Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

Lewis Hamilton niet te stoppen op circuit Silverstone

Lewis Hamilton niet te stoppen op circuit Silverstone

Na vier races lijkt het kampioenschap voor Hamilton al in de pocket. Neem nu de GP van Silverstone waar de Brit in de laatste raceronde een lekke voorband kreeg. Met drie wielen en een vliegende Max Verstappen in zijn spiegels, hield de zesvoudig kampioen zijn hoofd koel en stuurde zijn bolide als eerste over de finishlijn. Verstappen pakte zilver en Charles Leclerc (Ferrari) scoorde tegen alle verwachtingen in 15 punten met een derde plaats.

Na een week rust trok het Formule 1-circus naar Groot-Brittannië voor de eerste van twee races op het legendarische circuit van Silverstone. Hier vond in 1950 de eerste Formule 1-race plaats, die werd gewonnen door de Italiaan Guiseppe Farina (Alfa Romeo). Nu, 70 jaar later, geen podiumplaats voor Alfa Romeo. Wel een huldiging met retrobekers: een fraaie kopie van de allereerste bokaal die Farina omhoog hield!

 

Sergio Pérez met corona aan de kant

Twee coureurs beleefden wel een heel bijzondere week. Te beginnen met Sergio Pérez (Racing Point). De Mexicaan keerde na familiebezoek in eigen land terug met een coronabesmetting. Een grote domper voor de coureur die net zo goed bezig was. In allerijl nam de teamleiding van Racing Point contact op met Nico Hülkenberg. ‘Hulk’, die dit seizoen geen stoeltje heeft, bedacht zich geen moment. Zeker nu de auto’s van Racing Point – de roze Mercedessen – zo goed meekomen dit seizoen. In de trainingen deed Nico het niet slecht. De kwalificatie was wel minder, maar zelfs met een 13de startplek verdween de glimlach niet van zijn gezicht. En zo werd het zondag, een paar minuten voor de race. Geen Hülkenberg! De auto weigerde te starten, de monteurs stonden voor een raadsel. Later bleek dat een afgebroken moer in de motor voor de startproblemen zorgde. Zo kreeg Hülkenberg als eerste coureur dit seizoen de letters DNS achter zijn naam: did not start. Waarschijnlijk krijgt hij volgend weekend nog een kans om te racen op Silverstone.

 

Verstappen tevreden met P3…

Zoals verwacht waren Valtteri Bottas en Lewis Hamilton – zelfs met een spin in de derde vrije training – ijzersterk op het Engelse circuit. Mercedes is ongekend snel en geen enkel ander team lijkt er een antwoord op te hebben. Voor Red Bull Racing verliep het raceweekend minder hectisch dan twee weken geleden in Hongarije. Verstappen was blij met de beter bestuurbare RB16 en tevreden met de derde startplaats op zondag. Naast hem op P4 stond Charles Leclerc die het voor de Italiaanse renstal een stuk beter had gedaan dan Sebastian Vettel, die niet verder kwam dan P10. Ook Alexander Albon (Red Bull Racing) had een slechte kwalificatie en startte vanaf P12. De coureurs van McLaren en Renault en Lans Stroll (Racing Point) presteerden goed en startten allemaal in de top 10.

 

Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië

Hamilton had geen perfecte start, maar behield de koppositie. Bottas sloot direct aan op P2 en zette flink druk op zijn teammaat. Even leek Leclerc de derde plaats te pakken, maar Verstappen herstelde dit direct en liep al snel uit op de Ferrari. De eerste ronde was net verreden toen Kevin Magnussen (Haas) en Alexander Albon elkaar raakten. De auto van Magnussen crashte, waarna de eerste safetycar een feit was. De RB16 van Albon had de touché met het linker achterwiel goed doorstaan. Een snelle bandenwissel was voldoende voor de Thai om de race te vervolgen. De 5 strafseconden die hij van de wedstrijdleiding kreeg loste hij tijdens een pitstop in.

 

Spectaculaire crash en tweede safetycar

Nadat de flink beschadigde bolide van Magnussen was weggetakeld, verliet de safetycar de baan en zette Hamilton de race voort. Nog maar een paar rondes later vloog Daniil Kvyat met zijn Alpha Tauri van de baan. Een spectaculaire crash die gelukkig goed afliep voor de geschrokken Rus. Weer volgde een safetycar. Alle teams zochten de pitstraat op voor een bandenwissel.
En zo verliepen de eerste 18 rondes van de race wat rommelig. En ook in de volgende 31 rondes wilde het niet echt spannend worden. Hamilton en Bottas koersten af op een een-tweetje en zetten de ene na de andere snelste rondetijd neer. Op afstand gevolgd door Max Verstappen die ook weer een flink gat had geslagen tussen hem en Leclerc. Zelfs op topsnelheid rijdend in niemandsland verveelde de Nederlander zich nog en grapte wat met zijn engineer. ‘Zorg je wel dat je voldoende drinkt?’, klonk Verstappen over de boordradio.

In het middelveld hadden de coureurs minder tijd voor grapjes. Romain Grosjean (Haas) was in gevecht met team McLaren, Sebastian Vettel had grote moeite om zijn tiende plaats te verdedigen en reed zelfs een tijd buiten de top 10. Ook Daniel Ricciardo en teammaatje Esteban Ocon (Renault) deden goede zaken. Pierre Gasly (Alpha Tauri) had een topdag: vanaf P11 knokte hij zich de top 10 in, waarbij hij onder andere Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) en Sebastian Vettel achter zich liet. Albon sloot na zijn derde pitstop achteraan aan en begon met verse banden en een lichte auto aan een mooie inhaalrace. Uiteindelijk zou hij nog 4 punten pakken met P8.

 

Driemaal bandenpech in eindfase

Door de vroege bandenwissels, de hoge snelheden die de Mercedessen reden en onvoldoende tijd om een pitstop te maken zonder positieverlies, vroegen Hamilton en Bottas veel van hun banden. Ook Carlos Sainz (McLaren) klaagde al een tijd over vibratie en zag zijn linker voorband in rap tempo slechter worden. Bij Bottas ging het als eerste mis: met een lekke linker voorband moest hij nog bijna een volle ronde rijden voordat hij de pitstraat in kon. Verstappen reed hem voorbij en had ineens uitzicht op een tweede plaats. Kort daarna sneuvelde de band van Sainz, die op dat moment als vijfde reed. Ineens was de spanning weer helemaal terug in de wedstrijd. Want Sainz en Bottas vielen een flink stuk terug en finishten zelfs buiten de top 10.
Met een groot gat tussen Verstappen en Leclerc was er meer dan voldoende tijd voor de Nederlander om te wisselen naar nieuwe banden. Zo kon hij net voor het einde de snelste ronde pakken voor een extra punt. Achteraf gezien heeft deze keuze hem de zege gekost, want met nog een halve ronde te gaan reed ook Hamilton zijn linker voorband lek! Pure slijtage, zou Pirelli later in de week concluderen. De Brit zag zijn voorsprong op Max van 30 seconden verdampen tot 5,8! Genoeg om als eerste afgevlagd te worden. Als Verstappen niet was gestopt voor de bandenwissel, dan had hij de kreupele Mercedes van Hamilton zeker ingehaald… Maar Max is niet van de ‘als-dan’-theorieën. Gelukkig maar!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd