100% officiele merchandise
Veilig betalen
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Max Verstappen wint GP van Monaco en is leider in kampioenschap

Max Verstappen wint GP van Monaco en is leider in kampioenschap

0 reactie minuten lezen

Verstappen beleefde een historische dag in het prinsdom Monaco. Met zijn eerste overwinning hier verwijst hij zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton naar de tweede plaats in het kampioenschap. Met een sterke vierde plaats voor Sergio Pérez verzamelde Red Bull Racing bovendien net genoeg punten om Mercedes voorbij te steken in de strijd om de constructeurstitel. Een zeer succesvol weekend dus voor Red Bull Racing.

 

Pole voor Charles Leclerc

Het was weer een raceweekend vol drama. Vooral voor Monegask Charles Leclerc (Ferrari), die een thuiswedstrijd reed. Of dacht te rijden… In de trainingen en de superspannende kwalificatie was Ferrari sterk. Leclerc begon er zelfs in te geloven dat hij eindelijk eens geluk had op het stratencircuit waar hij nog nooit over de finish was gekomen. In de kwalificatie zette hij in een ijzersterke ronde de snelste tijd neer, nipt gevolgd door Verstappen, Valtteri Bottas (Mercedes) en teamgenoot Sainz. Met nog een paar seconden te gaan, zette Verstappen voor de laatste keer aan in een ultieme poging om pole alsnog binnen te slepen. Maar op dat moment raakte Leclerc een stuk verderop de vangrail, waardoor de stuurstang rechtsvoor brak en hij machteloos een paar meter verder de muur indook. Precies zoals Verstappen in eerdere edities van de GP van Monaco ook al eens was overkomen. De kwalificatie werd stilgelegd en daarmee behield Leclerc zijn poleposition. Wel moest nog blijken hoe groot de schade aan zijn bolide en vooral zijn versnellingsbak was. Moest de versnellingsbak worden vervangen, dan zou dat op een gridstraf van vijf posities komen te staan.

24 uur lang genoot Leclerc van zijn topprestatie. De schade leek mee te vallen en Ferrari zou gewoon vanaf P1 starten. Maar zondag keerden de kansen voor het Italiaanse team. Op weg naar de startgrid begaf de bolide met nummer 16 het. Niet de versnellingsbak maar een aandrijfas linksachter zorgde voor grote problemen, die zo vlak voor de race niet meer konden worden verholpen.

Wie het bepaald niet naar zijn zin had, was Lewis Hamilton (Mercedes). Hij kwam in de kwalificatie niet verder dan P7, terwijl teamgenoot Bottas het goed deed in de vrije trainingen en de kwalificatie afsloot met P3. Het is alom bekend dat inhalen haast onmogelijk is op het smalle stratencircuit. Het geduld van de Brit zou dan ook flink op de proef gesteld worden in de 78 rondes door Monte Carlo…

 

Grand Prix van Monaco

Op de startgrid bleef de plek van Leclerc leeg, waardoor Bottas bij het doven van de lichten vanaf P3 direct kon aanvallen bij Verstappen. De Nederlander hield echter het hoofd koel en behield de leiding in de race. Nu was het zaak dat iedereen de eerste rondes veilig doorkwam. Voor het eerst sinds de start van dit seizoen was er geen safetycar in de eerste ronde en zelfs niet in de hele race! Bottas hield aansluiting bij Verstappen, gevolgd door Carlos Sainz, Lando Norris, Pierre Gasly (AlphaTauri) en Lewis Hamilton. Sergio Pérez startte vanaf P9 en kon meteen het gevecht aan met een goed presterende Sebastian Vettel (Aston Martin) op de plek voor hem.

De strategie voor Verstappen was duidelijk: banden sparen, zo lang mogelijk doorrijden en pas naar binnen komen als de coureurs achter hem hun pitstops hadden gemaakt. Zowel Verstappen als Pérez zetten de snelste raceronde neer en lieten zien dat dit smalle circuit hen goed paste.

 

Techniek laat Bottas in de steek

Mercedes riep Hamilton in de 30ste ronde naar binnen voor zijn bandenwissel. Het plan was dat hij vóór Pierre Gasly weer op de baan zou komen en zo een positie kon winnen. De Fransman ging echter een ronde later naar binnen en pakte zijn plek weer terug. Daarmee was het nog niet gedaan: ook Sebastian Vettel voegde na zijn pitstop in voor Hamilton en pakte daarmee zelfs twee plaatsen. Het commentaar van de gefrustreerde Brit was bepaald niet mals. Zijn team kreeg er flink van langs over de boordradio.
Daarna riep het team Bottas naar binnen, die al een aantal rondes klaagde over de slijtage aan de voorbanden. Wat een supersnelle pitstop moest worden, werd een regelrechte ramp. Door het verkeerd aanzetten van de wheelgundraaide een wielmoer van het rechtervoorwiel door en raakte zo beschadigd dat hij met geen mogelijkheid meer loskwam. Einde oefening voor de Fin en weg P2!

 

Sainz en Pérez jagen op voorgangers

Dan de pitstop van Verstappen in ronde 34: die was met slechts 2 seconden razendsnel. Verstappen kwam met ruime afstand voor Carlos Sainz als tweede weer op de baan, direct achter Pérez. De teamgenoot van Verstappen dook daarna naar binnen, gaf daarmee de leiding terug aan de Nederlander en sloot op een prachtige P4 weer aan. Na 40 rondes lag Carlos Sainz op P2, Lando Norris op P3, Sergio Pérez op P4 en Sebastian Vettel op P5. De achterblijvers werden al op een ronde gezet.

Zowel Carlos Sainz als Sergio Pérez joegen in de rest van de race op hun voorgangers. Sainz hield het tempo van Verstappen lange tijd goed bij, maar kwam nooit echt dichtbij om een aanval te kunnen doen. Hetzelfde gold voor Pérez die het gevecht om P3 wilde aangaan met Lando Norris. Maar de Brit in de fraaie wit/oranje McLaren hield zijn hoofd erbij en reed de race goed uit. Dat hij zijn teamgenoot Daniel Ricciardo, die niet verder kwam dan P12, op een ronde zette, was vooral een pijnlijk moment voor de Australiër. Zeker omdat Ricciardo de GP van Monaco al eens op zijn naam heeft gezet.

 

Snelste raceronde voor Hamilton

In ronde 68 dook Lewis Hamilton opnieuw naar binnen voor een nieuwe set zachte banden. Met nog 10 rondes te gaan kon hij dat extra punt pakken voor de snelste raceronde. Met die pitstop liep hij op P7 wel gevaar om op een ronde gezet te worden door Verstappen. Zover is het gelukkig niet gekomen...
Toptennisster Serena Williams vlagde de coureurs af op de finishlijn, waarna Verstappen, Sainz en Norris onder toeziend oog van Prins Albert van Monaco en zo’n 7500 toeschouwers hun prestaties vierden met Ferrari Trento mousserende wijn.

Voor Aston Martin pakte het weekend in Monaco goed uit. Met Vettel op P5 en Lance Stroll op P8 boekte het team goede resultaten in deze moeilijke race. Vettel finishte voor Hamilton en werd zelfs uitgeroepen tot driver of the day! Ook de Italiaan Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) had wat te vieren: met P10 pakte hij zijn eerste punt van het seizoen!

 

Over Racing Art

Met Racing Art haal je de race beleving in je huis met exclusieve kunstwerken zoals originele schilderijen van Max Verstappen door Eric Jan Kremer, litho's en foto prints. Schaalmodellen van Max Verstappen Formule 1 auto's hebben we o.a. van Amalgam, Minichamps, Spark models en BBR models. Stuk voor stuk mooie gedetailleerd modellen in van schaal 1:43 tot 1:8. Bijv. de modelauto's van Max Verstappen en Ayrton Senna worden snel uit voorraad geleverd.

 

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Max Verstappen wint GP van Monaco en is leider in kampioenschap" Laat een reactie achter
Schilderijen en schaalmodellen | Haal de race beleving in huis
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Bezoek Sale Nieuws Klantenservice Mijn account