100% officiele merchandise
Veilig betalen
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Kortste race uit de geschiedenis van Formule 1

Kortste race uit de geschiedenis van Formule 1

0 reactie minuten lezen

De GP van België was de eerste race na de zomerstop van drie weken. Genoeg tijd voor Max Verstappen (Red Bull Racing) om de twee verloren races op Silverstone en Hongaroring achter zich te laten. Vanaf het moment dat hij voet zette op de Belgische grid was hij meer dan klaar om de strijd om de wereldtitel 2021 weer op te pakken. Winst op Spa-Francorchamps, dat was zijn doel.

 

Rode vlaggen tijdens de training

De weersvoorspelling voor de Belgische Ardennen beloofde weinig goeds voor het raceweekend. Toch verliep de vrijdag nog lekker droog. Valtteri Bottas (Mercedes) zette vrijdagochtend de snelste tijd neer, gevolgd door Verstappen en Pierre Gasly (AlphaTauri). Ook de Ferrari’s lieten zich vooraan zien.

De tweede vrije training kende twee rode vlaggen. De eerste was na een crash van Charles Leclerc (Ferrari) en de tweede na een crash van Verstappen. De training werd ook vroegtijdig gestopt. De snelste tijd stond wel op naam van de Nederlander. Hij bleef Valtteri Bottas en Lewis Hamilton (Mercedes) net voor.

Op zaterdag konden de coureurs al niet meer om de regen heen. De slicks bleven ingepakt in de pitgarages staan, terwijl de groene intermediates onder de auto’s werden gezet. Het is alom bekend dat Mercedes het een stuk minder goed doet in de regen dan Red Bull. Voor de kleinere teams zoals Williams bood het natte asfalt ook mogelijkheden. Het talent van George Russell (Williams) kwam direct bovendrijven. Hij zette de negende tijd neer, terwijl zijn teamgenoot Nicholas Latifi de twaalfde tijd reed en daarmee vlak achter Valtteri Bottas (P11) bleef. Verstappen en Sergio Pérez (Red Bull Racing) stonden bovenaan met de snelste rondetijden.

 

Russell stunt en Norris crasht

Tijdens de kwalificatie werd het zicht voor de coureurs steeds slechter naarmate er meer regen viel. Bovendien klaagde een aantal coureurs, waaronder Sebastian Vettel, over aquaplaning en gevaarlijke omstandigheden. Toch lukte het om de kwalificatie helemaal af te werken. Russell deed het bijzonder goed en haalde zelfs Q3. Ook Lando Norris (McLaren), Sebastian Vettel (Aston Martin) en Daniel Ricciardo (McLaren) konden goed omgaan met de verraderlijke omstandigheden op het zeven kilometer lange circuit. Totdat Norris, die echt de limieten opzocht, in de bandenstapel vloog en zeker zes keer spinde, alvorens hij aan de andere kant van de baan tot stilstand kwam. Gelukkig stapte hij ongedeerd uit, maar de oranje bolide had het niet overleefd. 

Er volgde een rode vlag en na de onderbreking konden de overgebleven coureurs met nog zeven minuten te gaan op jacht naar poleposition. Iedereen kwam naar buiten op intermediates. George Russell gaf meteen zijn visitekaartje af door de snelste tijd neer te zetten in zijn Williams. Het lukte Lewis Hamilton niet om die tijd te verbeteren. Daarna waren alle ogen gericht op Max Verstappen die Russell met drie tienden verschil naar P2 verwees. Voor Russell en zijn team maakte het niets uit: zij vierden feest alsof ze de race al hadden gewonnen.
Verstappen pakte alweer zijn zesde poleposition van dit seizoen, tegen vier voor Lewis Hamilton. De Brit bezette de tweede startrij samen met Daniel Ricciardo op P4. Valtteri Bottas kwam niet verder dan P8 en moest ook zijn gridstraf van vijf plaatsen nog incasseren. Die straf was naar aanleiding van de chaos die de Fin in Hongarije had veroorzaakt.

 

Grand Prix van België

De buienradar liet geen ruimte voor twijfel: het zou de hele dag flink regenen boven Spa-Francorchamps. De vele fans langs het circuit, die niet konden wachten op de race, waren goed voorbereid met laarzen, regenjassen en paraplu’s. De wedstrijdleiding besloot om het programma van de zondag in ieder geval te beginnen. Zo ging het veld op weg naar de startgrid. Onderweg schoot Sergio Pérez, die vanaf P7 zou starten, van het asfalt en beschadigde de rechtervoorwielophanging van zijn RB16B. Einde race!

 

Wachten, hangen, kaarten en zwaaien naar de fans

De meningen over de toestand op het circuit waren verdeeld. Drie formatierondes achter de safetycar leverden tegenstrijdige reacties op. Van ‘absoluut onverantwoord’ tot ‘laten we racen’. Dit laatste vond Max Verstappen die op pole natuurlijk de minste last zou hebben van de spray. Maar coureurs achter hem steunden hem niet: zij konden nauwelijks de auto’s voor zich zien.
De wedstrijdleiding stelde de start van de race, die normaal gesproken om 15.00 uur is, voor onbepaalde tijd uit. Goed nieuws voor Pérez, die het circuit al bijna had verlaten na zijn crash. Zijn monteurs konden aan de slag om de schade aan zijn bolide te herstellen. Hij mocht zelfs nog starten, maar dan wel uit de pitstraat.

Zo begon het lange wachten. Wat doe je als het regent? Wat praten, rondlopen, beetje slapen, een portje kaarten, een partijtje voetbal en zo nu en dan even naar buiten om te zwaaien naar de duizenden fans op de tribunes tegenover de pitstraat.

Dan maakte de safetycar weer een ritje over de baan om te kijken hoe het ervoor stond. Maar dat leverde weinig op. De regen kwam met bakken uit de lucht en hier en daar stonden grote plassen op het asfalt.

 

Kortste race in de geschiedenis

Toen volgde het bericht dat er om 18.17 uur zou worden geracet. Niet het totaal aantal rondes, maar voor maximaal een uur. De fans juichten! Eindelijk konden die oranje rookbommen af boven de Verstappen-tribunes. Maar helaas. De race bleek meer een moetje. De coureurs reden twee rondes achter de safetycar, waarna de race met een rode vlag definitief werd gestaakt. Dit was genoeg om aan het reglement te voldoen om de punten te kunnen verdelen; halve punten, dat wel. De Grand Prix van België gaat de boeken in als de kortste race in de geschiedenis van de Formule 1.

Voor Verstappen, Russell en Hamilton volgde nog een ceremonie met grote bokalen en Ferrari-‘champagne’. Een sensationeel moment voor George Russell, die dankzij zijn superkwalificatie 9 punten pakte. Dat stoeltje bij Mercedes kan hem nu niet meer ontgaan, toch?

 

Volgende stop: GP van Nederland

In de WK-stand is Max Verstappen weer dichterbij regerend wereldkampioen Lewis Hamilton gekomen, die met nog maar drie punten verschil aan de leiding gaat.
Op naar Zandvoort, waar er na 36 jaar eindelijk weer wordt geracet met Formule 1! Zon, zee en een dijk van een circuit.

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Kortste race uit de geschiedenis van Formule 1" Laat een reactie achter
Schilderijen en schaalmodellen | Haal de race beleving in huis
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Bezoek Sale Nieuws Klantenservice Mijn account