Menu
EUR
Hamilton schrijft GP Rusland voor vierde keer op naam

Hamilton schrijft GP Rusland voor vierde keer op naam

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

Bij de zestiende race van het seizoen, die zondag 29 september werd verreden op het zonnige Sochi Autodrom, stelde de talentvolle Charles Leclerc zich wederom vooraan op de startgrid op. Maar die koppositie hield hij niet lang vast. Hij eindigde als derde, voor Max Verstappen en Alexander Albon (Red Bull Racing).

Gridstraf voor Verstappen

In de aanloop naar het raceweekend was al bekend dat Max Verstappen een gridstraf zou krijgen van vijf plaatsen. Honda wilde vóór de GP van Japan (13 oktober) wederom een nieuwe verbrandingsmotor plaatsen, om zo goed mogelijk voor de dag te komen in eigen land. Ook teamgenoot Alexander Albon en de twee bolides van Toro Rosso kregen een nieuwe Honda-motor en incasseerden hun respectievelijke gridstraffen. Verstappen maakte zich weinig zorgen. Het brede circuit van Sotsji biedt met twee maal DRS genoeg mogelijkheden om in te halen. Vorig jaar reed hij hier in een knappe inhaalrace van p18 naar p5.

Tijden dicht bij elkaar

De vrije trainingen op vrijdag lieten een zeer snelle Verstappen zien. Bij de eerste training zette hij een tweede tijd neer en kon zich meten met Ferrari. De tweede training verliep nog beter: Max was de snelste.
Ook voor Ferrari en Mercedes verliepen de trainingen goed. De tijden van Leclerc, Vettel, Hamilton en Bottas lagen zeer dicht bij elkaar.
De zaterdag was minder succesvol voor Red Bull Racing. In de laatste training kwam Verstappen niet verder dan de vijfde tijd. Toen hij vlak voor het einde nog een keer naar buiten kwam, spinde hij de RB15 en kwam achteruit tegen de barrière langs de baan tot stilstand. Gelukkig bleef de schade beperkt. Het was wederom Leclerc die de snelste tijd reed.

Kwalificatie van GP Rusland

Al vroeg in de kwalificatie vloog Albon in bocht 13 tegen de bandenstapels en kon terug naar de pitbox. Wat Red Bull op de vrijdag wel lukte, namelijk de tijd van Ferrari evenaren, lukte op de zaterdag niet meer. Toch behaalde Verstappen met p4 zijn beste kwalificatie ooit in Sotsji. Jammer van de gridstraf, hij moest vanaf p9 vertrekken. Ferrari, die sinds de zomerstop heer en meester is op de baan, zag opnieuw de koppositie naar Leclerc gaan. Zijn vierde op rij! Lewis Hamilton deelde de eerste startrij met de Monegask, terwijl Vettel zich naast Bottas op rij twee kon opstellen.
Ook de teambazen van Renault, McLaren en Haas konden tevreden uitkijken naar de race van zondag: Sainz (McLaren) op p5, Hülkenberg (Renault) op p6, Norris (McLaren) op p7, Grosjean (Haas) op p8 en Ricciardo (Renault) op p10.

De grand prix van Rusland 

Het circuit van Sotsji kent een lange run van de start naar de eerste bocht. Daarin kan veel gebeuren. Zo zou Leclerc zijn teamgenoot Vettel (p3) bij de start ‘helpen’ om voorbij Hamilton te komen en als eerste de bocht in te gaan. Niet dat Leclerc de koppositie zomaar uit handen zou geven. De stalorders waren duidelijk: binnen een paar rondes moesten ze weer netjes van plaats wisselen. Een dergelijke afspraak werkt wellicht met teamspeler Bottas, die vorig jaar op Sotsji de opdracht om Hamilton voorbij te laten zonder problemen uitvoerde. Maar Sebastian Vettel had zo’n goede start dat hij direct wegreed bij Leclerc. Ondertussen incasseerde Max Verstappen een kleine tik van Ricciardo in bocht 2.
De race was nog maar nauwelijks op gang toen drie coureurs zich samen door een bocht persten. Grosjean, Ricciardo (ja, hij weer) en Giovinazzi (Alfa Romeo) raakten elkaar, waarbij Ricciardo spinde en Grosjean crashte. Alle coureurs sloten achter de safetycar aan. Daar had Ferrari zo vroeg in de race niet op gerekend. Charles Leclerc meldde zich al enigszins ongerust op de boordradio. Hij wilde nog wel even duidelijk stellen dat de positie swapbinnen een paar rondes moest gebeuren.

Ferrari’s ruziënde koningskoppel

In de vierde ronde trok Sebastian Vettel het veld weer vlot. Al snel klokte hij de snelste rondetijd en liep ver uit op Charles. Van een swapwas geen sprake. Opnieuw ontstond discussie op de boordradio. Vettel stelde voor de wissel voorlopig uit te stellen. Hij had immers een perfecte racepace en als Charles hem wilde inhalen moest hij eerst maar eens het gat dichtrijden. Leclerc, die al druk voelde van Lewis Hamilton, probeerde tactisch te blijven, maar kon zijn frustratie nauwelijks verbergen. En de F1-fans? Die smulden van dit ruziënde koningskoppel.

Verstappen was inmiddels langs Hülkenberg (Renault) en Sergio Perez (Racing Point). In de rondes die volgden koerste hij naar voren, ten kostte van Norris en Sainz (beide McLaren). Eindstation p5, zonder zicht op Bottas, die 20 seconden voor hem reed.

Sebastian Vettel valt uit

In de 23steronde dook Leclerc naar binnen voor zijn bandenwissel. Op de nieuwe set mediums liet hij opnieuw zien waartoe Ferrari in staat is. Vettel’s pitstop duurde opzettelijk langer waarna hij achter de Monegask weer op het asfalt kwam. Daarmee was dat probleem ook opgelost. Maar dan… Nog maar een ronde na zijn pitstop hield de bolide van Vettel het voor gezien!
De virtuele safetycarsituatie bood de coureurs die nog een pitstop moesten maken een gouden kans. Achter elkaar reden Hamilton, Bottas en Verstappen naar binnen. En Hamilton kwam voor Charles Leclerc weer de baan op en pakte de leiderspositie. Kon het nog erger? Jazeker. Tijdens de virtualsafetycar crashte George Russel (Williams) waarna de safetycar weer verscheen. Ferrari riep Leclerc binnen voor een bandenwissel, waarna hij als derde achter Hamilton en Bottas weer aansloot.
Alle coureurs reden weer achter elkaar aan, met Max Verstappen op de vierde plaats. Na het opheffen van de safetycar volgden de laatste 20 rondes van de Grand Prix, waarin er in de top van de race niets meer veranderde. Hamilton zette de snelste rondetijd op zijn naam, Bottas maakte het onmogelijk voor Leclerc om in te halen en Verstappen hield zicht op de Ferrari, maar had geen power om aan te vallen. In het middenveld was het Alexander Albon die liet zien dat inhalen voor hem geen probleem is. Hij profiteerde maximaal van de safteycars en stelde de vijfde plek veilig.
Lewis Hamilton werd als eerste afgevlagd – zijn 82eoverwinning van zijn carrière –, direct gevolgd door Valtteri Bottas. In de uitrijronde reden de twee Mercedes lange tijd naast elkaar over het circuit. Met zijn derde plaats staat Leclerc nu drie punten boven Max Verstappen in het klassement. En Sebastian Vettel? Die werd gekozen tot driver of the day!

 

Over Racing Art

Racing Art brengt de race beleving in je huis met exclusieve kunstwerken zoals originele schilderijen, litho's en foto prints. Wij hebben een grote collectie kunstwerken van Eric Jan Kremer. Internationaal bekend om zijn schitterende splash techniek waardoor de dynamiek van racing goed tot uiting komt.

Schaalmodellen hebben we o.a. van Amalgam, Minichamps, Spark models en BBR models. Stuk voor stuk mooie gedetailleerd modellen in van schaal 1:43 tot 1:8. De schaalmodellen van Max Verstappen, Red Bull en Ayrton Senna worden snel uit voorraad geleverd.


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »