Menu
EUR
Deze week Pre-order korting op 2024 modellen. Bestel de nieuwste modellen met korting
Max Verstappen van ongekende klasse op Spa-Francorchamps

Max Verstappen van ongekende klasse op Spa-Francorchamps

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

Team Red Bull Racing is on fire, want ook Sergio Pérez (Red Bull Racing, RB18) deed wat hij moest doen op het prachtige circuit in de Ardennen. Hij startte én finishte op P2 en verwees daarmee Charles Leclerc (Ferrari) in het WK-klassement naar de derde plaats. Carlos Sainz (Ferrari F1-75) vertrok van poleposition, maar kon hem niet verzilveren. Hij eindigde na 44 lange rondes op P3.

 

Ricciardo is zijn stoeltje kwijt

Na een welverdiende zomervakantie verschenen alle coureurs en hun teams weer fris op het circuit van Spa-Francorchamps voor het tweede deel van de strijd om de Formule 1-wereldtitel. Tijdens de zomerstop maakte race-veteraan Fernando Alonso bekend in 2023 bij Aston Martin te rijden. Mogelijk wordt zijn stoeltje bij het Franse team Alpine ingenomen door Oscar Piastri. Maar het kan ook zo maar zijn dat dit jonge Australische talent naar McLaren gaat… Daar is het laatste woord nog niet over gesproken. Ook zijn het onzekere tijden voor de sympathieke Australiër Daniel Ricciardo. Hij kreeg te horen dat zijn contract bij McLaren - dat nog tot eind 2023 liep - vroegtijdig is opgezegd. Ricciardo moet op zoek naar een ander team, als hij in de Formule 1 actief wil blijven.

 

Vrije trainingen en kwalificatie in koude Ardennen

Het raceweekend in Spa-Francorchamps begon koud en nat. De vrije trainingen op vrijdag en zaterdag werden onder wisselende omstandigheden afgewerkt. Zo was het droog en zo brak een flinke regenbui los. De 20 coureurs werkten hun programma’s af, maar reden minder rondes dan ze hadden gewild. Bovendien was er voor de zondag juist weer warm weer voorspeld en had niemand iets aan de vergaarde data van de trainingen.

 

Charles Leclerc en Max Verstappen incasseren gridstraf

Een aantal teams, waaronder ook McLaren (Lando Norris) en Alpine (Esteban Ocon), koos in België voor het vervangen van de motor en incasseerden gridstraffen. Ook Charles Leclerc (Ferrari F1-75) en Max Verstappen (Red Bull Racing RB18) wisten dat ze op zondag achteraan moesten starten. Maar vanaf welke positie? Dat bepaalde het resultaat van de kwalificatie op zaterdagmiddag. Daar werd al snel duidelijk dat de RB18 niet te stoppen was op dit circuit. Verstappen had zelfs in het laatste deel van de kwalificatie (Q3) maar één rondje nodig om de snelste tijd neer te zetten. Die was zo scherp, dat niemand er meer bij in de buurt kwam. Poleposition ging naar Verstappen, maar viel door de gridstraf in de schoot van Carlos Sainz. Max en Charles zakten terug naar P15 en P16. Ook Ocon viel terug van P5 naar P17 en Lando Norris van P10 naar P18. Later besloot AlphaTauri om nog een aantal onderdelen van de formule 1-auto van Yuki Tsunoda (AT03) te vervangen, die daardoor uit de pits moest starten. Verstappen en Leclerc schoven daarmee nog een plaatsje op naar P14 en P15.
Team Mercedes (W13) deed in Hongarije nog goede zaken met George Russell op pole, maar kwam in België veel minder goed uit de verf. Hamilton en Russell plaatsten zich op P7 en P8. Wie wel positief opviel was Alexander Albon die in zijn Williams FW44 naar P9 reed.

 

Grand Prix van België

De eerste ronde van de GP van België was een waar spektakel en liet maar weer eens zien waarom deze race nooit van de kalender moet verdwijnen. Sainz behield met gemak de leiding, terwijl Sergio Pérez direct drie plaatsen verloor na een zeer slechte start. Vanaf die plek zag hij wel hoe Fernando Alonso (Alpine A522) en Lewis Hamilton (Mercedes W13) elkaar raakten, waarna de Mercedes van Hamilton door de lucht vloog en met een smak in de grindbak tot stilstand kwam. Einde race voor de zevenvoudig wereldkampioen die later alle schuld op zich zou nemen. De Alpine van Alonso was linksvoor wat beschadigd, maar de Spanjaard vervolgde de race. Sergio Pérez profiteerde van de crash en pakte P2 terug.
Voor de jarige Valtteri Bottas was de race ook snel voorbij. De Fin kon de slippende Williams van Nicolas Latifi niet ontwijken en kwam vast te zitten in het grind. De safety car kwam de baan op, zodat de formule 1-auto’s van de voormalige teamgenoten konden worden weggehaald.

Max Verstappen hield vanaf P14 het hoofd koel tijdens de hectische start en eerste ronde. Zonder in de problemen te komen schoof hij een paar plaatsen op naar voren met Leclerc achter zich. De Monegask maakte tijdens de safetycar wel een stop en zakte terug naar P17.

 

Verstappen als een speer door het veld naar voren

In slechts zes rondes na de herstart reed Max Verstappen naar P3! Carlos Sainz (Ferrari F1-75) had nu twee Red Bulls achter zich en dook al vroeg in de race naar binnen voor nieuwe banden. In ronde 12 haalde Verstappen teamgenoot Pérez in en pakte zo de leiding.

Pérez en Verstappen maakten ook hun pitstops en kwamen achter Sainz (P1) en voor Leclerc (P4) weer terug op de baan. Verstappen had weinig moeite met Sainz en eiste in ronde 15 definitief de leiding op. Niet lang daarna haalde George Russell (Mercedes W13) Charles Leclerc in en passeerde Sergio Pérez (Red Bull Racing RB18) zijn teamgenoot Carlos Sainz.

 

Ferrari komt niet in de buurt van Red Bull Racing

Voor het Italiaanse team werd pijnlijk duidelijk dat ze in Spa-Francorchamps geen antwoord hadden op de ongekende snelheid van Verstappen. Zelfs Pérez hield de Nederlander, die foutloos reed, niet bij.
In het middenveld knokten de coureurs om de punten. Hier reden de formule 1-auto’s van Alpine (A522), Aston Martin (AMR22), AlphaTauri (AT03) en Williams (FW44) in een treintje. Spectaculair was het moment dat Sebastian Vettel (Aston Martin) zowel Pierre Gasly (AlphaTauri) als Esteban Ocon (Alpine) langszij zag komen. De Duitser herpakte zich, haalde Gasly in maar moest Ocon laten gaan. Vettel zou op P8 eindigen en Gasly op P9. Ook Alexander Albon beleefde een topweekend. Hij pakte in zijn Williams het laatste puntje op P10 en bleef daarmee Lance Stroll (Aston Martin), Lando Norris (McLaren) en Guanyu Zhou (Alfa Romeo) voor.

 

Laatste poging voor extra punt Ferrari

Met Carlos Sainz veilig op P3 richtte het Ferrari-team zich op Leclerc. In de voorlaatste ronde kwam hij naar binnen voor een setje rode banden. Dit moest de ultieme poging worden om het extra puntje voor de snelste raceronde weg te kapen bij Max Verstappen. Maar de Monegask kwam achter Fernando Alonso (Alpine) terug op de baan en kreeg onvoldoende vrije lucht om flink aan te zetten. Hij haalde de Spanjaard uiteindelijk wel in maar zette niet de snelste rondetijd neer. Leclerc finishte vanaf P15 op P5, achter Russell en voor Alonso. Maar Charles verloor een positie door een tijdstraf: hij had iets te hard gereden in de pitstraat.
In Spa-Francorchamps viel alles samen voor Verstappen: focus, een ijzersterk team, de perfecte strategie en geduld. Het leverde hem een grand slam op: poleposition, overwinning, snelste raceronde én driver of the day. Volgende stop: de Dutch Grand Prix in Zandvoort!

 

[products=blog_autoart_mclaren_senna]


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »