Menu
EUR
Deze week Pre-order korting op 2024 modellen. Bestel de nieuwste modellen met korting
Max Verstappen oppermachtig in Abu Dhabi

Max Verstappen oppermachtig in Abu Dhabi

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

Alle formule 1-teams zetten nog een keer alles op alles in de slotrace van het seizoen. Max Verstappen is al een aantal weken wereldkampioen, maar wie wordt nummer 2: Charles Leclerc (Ferrari, F1-75) of Sergio Pérez (Red Bull Racing, RB18)?
Verder ging alle aandacht uit naar Sebastian Vettel (Aston Martin, AMR22) die in Abu Dhabi afscheid nam van de formule 1. Eerder dit seizoen kondigde de viervoudig wereldkampioen al aan de formule 1 te verlaten. Hoe geliefd hij is op de grid en ver daar buiten bleek maar weer eens uit alle dankbetuigingen en gelukwensen aan zijn adres.

 

Laatste race voor Schumacher, Latifi en Ricciardo

De andere Duitser op de grid, Mick Schumacher, vertrekt ook, maar niet vrijwillig. In de twee seizoenen bij team Haas zijn Schumacher’s kwaliteiten onvoldoende uit de verf gekomen. Zijn stoeltje gaat in 2023 naar een oude bekende: Nico Hülkenberg!
Nicholas Latifi (Williams, FW44) moet volgend jaar ook wat anders gaan doen. De Canadees maakte zich natuurlijk onsterfelijk met zijn crash in 2021 op het Yas Marina Circuit waarmee hij Max Verstappen aan zijn eerste wereldtitel hielp. Verder presteerde hij vooral onder de maat.
Als laatste stapte ook Daniel Ricciardo in Abu Dhabi voorlopig voor de laatste keer in een formule 1-auto. Hij verlaat team McLaren (MCL36). Een aantal dagen na de slotrace maakte de Australiër bekend als derde coureur terug te keren bij Red Bull Racing.

 

Sebastian Vettel sterk in kwalificatie

Max Verstappen pakte redelijk eenvoudig poleposition in de kwalificatie op zaterdag. Daarbij gaf hij ook teamgenoot Pérez nog een tow, die daarmee een goede tweede tijd noteerde. Zo bezetten de Bull’s op zondag de eerste startrij; een mooie uitgangspositie voor Pérez in zijn strijd met Leclerc om P2 in het kampioenschap. De tweede rij ging naar team Ferrari, met Charles Leclerc op P3 en Carlos Sainz op P4. Daar weer achter stonden de Mercedessen (W13) van Lewis Hamilton (P5) en George Russell (P6). Wie positief opvielen waren Sebastian Vettel (Aston Martin, AMR22) en Daniel Ricciardo (McLaren, MCL36). De zeer ervaren coureurs genoten van hun laatste kwalificatie en drongen zelfs door tot Q3. Het leverde Vettel P9 op in de startgrid van zondag. En Ricciardo noteerde zelfs de achtste tijd. Maar de sympathieke Australiër had nog een gridstraf van vijf plaatsen vanwege de crash met Kevin Magnussen (Haas, VF22) een week geleden in São Paulo, Brazilië. Hij werd daarom teruggezet naar P13.

 

Grand Prix van Abu Dhabi

Op het Yas Marina Circuit draaide alles om strategie. Wie ging er voor een éénstopper en wie rekende op twee pitstops tijdens de race? De juiste strategie was vooral belangrijk voor de kansen van Pérez en Leclerc op P2 in het F1 kampioenschap; beiden stonden op 290 punten in het klassement.

De race, die bij daglicht begon en in het donker eindigde, kende een goede start voor Max Verstappen. Even probeerde Pérez om hem in de eerste bochtencombinatie in te halen, maar zag er snel vanaf. Achter de twee Red Bull’s behield Charles Leclerc P3. Daarachter raakten Carlos Sainz en Lewis Hamilton met elkaar in gevecht. Sainz drukte de Brit van de baan, waarbij de Mercedes W13 over een kerbstone vloog en met vier banden los kwam van het asfalt. Hamilton schoot daarna vóór Sainz de baan weer op, maar kreeg te horen dat hij de positie moest teruggeven aan de Spanjaard. Even later haalde Hamilton de Ferrari met startnummer 55 alsnog in.

 

Schade aan Mercedes W13 van Lewis Hamilton

Gevreesd werd voor vloerschade aan de Mercedes W13 van Lewis Hamilton door de flinke aanvaring met de kerbstone. Wat er precies aan de hand was werd tijdens de race niet duidelijk, maar Hamilton kon het tempo van de rest niet aan. Zo zag hij eerst Sainz (Ferrari, F1-75) en daarna teamgenoot George Russell voorbij komen.

In het middenveld vocht Sebastian Vettel (Aston Martin, AMR22) met Esteban Ocon (Alpine, A522). De Duitser reed op P9 een van de betere races van dit seizoen! Achter Vettel reed de andere veteraan in zijn laatste race voor team Alpine: Fernando Alonso. De tweevoudig wereldkampioen kan niet wachten om volgend seizoen het stoeltje van Vettel over te nemen bij Aston Martin. Ook deze race in Abu Dhabi eindigde halverwege teleurstellend in een DNF voor de gefrustreerde Spanjaard.

 

Pérez (Red Bull Racing, RB18) maakt als eerste pitstop

Aan de kop van de race reed Max Verstappen onbedreigd aan de leiding met Sergio Pérez op veilige afstand. De Mexicaan kreeg in ronde 16 het seintje om naar binnen te komen voor zijn bandenwissel. Hij gaf daarmee zijn tweede positie af aan Charles Leclerc. Op de harde band kwam Pérez terug achter Sebastian Vettel, die in gevecht ging met de Red Bull-coureur. Op de nieuwe banden had Pérez een stuk minder grip dan Vettel. Hij verloor onnodig kostbare secondes in zijn doel om op P2 te finishen. Uiteindelijk haalde hij Vettel in en begon Pérez aan een inhaalrace.

In ronde 21 dook Verstappen naar binnen voor zijn pitstop en kwam vlak voor Pérez weer op de baan. De Nederlander kreeg de opdracht goed met zijn banden om te gaan, zodat hij met een éénstopper de race kon uitrijden.
Een ronde later (22) riep Ferrari Charles Leclerc naar binnen. De Monegask was daarmee de laatste coureur van de topteams die zijn pitstop maakte. Hij kwam achter Pérez weer op de baan maar maakte al snel veel tijd goed. Op P2 klaagde Pérez dat het tempo van Max Verstappen te laag was. Zijn teamgenoot zou hem ophouden. Niemand begreep precies wat de Mexicaan bedoelde. Verstappen reed vooral constante rondetijden om zijn banden te managen. Toen Verstappen zijn snelheid wat opschroefde, verloor Pérez juist de aansluiting met de Nederlander.

 

Ferrari kiest voor tegenovergestelde strategie Red Bull Racing

De harde band van Pérez had flink geleden en zijn rondetijden zakten in. Met Charles Leclerc in zijn spiegels moest er iets gebeuren. Het Red Bull-team riep de Mexicaan opnieuw naar binnen. Tegelijk kreeg Leclerc te horen dat Ferrari voor een tegenoverstelde strategie ging. Hij moest de race dus uitrijden op zijn huidige setje banden…

Sergio Pérez zette alles op alles om weer aansluiting te vinden bij Leclerc. Maar de Mexicaan kwam in druk verkeer terecht. De eerste achterblijvers werden op een ronde gezet. Sommige teams waren ook nog met elkaar in gevecht, zoals AlphaTauri (AT03) met Haas (VF-22) en Alfa Romeo (C42). De coureurs gingen niet al te vlot opzij voor de veel snellere Red Bull RB18.

 

Gele vlag voor touché Schumacher en Latifi

In ronde 38 was er even een gele vlag: Mick Schumacher (Haas, VF-22) tikte het achterwiel van Nicholas Latifi (Williams, FW44) aan. Beiden draaiden prachtig synchroon over het asfalt en kwamen naast de baan terecht. Als er nu een safetycar kwam, sloot het hele veld weer bij elkaar aan en kon Charles Leclerc zelfs nog aanvallen bij Max Verstappen. Maar de Haas en de Williams konden door. Schumacher kreeg een tijdstraf in zijn laatste formule 1-race. Door schade aan zijn formule 1-auto beëindigde Latifi zijn formule 1-carrière met een DNF.

 

Spannende slotfase van de Grand Prix van Abu Dhabi

Ronde na ronde kwam Sergio Pérez dichter bij Leclerc. Maar eerst moest hij nog afrekenen met Lewis Hamilton in het gevecht om P3. Dat leverde mooie inhaalacties van beide coureurs op. Uiteindelijk lukte het Pérez in ronde 47 om de Brit achter zich te laten. Nu had hij nog een kleine tien rondes over om de Monegask in te halen. Daarvoor moest hij wel per ronde één seconde sneller zijn dan de man in de Ferrari. Zijn engineer moedigde hem aan, het kon nog!
In ronde 55 gaf de Mercedes W13 van Lewis Hamilton het definitief op. Een hydraulisch probleem dwong hem om de race drie rondes voor de finish te beëindigen!

Charles Leclerc had inmiddels de Red Bull RB18 van Pérez in zijn spiegels en haalde echt alles uit de Ferrari om hem voor te blijven. Had de race nog een ronde langer geduurd, dan had Pérez nog een aanval kunnen plaatsen… Zover kwam het niet. Charles Leclerc finishte op een halve seconde van Pérez op P2 in de race en werd daarmee tweede in het F1-kampioenschap 2022. Pérez moest genoegen nemen met P3.

Terwijl een spectaculair vuurwerk losbarstte op en rond het circuit draaide de top 3 donuts voor de hoofdtribune. Ook Sebastian Vettel, die op P10 nog een laatste puntje meepikte voor zijn team, nam met een paar rokende donuts in stijl afscheid van de hoofdklasse in de autosport!

 
Over Racing-art.nl

Met Racing Art haal je de race beleving in huis. Racing-Art.nl heeft een schitterende uitgebreid collectie kunstwerken, schaalmodellen en vitrines om je schaalmodel in te showen zoals de Triple 9 vitrine. Bekijk de collectie op de website van Racing Arts.

 

[products=blog_18000]

 

[products=blog_10117]


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »