100% officiele merchandise
Veilig betalen
Gratis verzending vanaf €45
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Miracles do happen: Max Verstappen wereldkampioen F1

Miracles do happen: Max Verstappen wereldkampioen F1

0 reactie minuten lezen

Het gevecht tussen Max Verstappen (Red Bull Racing) en Lewis Hamilton (Mercedes) is het hele seizoen al ongekend spannend. Op papier was Max dit jaar de betere. Hij stond 18 van de 22 races op het podium. Tien keer won hij de race en acht keer kwam hij als tweede over de streep. Hij reed meer dan 600 rondes op kop en sleepte 10 keer poleposition binnen. Maar ondanks deze klinkende cijfers kwam het nog op de allerlaatste race van het seizoen aan. Beide coureurs begonnen met evenveel punten aan het laatste raceweekend van 2021.

 

Topronde in de kwalificatie

De vrije trainingen verliepen best aardig voor Red Bull Racing met snelle tijden voor zowel Max Verstappen als teamgenoot Sergio Pérez. Toch leek Mercedes het net iets beter te doen op het fraaie circuit in de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. Ook in de kwalificatie was Hamilton de betere. Tot Q3. In zijn snelle ronde was Max een fractie sneller dan de Brit en sleepte daarmee nog redelijk onverwachts poleposition binnen. Op de tweede startrij stond ook een verrassing: Lando Norris (McLaren) behaalde met P3 zijn beste startpositie van dit seizoen. En Max kon rugdekking verwachten van Pérez op P4.
Valtteri Bottas, die aan zijn laatste raceweekend voor Mercedes toe was, deed het met P6 minder goed op het circuit in de woestijn. Voor Yuki Tsunoda (AlphaTauri) was het wel een mooie dag. Hij zou vanaf P8 starten; maar liefst vier posities voor zijn teamgenoot Pierre Gasly.

 

Grand Prix van Abu Dhabi

De races op het circuit van Abu Dhabi staan niet bekend om hun spanning. Wel bijzonder is de start bij daglicht en de finish na zonsondergang. De layout van het circuit is dit jaar aangepast, waarbij een aantal bochten is vervangen door snelle doordraaiers. Toch blijft inhalen er moeilijk. Verstappen werd gesteund door een paar duizend Oranje fans, die flink van zich lieten horen vanaf hun tribune.

Voor Nikita Mazepin (Haas) eindigde het weekend vroegtijdig: hij testte positief op corona en mocht zich zondag niet op het circuit laten zien. Zo meldden zich negentien bolides aan de start.

Miljoenen ogen waren gericht op Verstappen en Hamilton. Bij het doven van de lichten had de Brit een topstart en ging als leider de eerste bocht in. Verstappen zakte naar P2, met achter zich Pérez en Norris, die even naast de baan kwam, maar veilig terugkeerde. Slechts één keer kreeg Verstappen de gelegenheid om Hamilton in te halen, wat niet goed uitpakte. Hamilton kwam naast de baan en sneed een stuk af, waardoor hij zijn koppositie behield. Moest Hamilton die positie niet teruggeven aan Verstappen? Nee, de wedstrijdleiding liet Hamilton gaan. Gelukkig volgde er ook geen straf voor Verstappen.

 

Pérez maakt zich onsterfelijk

De Brit reed vervolgens weg bij de Nederlander. Het gat werd iedere ronde groter en groter. Dit zag er niet goed uit. In de 14de ronde kwam Verstappen voor de eerste keer naar binnen voor een bandenwissel. Een ronde later volgde Hamilton, die daarmee de leiding overgaf aan Sergio Pérez. Natuurlijk reed de Brit op nieuwe banden het gat met de leider snel dicht, maar eenmaal achter de Red Bull van Pérez ontspon zich een prachtig gevecht. Pérez verdedigde, haalde in, maakte zich breed en vertraagde de boel. Zo kon Verstappen het gat dichtrijden en weer bij Lewis aansluiten. Uiteindelijk moest Pérez zich wel gewonnen geven. Zijn banden waren finaal op! Eerst stak Hamilton voorbij en daarna ook Verstappen. Pérez zocht de pitstraat op voor een setje verse banden.

 

Pech voor Alfa Romeo en Willams

Terwijl aan de kop van de race Hamilton weer weg reed van Verstappen, sloeg het noodlot toe voor de rijders van Alfa Romeo en Williams. Eerst parkeerde Kimi Räikkönen zijn bolide met motorproblemen in de pitgarage. Een bijzonder moment, want dit was de laatste race voor de 42-jarige Fin.
Daarna haakte George Russell (Williams) met motorproblemen af. Even later kreeg ook Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) pech. Hij haalde de pitstraat niet en moest zijn auto stilzetten langs de baan. Dit leverde een virtuele safetycar op, waarvan veel coureurs gebruikmaakten om banden te wisselen. Zo ook Verstappen. Maar Hamilton bleef buiten. Dat leek een goede keuze. Het gat met Verstappen was door de pitstop van de Nederlander opgelopen tot maar liefst zeventien seconden.
De virtuele safetycar eindigde en de race kwam weer op gang. Heel langzaam kroop Verstappen dichter bij Hamilton, maar het leek onmogelijk dat de Nederlander nog op tijd aan de staart van de Brit zou komen voor de 58ste ronde. Hij had een wonder nodig om nog kampioen te kunnen worden…

 

Latifi speelt sleutelrol

Met nog vijf rondes te gaan hadden de Verstappen-fans alle hoop op een goede afloop al laten varen. Totdat… Nicholas Latifi (Williams) crashte en er een safetycar op de baan kwam. Verstappen dook meteen weer de pitstraat in voor een setje rode banden. Ook Pérez wisselde nog een keer, maar moest een ronde later definitief opgeven. En Hamilton? Die bleef opnieuw buiten!

Het Williams-wrak moest zo snel mogelijk worden weggetakeld. De rondes tikten voorbij terwijl het veld achter de safetycar bleef. Tussen Hamilton en Verstappen reden vier achterblijvers, die door de Brit op een ronde waren gezet. Er ontstond een discussie tussen de topteams en de wedstrijdleiding over de vraag of die achterblijvers de safetycar mochten inhalen. Dat zou in het voordeel zijn van Verstappen, die daarmee direct achter Hamilton zou komen. En een nadeel voor Hamilton, die uiteraard liever een buffer van vier auto’s had. Nog maar drie rondes te gaan. De seizoensontknoping zou toch niet achter een safetycar plaatsvinden? De beslissing viel: de achterblijvers mochten de safetycar voorbij rijden. Het wrak was weg. Halverwege ronde 57 verdween de safetycar en kon Hamilton bepalen wanneer hij weer op het gas ging. Verstappen reed zelfs even naast hem; intimiderend, dreigend. En daar vertrok Hamilton, voor de laatste beslissende ronde. Alles of niets, dat was de enige tactiek voor Verstappen. Hij haalde Hamilton in en dit keer ging het goed! De Brit deed nog een paar pogingen om de leiding terug te pakken, maar Verstappen verdedigde succesvol. Aangemoedigd door zijn fans – op de tribunes, in de huiskamers en de cafés over de hele wereld – hield hij zijn auto op de baan en kwam als wereldkampioen 2021 over de finish. Lewis Hamilton werd tweede en Carlos Sainz (Ferrari) verrassend derde.

 

Droom komt uit

Miracles do happen! Een langgekoesterde droom van vader Jos en zoon Max Verstappen is werkelijkheid geworden. Max Verstappen is wereldkampioen Formule 1, seizoen 2021. Met een hele grote Thank You aan Sergio Pérez en Nicholas Latifi.

 

Over Racing-art.nl

Haal de race beleving in huis met Racing Art. Racing-Art.nl heeft een geweldige collectie Minichamps en Spark formule 1 modelauto's en kunstwerken voor de race fan zoals Max Verstappen kunstwerken, litho's, schaalmodellen en merchanise. Je vindt er bijvoorbeeld een auto van Max Verstappen 1:18, Red Bull Racing auto's, Lamborghini's en Ferrari's. Mocht je op zoek zijn naar een speciaal schaalmodel, neem contact met ons op.

Bekijk de modelauto van Max Verstappen als wereldkampioen of het wk shirt van Max Verstappen

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Miracles do happen: Max Verstappen wereldkampioen F1" Laat een reactie achter
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Bezoek Sale Nieuws Klantenservice Mijn account