Menu
EUR

Nu grootse sale in modelauto's

met korting tot 45% , profiteer nu
Mercedes en Red Bull Racing zorgen voor spektakel in Djedda

Mercedes en Red Bull Racing zorgen voor spektakel in Djedda

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

In aanloop naar de Grand Prix van Saoedi-Arabië leek het straatcircuit in de miljoenenstad Djedda gemaakt voor Mercedes. Een echt powercircuit dus, waar bijna 80 procent vol gas wordt gereden. Toch konden mannen als Max Verstappen (Red Bull Racing), Pierre Gasly (AlphaTauri), Charles Leclerc (Ferrari) en ja zelfs Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) goed meekomen. Alle teams keken uit naar de eerste race op het Jeddah Corniche Circuit, dat slechts een paar uur voor de start van het raceweekend was voltooid. De coureurs lieten zich lovend uit over het ruim 6 kilometer lange traject met maar liefst 27 bochten. Een uitdagend circuit dat fysiek en mentaal veel vroeg van de coureurs. Gevaarlijk ook, omdat het asfalt aan beide zijden wordt omsloten door muren. Een kleine fout kon al fataal zijn.

Dat merkte Charles Leclerc op vrijdag: hij knalde in de tweede vrije training in bocht 23 vol in de barrière. Gelukkig klom de Monegask ongedeerd uit de bolide. Wel kwam de training vroegtijdig ten einde. Ook teamgenoot Carlos Sainz leek even hetzelfde te overkomen, maar miste op een haar na de barrière.

 

Verstappen op weg naar pole position

De kwalificatie op zaterdag kende een verrassend einde. Nadat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas (Mercedes) P1 en P2 in de pocket hadden, reed Max Verstappen zijn laatste vliegende ronde. Die was zó goed, dat poleposition vrijwel zeker binnen was voor de Nederlander. Maar in de allerlaatste bocht ging het mis. Het linkervoorwiel blokkeerde waardoor hij de bocht net niet meer haalde. De auto van Max Verstappen raakte de muur en met een gebroken wielophanging rechtsachter kwam Verstappen zwaar teleurgesteld tot stilstand. P3 was niet de positie waarop hij had gehoopt. Al helemaal niet op dit circuit waar inhalen niet makkelijk zou worden.

 

Grand Prix van Saoedi-Arabië

Zondag 5 december, Pakjesavond in Nederland… Zou Max Verstappen ook een mooi cadeau krijgen? Bij de start in elk geval niet. Die verliep goed, maar het lukte Max niet om Valtteri al vroeg in de race te passeren. Iedereen bleef netjes op de baan en de gevreesde crashes bleven gelukkig uit. De eerste negen rondes dan. Want in ronde tien vloog Mick Schumacher (Haas) eraf. De eerste safetycar van de race was een feit. Mercedes riep Bottas en Hamilton naar binnen voor een vroege bandenwissel. Bij Verstappen bleef het ‘box box’ echter uit. Zo nam hij heel eenvoudig de koppositie over. Een slimme zet, want even later werd de race stilgelegd om de Haas-bolide weg te kunnen takelen. Zo kreeg Verstappen de leiderspositie cadeau én een ‘gratis’ bandenwissel tijdens de rode vlag. Helaas zou het ook bij dit ene cadeau blijven op deze Sinterklaasavond…

 

Chaos compleet

De herstart was opnieuw een staande start, met Verstappen op pole, Hamilton op P2 en Bottas op P3. Deze keer verliep het een stuk chaotischer. Hamilton was goed weg en drukte Verstappen in bocht 1 over de kerbs. Max zette door en pakte de leiderspositie terug. Esteban Ocon (Alpine) maakte gebruik van de verwarring bij Hamilton en wist zich op P2 tussen de twee rivalen te positioneren. Achter in de race ging het alweer mis. Sergio Pérez (Red Bull Racing) crashte doordat hij Charles Leclerc over het hoofd zag. En Nikita Mazepin (Haas) boorde zich in de achtervleugel van George Russell’s Williams. Rode vlag!

 

Pole voor Esteban Ocon

Het hele spul minus de zojuist gecrashte jongens, stelde zich voor de tweede keer op in de pitstraat. Daar werd openlijk onderhandeld over de straf die Verstappen boven het hoofd hing voor zijn actie in de eerste bocht bij de herstart. Red Bull kreeg van de wedstrijdleiding de keuze: óf een tijdstraf van 5 seconden óf achter Lewis Hamilton starten bij de tweede herstart. Na enig overleg koos Red Bull voor de tweede optie: P3 voor Verstappen achter Hamilton op P2 en jawel, Ocon op poleposition. De ergernis over en weer tussen de twee topteams groeide. De strijd werd heftiger en heftiger. En zo reed iedereen weer naar de startgrid voor de tweede herstart.

Nu was Verstappen wel goed weg. Hij pakte zowel Ocon als Hamilton en lag opnieuw op kop. Natuurlijk wist Esteban Ocon de Brit in de Mercedes niet lang achter zich te houden en lag daarmee op een mooie derde plaats; zou Alpine in twee opeenvolgende weekenden naar het podium gaan?

Verstappen en Hamilton sloegen al snel een gat naar de rest van het veld. Max had een goede snelheid maar het verschil in banden zou hem op den duur opbreken. Gelukkig zorgden de nodige virtuele safetycars voor wat rust in de tent. Die safetycars waren nodig om brokstukken van de bolides van de baan te rapen. Die kwamen daar terecht door touchés van Yuki Tsunoda (AlphaTauri), Sebastian Vettel (Aston Martin) en Kimi Räikkönen (Alfa Romeo). Vettel zou uiteindelijk ook uitvallen met een zwaar beschadigde wagen.

 

Apotheose

De strijd om de punten bereikte een apotheose in de 38ste ronde. Hamilton zat al een aantal rondes vlak achter Verstappen en zette nu zijn eerste aanval in. Verstappen gaf zich niet gewonnen en samen belandden ze naast de baan. Weer terug op het asfalt was P1 nog steeds van de Nederlander, maar er zou zeker een straf volgen. Hamilton was woest op de manier waarop Verstappen hem geen ruimte liet. Hij vroeg zich hardop af of Verstappen wel wist hoe gevaarlijk hij bezig was. Na nog een ronde kreeg Verstappen de opdracht om Hamilton voor te laten. Iets wat de Brit blijkbaar helemaal ontging. Waarom schakelde Verstappen terug? Waarom remde hij? In totale verwarring bleef Hamilton achter Verstappen hangen. Met als gevolg dat hij de RB19B met zijn voorvleugel raakte. Beide bolides hadden lichte schade, maar konden door. Verstappen gaf gas en bleef nog een ronde aan de leiding. Daarna liet hij de Brit voorbij en haalde hem meteen weer in! De wedstrijdleiding deelde nog een straf uit van 5 seconden en na de race nog eens 10 seconden. Gelukkig lag Ocon zo ver achter de twee kemphanen dat het Verstappen verder geen posities kostte.

 

Gelijke stand in klassement

Door de schade aan de achtervleugel en de forse bandenslijtage was het duidelijk dat Max niet als winnaar over de finish zou komen. Daar kwam Hamilton weer voorbij en nu moest de Nederlander zich wel gewonnen geven. Vervolgens gaf Hamilton gas en finishte als eerste, met het extra puntje voor de snelste raceronde. Verstappen kwam als tweede over de streep. Zijn race leverde hem behalve veel straf en frustratie ook de titel ‘Driver of the day’ op.
Nu waren alle ogen gericht op Esteban Ocon. Kon hij nog voor een verrassing zorgen met P3? Daar kwam de laatste bocht voor de Fransman, brons kon hem niet meer ontgaan. Tenminste… wie kwam daar op enkele meters voor de finish op topsnelheid voorbij? Valtteri Bottas!
Met een gelijke stand in het klassement – iets wat pas één keer eerder is gebeurd in de geschiedenis van de Formule 1 – wordt de strijd in de allerlaatste race van seizoen 2021 beslist. In Abu Dhabi, waar Max Verstappen vorig jaar won…


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »