Menu
EUR
Max Verstappen (Red Bull) snelste in subtropisch Miami

Max Verstappen (Red Bull) snelste in subtropisch Miami

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

Wat een show! De eerste GP van Miami vond plaats op het terrein rondom het stadion van het American football-team de Miami Dolphins. Niet het allerbeste asfalt voor een formule 1-race, maar met wat nachtelijke herstelwerkzaamheden hield het parkeerterrein het gelukkig een weekend lang vol. Dat Formule 1 steeds meer fans trekt in de Verenigde Staten bleek wel uit de duizenden bezoekers en vele Vips die aanwezig waren op het kleurrijke straatcircuit, wat veel weg had van een festivalterrein.

 

Slecht begin voor Max Verstappen (RB18) in Miami

Voor team Red Bull Racing begon het weekend slecht. In de eerste vrije training reed Max Verstappen nog 14 rondes in zijn nieuwe formule 1-auto; de RB18. Maar in de tweede training kwam hij niet verder dan één ronde. De rest van de vrijdag hadden zijn monteurs hun handen vol om technische storingen aan de formule 1-auto van Verstappen te verhelpen. Pas in de derde vrije training op zaterdag kon Max kilometers maken en het uitdagende circuit verkennen. Dat bij buitentemperaturen van 33 graden en een asfalttemperatuur van 50 graden Celsius. De Nederlander zette in de derde training een derde tijd neer, terwijl zijn teamgenoot Sergio Pérez de snelste tijd liet noteren.

In de kwalificatie leidde Max Verstappen lange tijd, maar zag door een foutje in de slotfase de poleposition naar zijn concurrent Charles Leclerc gaan. Ook Carlos Sainz deed het goed in de nieuwe Ferrari F1-75: hij pakte P2. Team Red Bull Racing bezette de tweede startrij, gevolgd door team Mercedes op de derde rij. George Russell en Lewis Hamilton waren best tevreden over de prestaties van hun nieuwe formule 1-auto, W13. Het team leert de nieuwe Mercedes W13 steeds beter kennen en dat houdt de hoop op een kampioenstitel levend.

 

Grand Prix van Miami

Het circuit van Miami kent een korte run naar de eerste bocht. Dankzij een uitstekende start en laat inremmen voor de eerste bocht ging Max Verstappen Carlos Sainz direct voorbij. Het hele veld kwam goed door de eerste rondes heen. Sebastian Vettel en Lance Stroll (team Aston Martin AMR22) startten vanuit de pitstraat. Zij maakten al snel een aantal plaatsen goed en reden langzaam maar zeker naar voren.

Fernando Alonso (Alpine A522) won bij de start meteen vier plaatsen, onder meer ten koste van Lewis Hamilton. Met zijn alles-of-niets rijstijl is de 40-jarige Spanjaard nog steeds een coureur om rekening mee te houden. Niet veel later haalde Hamilton hem echter weer in en settelde de zevenvoudig wereldkampioen zich achter zijn teamgenoot George Russell op P6.

 

Verstappen slaat al vroeg in de race toe

Aan de kop van de race ontstond het inmiddels bekende beeld: Leclerc die iets weg reed bij Verstappen, met op ruime afstand Sainz en Pérez die de aansluiting bij de top al misten. In ronde 9 kreeg Verstappen de eerste kans om zijn nieuwe formule 1-auto RB18 naast de Ferrari F1-75 van Leclerc te zetten. Meer had hij niet nodig. Leclerc zette meteen druk, maar moest de Nederlander na een paar rondes definitief loslaten.

 

Motorproblemen voor Sergio Pérez?

Sergio Pérez (P4) had de afstand tot Carlos Sainz al teruggebracht tot minder dan een seconde en zocht naar het beste moment om de Ferrari met startnummer 55 in te halen. Maar zover zou het niet komen: de Mexicaan klaagde op de boordradio over problemen met zijn motor. Even leek hij vermogen te verliezen en dat zagen de vele Red Bull fans op de tribunes terug in de snel oplopende afstand tot Sainz: een gat van 7 seconden! Na een analyse van zijn team vond Sergio weer de juiste instellingen en kon de race zonder problemen vervolgen.

Na de 20ste ronde kwamen de eerste formule 1-auto’s binnen voor hun bandenwissel. Charles Leclerc hoorde in ronde 25 het bekende ‘box box’ op de boordradio. Twee rondes later kwam Verstappen naar binnen. Nu had Carlos Sainz de leiding in de race overgenomen, maar niet voor lang. Sainz en Pérez reden tegelijk de pitstraat in. Dankzij de snelle bandenwissel voor Pérez en de langzame wissel voor Sainz – het rechterachterwiel ging er niet goed op – maakte Pérez meteen weer een aantal seconden goed op Sainz.

 

Crash Norris (McLaren MCL36) brengt spanning terug in de race

Na de pitstops zakte de race wat in. Net als in Imola (Italië) streden groepjes auto’s met elkaar. Zo waren Mick Schumacher en Kevin Magnussen (team Haas VF-22) vooral met elkaar in gevecht tijdens de thuisrace voor het team. Vettel, Stroll, Ocon (Alpine), Alonso, Gasly (AlphaTauri) en Norris (McLaren) zochten elkaar op. Verder naar voren streden George Russell, die nog steeds om zijn eerste setje banden reed, en Lewis Hamilton met elkaar.
In ronde 41 kwam de spanning terug in de race na een crash van Lando Norris (MCL36), die flink spinde na een tik van Pierre Gasly (AT03). De Fransman in de AlphaTauri had stuurproblemen, mogelijk veroorzaakt door een touchémet Fernando Alonso, een ronde eerder. Daardoor was het moeilijk om een goede lijn te rijden en raakte hij de oranje formule 1-auto van Norris.

De safetycar kwam de baan op. Het moment voor een ‘gratis’ bandenwissel voor George Russell. Ook Sergio Pérez kwam naar binnen voor een nieuwe set medium banden. Dat moest hem voordeel opleveren ten opzichte van Sainz en misschien zelfs wel Leclerc… Ook Daniel Ricciardo (McLaren MCL36) en Sebastian Vettel (Aston Martin AMR22) maakten gebruik van de safetycar. Verstappen, Leclerc en Sainz konden niet naar binnen zonder positieverlies. Zij bleven dan ook buiten.

 

Spannend slot van de GP van Miami

Ongeveer vijf rondes reden de formule 1-coureurs achter de safetycar. Daarna bepaalde Max Verstappen op welke moment hij weer op het gas kon gaan voor de laatste 10 rondes; altijd weer een spannend moment. Met Charles Leclerc in zijn spiegels mocht hij geen fout maken. Dat deed hij dan ook niet. Even leek het dat Charles aanviel, maar Verstappen hield de Ferrari F1-75 achter zich en liep weer langzaam uit op de leider in het klassement.
Carlos Sainz voelde de druk van Sergio Pérez achter zich. De Mexicaan sloeg een keer toe, maar remde zo laat dat hij zelf de bocht miste en Sainz hem direct weer terugpakte. Iets naar achteren raakten de Duitsers Schumacher en Vettel elkaar nog.

Max Verstappen hield het hoofd koel – voor zover dat mogelijk was bij de subtropische temperaturen in Florida – en finishte als eerste met het extra puntje voor de snelste raceronde op zijn naam. Charles Leclerc pakte 18 punten op P2 en is nog steeds de leider in het klassement. Carlos Sainz was diep gelukkig met P3. Sergio Pérez bleef op P4 George Russell, Lewis Hamilton én de super relaxt rijdende Valtteri Bottas (Alfa Romeo C42) voor.

De zwaar vermoeide Verstappen beleefde nog een spectaculair Miami Vice-momentje, toen hij in een auto werd gezet en onder politiebegeleiding naar het podium werd gereden. Met loeiende sirenes onder het Miami Dolphins-stadion door! Ja, laat dat maar aan die Amerikanen over.

 

[products=blog_rb_polo]


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »