Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

Lewis Hamilton onverslaanbaar op circuit Nürburgring, Max Verstappen knap tweede

  • Geplaatst op
  • Door Racing-Art.nl
  • 0
Lewis Hamilton onverslaanbaar op circuit Nürburgring, Max Verstappen knap tweede

Het raceweekend in de Duitse Eifel stond bomvol verrassingen en records. Voor Lewis Hamilton was daar dan de 91ste overwinning waarmee hij het record van de legendarische Michael Schumacher evenaarde. Nico Hülkenberg moest als de wiedeweerga naar het circuit komen om Lance Stroll (Racing Point) te vervangen. En Daniel Ricciardo (Renault) vierde feest na zijn eerste podium sinds 2,5 jaar.

Ook feest voor Kimi Räikkönen (Alfa Romeo). Hij maakte zijn 323ste racestart in de Formule 1 mee; ook een bijzonder record. Nee, geen tranen voor de koele Fin, het was business as usual wat hem betrof.

 

Racen op de Nürburgring

De Nürburgring stond al een aantal jaar niet meer op de kalender. Veel coureurs keken dan ook uit naar de terugkeer op het circuit in de deelstaat Rijnland-Palts. Tegelijk ook weer een uitdaging erbij: het weer. Het was vooral koud en vrijdag lag het gebied onder een dikke deken van mist. Daardoor mochten de medische helikopters niet vliegen en moest de wedstrijdleiding de twee vrije trainingen schrappen. Een teleurstelling voor Mick Schumacher, zoon van Michael, die in de eerste vrije training voor Alfa Romeo zou rijden. Zijn debuut in de F1 laat nog even op zich wachten. Zaterdag konden de coureurs dan eindelijk de baan op voor een training in de ochtend, gevolgd door de kwalificatie in de middag.

Goed nieuws voor de fans van Nico Hülkenberg. Zaterdagochtend kreeg hij een telefoontje van de teambaas van Racing Point. Of hij de zieke Lance Stroll wilde vervangen? Hij reed een paar rondes in de training en kwam niet ver in de kwalificatie, maar zelfs een start vanaf P20 kon de pret niet drukken voor de Duitser.

Max Verstappen (Red Bull Racing) was in de kwalificatie lange tijd op weg naar zijn eerste poleposition van dit seizoen. Maar in het staartje van Q3 schoten Valtteri Bottas (Mercedes) en Lewis Hamilton nog net onder zijn snelste tijd. Daarmee startte Verstappen vanaf P3, met naast zich een goed presterende Charles Leclerc (Ferrari) op P4. Daarachter Alexander Albon (Red Bull Racing) op P5 en Daniel Ricciardo (P6). Bottas had de smaak te pakken: na zijn overwinning in Rusland twee weken geleden, veroverde hij nu poleposition; goed bezig!

 

Grand Prix van de Eifel

Geen mist, wel een mager zonnetje en een kleine kans op regen: de Eifel maakte zich op voor de elfde race van het seizoen. In de spannende eerste ronde raakte Bottas bijna zijn leiderspositie kwijt aan teamgenoot Hamilton. De Fin herpakte zich goed en reed al snel weg bij de Brit. Ook Verstappen moest zijn P3 flink verdedigen. Charles Leclerc kwam zelfs al langszij, maar het lukte hem niet om Verstappen in te halen. Achterin maakte Nico Hülkenberg meteen drie plaatsen goed.

Ricciardo was Albon voorbijgestoken, waarbij hij een duwtje meekreeg van de Thai. Even vreesde Ricciardo voor een lekke band, maar de schade na de touche was minimaal. De Australiër richtte vervolgens zijn vizier op de Ferrari van Leclerc. Hij viel hem een aantal keer aan, waarbij Leclerc op meesterlijke wijze verdedigde. Pas in ronde 9 lukte het Ricciardo om de Monegask definitief achter zich te laten.

Alexander Albon kwam als eerste naar binnen en zakte ver terug in het veld. Lando Norris (McLaren) was verwikkeld in een strijd met Leclerc en ook Sebastian Vettel (Ferrari) racete lekker met Team Haas en Alfa Romeo in de achterhoede.

 

Duur foutje van Valtteri Bottas

In ronde 13 verremde Bottas zich in bocht één en zette meteen de deur open voor Lewis Hamilton. De Fin zag de zwarte Mercedes rechts voorbijschieten en wist dat het gedaan was. Na een pitstop raakte hij ook P2 kwijt aan Max Verstappen.
Even later weer een incident in bocht één. Ditmaal was het Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) die een flinke duw uitdeelde aan George Russell (Williams). De Williams sloeg bijna over de kop. Daarmee werd Russell de eerste uitvaller van de dag. Räikkönen kreeg een straf van 10 seconden aan zijn broek. De virtuele safetycar was het moment voor coureurs om naar binnen te komen. Ook Hamilton en Verstappen maakten hiervan gebruik en behielden hun posities vooraan het veld. Toen klonk ineens een ongeruste Bottas over de boordradio: I have no power. Een Mercedesmotor die het begeeft? Dat is zeldzaam. De sterk gestarte Bottas was uitvaller nummer 2. Norris schoof door naar P3!

Het spektakel was nog niet voorbij. Bij het beëindigen van de virtuele safetycar lette Daniil Kvyat (AlphaTauri) even niet op. Albon zag zijn kans schoon en haalde de Rus in, maar sneed hem daarbij af. En wel zo dat de voorvleugel van de AlphaTauri loskwam en over het asfalt gleed. Kvyat hield zijn bolide op de baan en reed een hele ronde om weer in de pitstraat een nieuwe voorvleugel op te halen. Ook Albon kreeg een tijdstraf van 5 seconden. Een aantal rondes later parkeerde de Thai zijn bolide met motorproblemen definitief in de garage. Ook Esteban Ocon (Renault) haakte af met motorproblemen.

 

Knopjes op het stuur

Wat een spannende race met uitzicht op een podiumplaats moest wordt, veranderde langzaamaan in een lijdensweg voor Lando Norris. Zijn McLaren kampte met problemen, maar met de nodige aanwijzingen van zijn team hield hij het nog lang vol. P3 zat er echter niet meer in. Hij werd ingehaald door Ricciardo, Leclerc en Sergio Pérez (Racing Point). Respect voor Norris, zeker toen zijn team hem na elke bocht – 16 bochten in dit circuit – een serie knopjes liet indrukken op zijn stuur. Zestien rondes voor het einde van de race begaf zijn motor het definitief en parkeerde de moegestreden Norris de rokende bolide langs de baan.

De safetycar kwam naar buiten en de coureurs doken naar binnen voor nog een setje banden. Verstappen had het moeilijk achter de safetycar. Het lukte hem maar nauwelijks om de verse banden op te warmen. Dankzij het DAS-systeem had Hamilton daar minder moeite mee, hoewel hij ook klaagde over het tempo van de veiligheidsauto voor hem. Het wachten op de herstart duurde nog langer toen ook de coureurs die al op een ronde waren gezet de safetycar konden inhalen.

 

Hülkenberg driver of the day

Als leider bepaalde Hamilton de herstart, met nog tien rondes tot de finish. Max leek even een aanval te doen maar moest vooral verdedigen om Ricciardo achter zich te houden. Die op zijn beurt weer Sergio Pérez van zich af moest houden. In de laatste rondes streden Leclerc, Hülkenberg, Grosjean (Haas) en Giovinazzi (Alfa Romeo) nog om de punten. Grote winnaar: Nico Hülkenberg natuurlijk. Die was van P20 naar P8 gereden. Het publiek koos hem terecht als driver of the day.

Zonder een moment in gevaar te zijn geweest, werd Hamilton als eerste afgevlagd, gevolgd door Verstappen en een jubelende Ricciardo als derde. Verstappen verdiende nog een extra wk-punt met de snelste raceronde; een nieuw baanrecord.

 

Mercedeshelm voor Hamilton

Vóór het champagnemoment ontving Hamilton een van de Mercedeshelmen van Michael Schumacher uit handen van zijn zoon, Mick. Een emotioneel moment voor Lewis die als jongetje al idolaat was van de Duitse topcoureur. Nu stond hij met 91 overwinningen op gelijke hoogte met zijn held.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd