Max Verstappen leider in WK na winst in Spanje
Fans moesten er lang op wachten. Zes jaar na zijn allereerste overwinning in de Formule 1 in Barcelona schreef Max Verstappen de GP van Spanje voor de tweede keer op zijn naam. Beslist geen ‘walk in the park’. De nieuwe formule 1-auto van Red Bull Racing (RB18) vertoonde kuren in de kwalificatie én tijdens de race.
Nog een Nederlander in de Formule 1
In de eerste vrije training op vrijdag reden niet één maar twee Nederlanders mee. Mercedes testcoureur Nyck de Vries stapte in de Williams FW44 van Alexander Albon. Na 28 rondes zat zijn debuut in de Formule 1 erop. Zijn beste tijd (P18) was nipt sneller dan die van teamgenoot Nicholas Latifi.
Charles Leclerc niet bij te houden in kwalificatie
Het is nagenoeg bekend dat de nieuwe formule 1-auto van Ferrari (F1-75) het geweldig doet over één ronde. Charles Leclerc reed zaterdagmiddag op het Circuit de Barcelona-Catalunya zonder problemen naar poleposition voor de race op zondag. Max Verstappen moest – opnieuw – zijn vliegende ronde afbreken. De DRS van de nieuwe Red Bull Racing-formule 1 auto (RB18) weigerde, waardoor de achtervleugel dicht bleef. Hij kon daardoor de tijd van de Monegask niet verbeteren en moest genoegen nemen met P2.
Carlos Sainz (Ferrari), die net als Fernando Alonso een thuisrace reed, startte achter Leclerc op P3 met naast zich… George Russell in de nieuwe Mercedes W13. In de Mercedes-fabriek is hard gewerkt aan het oplossen van het stuiteren van de W13. Nu dat grotendeels onder controle is, kan het team zich richten op hun resultaten in het kampioenschap. Sergio Pérez plaatste zich op de vijfde plek met naast zich de nieuwe Mercedes van Lewis Hamilton op P6.
Team Haas nestelde zich ook met twee formule 1-auto’s (VF-22) in de top 10. Alonso (Alpine A522) – die steeds op luid gejuich vanaf de tribunes kon rekenen – zag zijn goede kwalificatie verdampen. Hij startte zondag achteraan het veld na vervanging van zijn motor. Ook Sebastian Vettel (Aston Martin) vond zijn P16 tegenvallen. De twee oud-wereldkampioenen maakten zich op voor een inhaalrace.
Grand Prix van Spanje
Charles Leclerc (Ferrari F1-75) behield eenvoudig de leiding na de start. Verstappen (Red Bull Racing RB18) was goed weg en liet het gat naar de Ferrari de eerste rondes niet al te groot worden.
Voor Lewis Hamilton (Mercedes W13) verliep de eerste ronde een stuk slechter. Kevin Magnussen (Haas VF-22) sneed met zijn voorvleugel de linkervoorband van Hamilton aan stukken, waarna de Deen in het grind verdween en beiden naar binnen moesten voor wat herstelwerkzaamheden. Hamilton kwam op P16 weer terug op de baan. Teleurgesteld vroeg de Brit aan zijn team of hij niet beter kon stoppen en zo de motor sparen. Maar het team overtuigde hem om door te gaan. Punten pakken!
Carlos Sainz (Ferrari) belandt in het grind
In ronde 7 ging het mis voor Carlos Sainz. Door een windvlaag spinde hij in bocht 4 en belandde in de grindbak. Gelukkig hield hij de Ferrari F1-75 aan de praat en kwam op P11 weer de baan op. Precies hetzelfde overkwam Max Verstappen twee rondes later; zonder spin maar wel met een ritje door het grind. Zijn kansen op een overwinning in Barcelona leken daarmee bekeken: vanaf P4 was het onmogelijk om Leclerc nog te naderen, laat staan in te halen.
Sergio Pérez (Red Bull Racing) liet Verstappen voorbij, zodat de Nederlander vanaf P3 jacht kon maken op George Russell, die op P2 zijn geluk niet op kon. Al snel zag de Brit de nieuwe formule 1 auto van Red Bull in zijn spiegels opduiken. Maar waarom haalde Verstappen de W13 dan niet in? Dat had alles te maken met de haperende DRS, die dan weer wel en dan weer niet open ging. Het maakte niet uit hoe vaak Verstappen het DRS-knopje indrukte, de DRS bleef een probleem. Verstappen zat rondes lang vast achter Russell en ook na hun pitstops kwam hij de talentvolle Brit niet voorbij.
Ondertussen bleef Charles Leclerc onbedreigd aan de leiding. In ronde 22 maakte hij zelfs zonder positieverlies zijn eerste pitstop. Vijf rondes later sloeg echter het noodlot toe: de Ferrari F1-75 verloor snelheid en Leclerc moest met motorproblemen de race vroegtijdig staken.
DNF Leclerc keerpunt voor Verstappen
George Russell nam de leiding in de race over, met Verstappen op P2 en Pérez op P3. Omdat de Nederlander niet voorbij kwam aan Russell, riep zijn team hem naar binnen voor zijn tweede bandenwissel. Pérez was nu aan de beurt om de Mercedes W13 aan te vallen, wat hem in ronde 31 lukte. Verstappen kwam op P4 even tot rust achter Valtteri Bottas (Alfa Romeo C42). Al snel vond hij zijn ritme weer en haalde eenvoudig de formule 1 auto van de Fin in.
Nu kwam het aan op tactiek. Team Red Bull Racing moest ervoor zorgen dat Verstappen een positie kon winnen zónder de Mercedes in te halen op de baan. Dit lukte toen Max vlak achter de Brit reed, die naar binnen dook voor een bandenwissel. Verstappen pakte P2 en had alleen zijn teamgenoot nog voor zich!
Teamorders voor Sergio Pérez
Voor de tweede keer in de Grand Prix van Spanje moest Sergio Pérez plaatsmaken voor zijn teamgenoot. Hij klonk wat verongelijkt toen hij de teamorders doorkreeg, maar maakte als tweede rijder van het team al snel plaats voor de Nederlander. Nu was het zaak om de race rustig uit te rijden. Pérez pikte succesvol het extra puntje voor de snelste raceronde af van Hamilton. Zo finishte Red Bull Racing op P1 en P2 met maximale score; voor de tweede keer dit seizoen. Bovendien heeft Verstappen met 110 punten de leiding in het klassement overgenomen van Leclerc (104 punten). George Russell pakte zijn tweede podium dit jaar, wat ongetwijfeld is gevierd als een overwinning voor Mercedes.
Carlos Sainz en Lewis Hamilton verwezen Valtteri Bottas in het staartje van de race alsnog naar P6. Had Lewis aan het begin van de GP nog willen opgeven, nu voelde hij dat er meer in zat dan P5. Hij haalde ook Sainz nog in. Dat was wel zijn laatste actie, want over de boordradio klonk het dringende advies om rustig aan te doen, vanwege oververhitting van zijn formule 1-auto. Een DNF lag op de loer, maar bleef hem gelukkig bespaard. Lewis kwam na Carlos Sainz (P4) al zwaaiend naar het publiek over de finish.
Over een week krijgt Charles Leclerc een nieuwe kans in zijn thuisrace: de Grand Prix van Monaco. Een klassieker!
Over Racing-art.nl
Haal de race beleving in huis met Racing Art. Racing-Art.nl heeft een mooie collectie modelauto's van o.a. BBR, Minichamps en Spark models. Daarnaast heeft Racing Arts ook schitterende Max Verstappen kunstwerken voor de race fan van o.a. Eric Jan Kremer. Unieke litho's bijvoorbeeld, mooi ingelijst met een passe-partout , die zo aan de muur kunnen. Bekijk de grote collectie en kies je favoriete formule 1 schilderij.