Negende overwinning op rij voor Red Bull Racing in Formule 1
Het was vooral erg warm op en rond het Autódromo Hermanos Rodríguez; het prachtige circuit van Mexico-City. Tel daarbij de hoge ligging en ijle lucht en het levert formule 1-auto’s op die net weer anders presteren dan de coureurs gewend zijn. En dat biedt kansen. Zo reden ineens de Mercedessen (W13) van Lewis Hamilton en landgenoot George Russell vooraan mee. En zakten de Ferrari’s (F1-75) van Charles Leclerc en Carlos Sainz flink door het spreekwoordelijke ijs.
Verstappen piekt op juiste moment in de kwalificatie
Hoewel het tot en met de kwalificatie voor Sergio Pérez en Max Verstappen een hele strijd was om de beste afstelling voor hun Red Bull RB18 te vinden, piekte vooral Verstappen in Q3 op het juiste moment. Even leek het er zelfs op dat drie teams – Ferrari, Red Bull Racing en Mercedes – zouden vechten op poleposition. Maar George Russell maakte een fout in zijn vliegende ronde en moest genoegen nemen met P2, met achter zich Lewis Hamilton op P3 en Sergio Pérez op P4. Verstappen zette een topronde neer en ging ervandoor met P1!
Vooral Russell was teleurgesteld, maar team Mercedes zag vooral kansen voor de race op zondag. Het lange stuk naar bocht 1 zouden ze optimaal benutten om Verstappen direct een of zelfs twee plaatsen naar achteren te verwijzen…
Voor team Ferrari, die dit seizoen grossiert in polepositions, was het wel even wennen. De nieuwe Ferrari F1-75 voelde zich absoluut niet thuis op het hooggelegen circuit van Mexico-City. Dat was dan ook terug te zien in de kwalificatie waar Sainz nog P5 pakte, maar waar Leclerc met P7 zelfs Valtteri Bottas (Alfa Romeo, C42) voor moest laten. Zo zette de Fin op P6 eindelijk weer eens een lekkere kwalificatie neer en splitte de Ferrari’s. Lando Norris (McLaren, MCL36) reed een redelijke kwalificatie met P8 als eindresultaat. Team Alpine (Alpine A522) sloot de top 10 af met Fernando Alonso op P9 en Esteban Ocon op P10.
Grand Prix van Mexico
Regen! Maar gelukkig niet overdag. Wel had de nachtelijke stortbui het asfalt schoongespoeld en dat zorgde weer voor minder grip. Een record aantal bezoekers vierde al de hele dag feest en iedere keer als Sergio Pérez ergens verscheen, werd hij onthaald op een waanzinnig gejuich. De populaire Mexicaan hoopte op een overwinning voor zijn thuispubliek, maar moest dan wel afrekenen met twee Mercedessen voor zich én zijn teamgenoot Verstappen.
Juiste bandenkeuze cruciaal voor de GP van Mexico
Verwacht werd dat het hele veld op de rode, dus de zachtste, band zou starten. Red Bull Racing koos inderdaad voor die band, maar Mercedes stuurde beide coureurs weg op de medium band. Dat verschil was meteen duidelijk bij de start. Max Verstappen was goed weg en hield de zilverpijlen (Mercedes W13) met succes achter zich; wat een hele prestatie is op het rechte stuk naar de eerste bocht van bijna een kilometer. Vorig jaar startte Max vanaf P3 en kwam als leider de eerste bocht uit.
Hamilton en Pérez zetten direct druk bij Russell, die al snel terug viel naar P4.
Er was weinig spektakel in de eerste rondes en alle coureurs gingen er eens goed voor zitten. De race duurde maar liefst 71 rondes, dus tijd zat om aan te vallen.
Hamilton gelooft nog steeds in eerste overwinning seizoen
Valtteri Bottas (Alfa Romeo, C42) verloor bij de start een aantal plaatsen, maar kon vanaf P8 het gevecht aan met de Alpine van Fernando Alonso.
Iets verder naar achteren vochten Pierre Gasly (AlphaTauri, AT03) en Lance Stroll (Aston Martin, AMR22) samen. Dat verliep niet zo netjes, zeker niet toen Pierre Gasly de Canadees van de baan drukte. Gasly verzuimde bovendien om zijn gewonnen plek terug te geven en kreeg al vroeg in de race een tijdstraf van 5 seconden aan zijn broek.
Vooraan hield Lewis Hamilton (Mercedes W13) geloof in een overwining. Hij bleef dicht achter Verstappen, maar miste snelheid om hem echt aan te vallen. Zijn team verzekerde hem dat Verstappen op de zachte band eerder bandenslijtage zou krijgen, waardoor zijn rondetijden zouden oplopen. De Brit moest met andere woorden vooral geduldig zijn.
In ronde 24 kwam Sergio Pérez naar binnen voor zijn bandenwissel. Na een niet al te beste pitstop kwam hij op mediums achter de Ferrari’s weer naar buiten. Max gaf ook aan dat zijn banden het begaven en werd niet veel later naar binnen gehaald voor mediums. Hij kwam op P3 achter de Mercedessen terug, met de opdracht de race op deze banden uit te rijden!
Opvallende strategie voor team Mercedes (W13)
Nu had Hamilton de leiding in de race. Het leek een logische strategie om zo lang mogelijk door te rijden op de mediums, maar daar dacht Mercedes anders over. Ze haalden Hamilton en even later ook Russell naar binnen en wisselden naar de harde band. Een opvallende keus. Er zijn maar weinig formule 1-auto’s die dit jaar iets hebben gepresteerd op de harde band. En daar hoort Mercedes niet bij. Het was dan ook wachten op de eerste sneer van Hamilton naar zijn team over de verkeerde bandenkeuze. Die volgde al snel!
Max Verstappen reed weer vooraan, met achter zich Lewis Hamilton, Sergio Pérez en George Russell. Pérez drong aan bij Hamilton, maar het lukte niet om de Brit in te halen. En Hamilton kon op zijn beurt het gat naar Verstappen niet dichten. Dat liep op tot meer dan 11 seconden.
Carlos Sainz en Charles Leclerc (Ferrari, F1-75) klonken ook niet happy over de boordradio. Ze filosofeerden over afwijkende strategieën, waarbij zelfs even een driestopper langskwam. Ze hadden immers niets te verliezen op P5 en P6.
Tijdstraf voor Daniel Ricciardo (McLaren, MCL36)
In het middenveld reed Daniel Ricciardo (McLaren) een prima race. Totdat hij het gevecht aanging met Yuki Tsunoda (AlphaTauri, AT03). De Australiër zette zijn auto naast de AlphaTauri van Tsunoda in een bocht waar het niet kon. De AlphaTauri liep grote schade op aan de rechter sidepod en belandde naast de baan. Gelukkig was er geen safetycar nodig. De Japanner reed zijn gehavende formule 1 auto zelf terug naar de pits. Ricciardo (P7) vervolgde de race maar hoorde al snel dat hij een tijdstraf van 10 seconden kreeg voor het incident. Dit loste hij op door het gat tussen hem en Esteban Ocon (Alpine, A522) te vergroten tot net iets meer dan 10 seconden, waardoor hij ook met de tijdstraf op P7 finishte en eindelijk weer eens punten pakte.
Vooraan groeide de frustratie bij Lewis Hamilton. De verwachting dat de mediums van Verstappen zouden instorten waarna de harde band van Mercedes eindelijk zijn meerwaarde zou tonen, kwam niet uit. Verstappen leverde nauwelijks tijd in. Alleen een safetycar kon nog verandering brengen in de situatie.
Fernando Alonso (Alpine) verliest opnieuw punten na uitval
Met nog zes rondes te gaan ontplofte de motor van Alonso’s formule 1 auto (Alpine A522). En dat is niet voor het eerst dit seizoen. Alonso stak zijn woede niet onder stoelen of banken. De Spanjaard zette zijn formule 1 auto naast de baan stil. Dit leverde een virtuele safetycar op; een gelukje voor Verstappen, want dit had geen effect op de onderlinge afstand van de coureurs op de baan. Met een safetycar was zijn opgebouwde voorsprong op Hamilton direct in rook opgegaan.
Een ronde voor het einde van de race dook George Russell (Mercedes W13) nog naar binnen voor de zachte band en zette daarmee op de valreep de snelste raceronde neer. Dat kostte Pérez, die de snelste raceronde op zijn naam had staan, een extra puntje. De Mexicaan finishte als derde achter Hamilton en Verstappen en staat weer tweede in het WK-klassement vóór Charles Leclerc.
Russell finishte op P4, net voor de Ferrari’s op P5 en P6. Ricciardo, Ocon, Norris én Bottas – eindelijk weer een puntje – maakten de top 10 compleet. De superieure Max Verstappen is nu met 14 overwinningen in één seizoen Michael Schumacher en Sebastian Vettel in absolute aantallen voorbij. Kan hij de laatste twee races ook winnen? Met het groeiende zelfvertrouwen bij Mercedes en het getergde team van Ferrari kan het nog spannend worden.
[products=blog_417230101]
[products=blog_autoart_mclaren_senna]