Max Verstappen vanaf pole position op de Hungaroring 2019
Een stukje historie van de grand prix van Hongarije
De GrandPrix van Hongarije wordt verreden op de Hungaroring, gelegen in het traditionele dorpje Mogyoród, net buiten de hoofdstad Boedapest. De racebaan is vanaf 1986 vast onderdeel van het Formule1-circuit - het was de eerste race achter het IJzeren Gordijn. We kunnen in sommige opzichten de Hungaroring zien als de opvolger van Zandvoort, waar in 1985 de laatste GP van Nederland werd verreden. Tot volgend jaar dan, wanneer Zandvoort weer deel gaat uitmaken van het Formule 1-circus.
Grote winnaars op de GP van Hongarije
Vanaf 1986 is jaarlijks de GP van Hongarije verreden. Op de erelijst staan grote namen. Historische namen, zoals die van de Brazilianen Piquet en Senna, zo ook de Duitser Michael Schumacher. Daarnaast ook actieve kampioenen als Raikkonen, Vettel en Hamilton. De laatste won de race op de Hungaroring tot nu toe maar liefst zes maal, waaronder die van vorig jaar.
Tussen al die grote namen ook een paar verassingen, zoals Daniel Ricciardo die in 2014 won voor Red Bull. En natuurlijk, de glorieuze derde plek van Jos Verstappen in 1994 achter zijn teamgenoot bij Benetton, Schumacher en de Brit Damon Hill. Een eerste Nederlandse podium in de Formule1, een kwart eeuw geleden.
De aanloop van de formule 1 race
Tijdens de trainingsrondjes op de Hungaroring konden de Formule1-fans al aanvoelen dat het een spannend weekeinde ging worden. De strijd is ook niet langer meer beperkt tot de rijders van Mercedes, maar heeft concurrentie gekregen van meerdere jonge talenten. Voorop, onze eigen Max Verstappen met zijn Red Bull auto. Max heeft met name door de laatste races voor headlines gezorgd.
Bij de trainingen op de Hungaroring zette Max drie keer de tweede tijd neer. Tweemaal achter Hamilton en eenmaal verassend achter zijn Franse teamgenoot, Pierre Gasly. Het was duidelijk dat Max er de druk, na zijn goede prestaties van de afgelopen weken, bij de grootste tegenstanders goed op wist te houden.
Max Verstappen vs Lewis Hamilton
Vooraf aan de kwalificatie kon je de pressie die Verstappen op WK-leider Hamilton uitoefende perfect aanvoelen. Niet alleen door Max’s recente overwinningen en goede trainingstijden, maar ook door berichten in de media. Steeds meer Formule 1-insiders roemen de prestaties van de jonge Nederlander boven die van de vijfvoudig wereldkampioen. Dat Red Bull-teambaas Christian Horner dat onlangs deed, kon Hamilton nog wegzetten als een tactische zet, maar wat als dat soort berichten van buiten Red Bull komen?
De afgelopen dagen liet ex-coureur Nico Rosberg de pers weten dat hij Verstappen ondertussen als rijder hoger inschat dan Hamilton en dat het verschil alleen nog wordt bepaald door de kwalitatief betere Mercedes. Een uitspraak van een voormalig teamgenoot die uiteraard tegen het zere been was van de Britse wereldkampioen. Het gevolg: Hamilton was er meer dan ooit op gebrand om, tijdens de kwalificatie en de race, Verstappen achter zich te houden.
First Pole-position voor Max Verstappen
Het hing zaterdag bij de kwalificatie in de lucht en Max Verstappen maakte het waar met zijn race auto. Vanaf de start voelde je dat het weer beter klopte tussen rijder en de Red Bull-Honda-machine. Het verschil met Mercedes werd de afgelopen tijd almaar kleiner, terwijl het Duitse automerk nog altijd de betere machine is. Kortom, de rijder Verstappen maakte tijdens de kwalificatie inderdaad het verschil. Max behaalde daarmee, na ruim negentig deelnames, zijn eerste pole-position. Eindelijk voor hem de voorste positie bij de start. Vóór de Mercedes-jongens Bottas en Hamilton - in die volgorde!
De vraag was nu uiteraard of Max die positie kon vasthouden bij de start? Daarbij vooral terugdenkend aan de matige starts de laatste paar races, ondanks sterke kwalificaties.
De Grand Prix van Hongarije: talent en tactiek
De start van Max was super! Ondanks de druk van de twee Mercedessen achter hem, wist hij de voorste positie te behouden en spoedig te consolideren. De enige die hem uiteindelijk kon volgen was Hamilton. Daarmee werd een prachtig duel geboren. Een duel waar we tot voor kort alleen maar van konden dromen.
Max zou zowat de hele race aan de leiding gaan, maar continu de druk van de getergde, soms ronduit gefrustreerde, Hamilton achter zich voelen. Net nadat Hamilton voor het eerst op de bumper van Verstappen geraakte (ronde 25) maakte Max een pitstop. Hamilton nam daardoor kort de leiding, maar moest die spoedig weer inleveren - na zijn eigen, matige passage in pitstraat.
Het duurde daarna niet lang of Hamilton kwam weer achterop. Max verweerde zich goed, maar in ronde 40 leek de wereldkampioen alsnog langszij te komen. Een stuurfout van Hamilton voorkwam dat en deed hem zelfs voor even buiten de baan belanden.
In de 49e ronde werd Lewis Hamilton verrassenderwijs naar binnen geroepen om banden te wisselen. De harde banden werden gewisseld voor “medium tyres” en dat bleek uiteindelijk een meesterzet van Mercedes - al kon Hamilton dat aanvankelijk ook nog niet geloven. Met name in de laatste tien ronden bleek het rendement van deze banden zoveel groter dan de harde banden waarop Max uit tactische overwegingen moest blijven rijden, dat Hamilton in een mum van tijd terug was in de race. In een razend tempo verscheen Hamilton in de achteruitkijkspiegels van Max en haalde hem vijf ronden voor het einde in. Max had op dat moment helaas niet meer de banden om zich tegen de ontketende Hamilton te weren. Een prachtige overwinning voor Hamilton, het moet gezegd!
Ondanks het feit dat voor de ware race-fan de aandacht uitging naar het meesterduel vooraan, gebeurde er daarachter ook van alles. Leclerc moest tegen het einde de laatste podiumplaats aan Vettel laten. Beide MacLarens-rijders, Sainz en Norris, eindigden in de top 10. Gasly herstelde zich na een matige start en kwam tot een zesde plaats. Räikkönen bewees met zijn zevende plek nog steeds een scherpe coureur te zijn. Bottas werd na een pech-start uiteindelijk nog achtste en toonde zich erg sportief door Max, noch Lewis te hinderen bij de eindstrijd. Albon haalde ditmaal het laatste WK-punt weg. Buiten de punten reed de Brit George Russell een puike kwalificatie en race.
Max blijft de revelatie van het seizoen
Ondanks de late inhaalmanoeuvre van Hamilton, behaalde Max een prachtige tweede plaats en won opnieuw het respect van de ware race-fan. Hj werd gekozen tot rijder van de dag en haalde een extra punt door de snelste ronde neer te zetten tijdens de race. Daarnaast verbeterde hij uiteraard de derde plek van zijn eigen vader uit 1994.
Overall blijft Max derde in de strijd om de wereldtitel. Hamilton staat nog ver voor, maar Bottas voelt ondertussen de adem van Verstappen in zijn nek. Het blijft een spannend seizoen. Er kan nog van alles gebeuren na de zomerpauze.
Over Racing Art
De racebeleving in huis halen dat kun je met Racing Art, exclusieve kunstwerken en schaalmodellen van o.a. Minichamps, Spark models en BBR models. Met gedetailleerde schaalmodellen in schaal 1:18 en 1:12.
Exclusieve race kunstwerken vind je er van top schilders zoals Eric Jan Kremer waarmee je dynamiek uit de formule 1 in je interieur brengt. Bijvoorbeeld met een schitterend Max Verstappen schilderij of een litho van Max Verstappen ter gelegenheid van zijn first pole position.