Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

Het verhaal achter de Porsche auto

Het verhaal achter de Porsche auto

In ons dagelijkse leven worden we voortdurend omringd door vervoersmiddelen. Overal om ons heen zien we fietsen, brommers, motors, auto’s, vrachtwagens, bussen, treinen, vliegtuigen hoog in de lucht. De auto is daarbij een soort persoonlijk gebruiksartikel geworden, een middel om ons van A naar B te verplaatsen. Van en naar je werk, op weg naar familie of vrienden, om er op uit te gaan of op vakantie.

Porsche: een klasse apart


De uitvinding van de moderne automobiel - een auto met een verbrandingsmotor - stamt uit de laatste decennia van de negentiende eeuw. Ondertussen kunnen we kiezen uit wereldwijde merken met honderden modellen. Onder dit aanbod bevinden zich meerdere automerken die eruit springen. Modellen die de aandacht oproepen van iedere auto-liefhebber. We kunnen hier denken aan een Britse klassieker van Rolls-Royce en Jaguar, de fraaie bedenksels van Italiaanse merken als Ferrari of Lamborghini, maar ook de degelijke auto’s die de Duitsers hebben gemaakt. In de laatste categorie kunnen we meerdere merken noemen, maar voorop gaat Porsche.
Al deze automerken hebben stuk voor stuk iets meer te bieden dan het gemiddelde. Iets extra’s in kwaliteit, vermogen, stijl, stroomlijn en elegantie. Auto’s waar je als weggebruiker altijd even naar om moet kijken - zelfs als het niet helemaal naar smaak is. Kortom, een klasse apart.

ferdinand Porsche

Porsche: geen Duitse uitvinding

De meeste mensen gaan ervan uit dat de Porsche een Duitse uitvinding is, maar dat is niet waar. De bedenker van het eerste Porsche-model, Ferdinand Porsche, werd namelijk in 1875 geboren in Bohemen - tegenwoordig onderdeel van Tsjechië, destijds nog van het Habsburgse Rijk. Het is echter wel zo dat deze man in 1931 in het Zuid-Duitse Stuttgart, Württemberg - de eerste Porsche-firma oprichtte. Deze firma noemde hij - schrik niet - de Doktor Ingenieur honoris causa Ferdinand Porsche GmbH, maar zeg maar gewoon, Porsche.

Aanvankelijk was het bedrijf door Ferdinand Porsche alleen opgezet om auto’s te ontwerpen, zowel qua model als motortechniek. De eerste grote opdracht die Porsche binnensleepte, kwam van de Duitse regering, het Nazi-regime onder leiding van Adolf Hitler. Hitler wilde een auto voor het gewone volk op de markt brengen en Porsche mocht een simpel, edoch degelijk en vooral betaalbaar model ontwikkelen. Uiteindelijk werd dat de wereldberoemde Volkswagen Kever. Een enorm succesvolle auto die tot voor kort nog werd geproduceerd en waarvan nog maar recent het laatste model van de band rolde in Mexico. Het automerk Porsche zou daarmee levenslang verbonden blijven met het merk Volkswagen.


Porsche en de oorlog


Op het moment dat Nazi-Duitsland een wereldoorlog ontketende, zette Porsche zich als lid van de Nazi-partij in voor de oorlogsindustrie. Hij bedacht oorlogsvoertuigen, waaronder speciale terreinauto’s en tanks, zo ook hielp hij mee aan het ontwerp van bommen. Een van de gevolgen van deze relatie met het Nazi-regime was dat Ferdinand - net als veel ander Duitse groot-industriëlen - na de oorlog natuurlijk aan de verkeerde kant had gevochten en dus levenslang fout was. Daardoor bezorgde hij het bedrijf niet alleen een smet, maar werd hij na de oorlog ook veroordeeld en voor bijna twee jaar gevangen gezet.

Porsche


Porsche: zoonlief zorgt voor een doorstart

Nog tijdens de gevangenname van Ferdinand besloten zijn twee kinderen - zoon Ferry en zijn oudere zuster Louise - de onderneming voort te zetten en een eerste model voor Porsche op de markt te brengen. Vader Ferdinand had weliswaar wel wat geëxperimenteerd met modellen, waaronder de Porsche 64, maar nog nooit een Porsche op de markt gebracht. Desalniettemin stond de 64 model voor alle toekomstige uitgaven van de firma. Vanaf de start was het Porsche’s bedoeling een sportieve auto te maken, een auto die zelfs geschikt moest zijn voor de racerij.
Het model dat Ferry uiteindelijk voor zichzelf en de rest van de wereld ontwierp was de Porsche 356. De eerste modellen ervan werden nog geproduceerd in Gmünd, Oostenrijk, maar het bedrijf keerde - na de vrijlating van vader Ferdinand in 1947 - spoedig terug naar Duitsland. In Stuttgart is nog altijd het hoofdkantoor van Porsche gevestigd - ondertussen zelfs in een eigen “Porschestrasse”.

Porsche: de 911

Vanaf de start bleven de Porsche’s modellen ontwerpen, verbeteren en fabriceren, maar op beperkte schaal. Dat alles veranderde in 1964, een speciaal jaar voor Porsche. In dat jaar ontwikkelde de autofirma de meest succesvolle auto tot nu toe, de Porsche 911. Een auto die nog altijd in productie is en waarvan er ondertussen meer dan een miljoen wereldwijd zijn verkocht.

De 911 is een prachtige auto, het perfecte gemiddelde van alles dat de Porsche-familie en het bedrijf de wereld heeft gegeven. Sportief, stijlvol, elegant, en natuurlijk snel. Snel genoeg om te racen, maar ook snel genoeg om de Nederlandse politie in de jaren zeventig en tachtig te hebben gediend bij het controleren van de snelwegen. De snelste auto op de weg! porsche 911

Porsche: steeds populairder

Vanaf 1972 is Porsche niet langer een familiebedrijf, maar een onderneming met aandeelhouders. De auto-firma staat daardoor niet meer automatisch onder leiding van de Porsche’s zelf, maar de familie beschikt nog wel over een behoorlijk percentage van de aandelen. Daarnaast maken zij ook nog altijd onderdeel uit van de directie.

Al die tijd is het bedrijf nieuwe modellen blijven ontwikkelen. Prachtige, exclusieve designs die de liefhebbers-markt altijd optimaal zijn blijven bedienen. Het is teveel om alle modellen van Porsche hier te noemen, maar - na de 911 - is de Porsche Cayenne ondertussen het grootste succes. De Cayenne verscheen in 2002 op de markt en kent, ondanks de hoge productiekosten, een goede verkoop.

In toenemende mate heeft Porsche ondertussen de vleugels buiten Europa uitgeslagen. De verkoopcijfers in de Verenigde Staten blijven weliswaar nog behoorlijk achter bij de Europese thuishaven, maar nemen wel zienderogen toe. Daarbij is het bedrijf zeker in de laatste decennia steeds meer gaan samenwerken met andere automerken. Zo ook is het volop bezig met de zoektocht naar een alternatief voor de traditionele verbrandingsmotor, zoals de hybride auto’s.

Porsche: huidige modellen

Op dit moment zijn vanuit de Europese productie-centra vijf modellen leverbaar. Voorop gaat nog altijd de meest succesvolle Porsche 911, waarvan in mei 2017 het miljoenste exemplaar werd afgeleverd. Daarnaast is er de Porsche Cayenne, de Porsche 718, de Porsche Panamera en Porsche Macan. Al deze modellen zijn er in meerdere uitvoeringen - waaronder enkele hybride modellen - maar altijd herkenbaar aan de typische Porsche-stijl en stroomlijn. Sportmodellen op het eerste zicht. In totalen kruipt de verkoop van Porsche de laatste jaren naar een kwart miljoen.

Porsche heeft een lange geschiedenis. Duitse degelijkheid in combinatie met een bijna Italiaanse stijl… een heerlijke auto, die met de dag meer fans krijgt en qua verkoopcijfers in de lift zit. Een aanwinst voor de koper, een blik waardig van de resterende weggebruikers.

 

Over Racing Art

Met Racing Art haal je de racebeleving in huis, met exclusieve kunstwerken en schaalmodellen van o.a. Minichamps, Spark models en BBR models. Met gedetailleerde Porsche schaalmodellen in schaal 1:18 en 1:12.

Exclusieve race kunstwerken vind je er van topkunstenaars zoals Eric Jan Kremer waarmee je de ongekende dynamiek uit de racerij in je interieur brengt. Bijvoorbeeld met een schilderij van de Porsche Speedster of het schilderij met de Porsche 911.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd