachtige podium van Monza vierden de vele Italiaanse F1-fans de overwinning van hun jonge coureur. Het circuit kleurde Ferrari-rood.

Volgende GP in Singapore

Verstappen kijkt uit naar de volgende race: de GP van Singapore die op zondag 22 september wordt verreden. Op het stratencircuit liggen de kansen voor succes weer een stuk hoger dan in de afgelopen twee races het geval was.

 

Over Racing Art

Met exclusieve kunstwerken en schaalmodellen van o.a. Minichamps, Spark models haal je de racebeleving in huis. Gedetailleerde schaalmodellen in schaal 1:18 en 1:12 maken de racebeleving compleet.

Eric Jan Kremer is een top kunstenaar waarmee je de dynamiek uit de formule 1 in je interieur brengt. Bijvoorbeeld met een schitterend schilderij van Max Verstappen.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd