Opnieuw winst voor Max Verstappen in Oostenrijk
Honderden Nederlanders waren naar Oostenrijk afgereisd om Verstappen te zien winnen. En zij kregen waar voor hun geld. Niet alleen pakte Verstappen voor het derde weekend op rij poleposition, hij finishte ook weer als eerste; met overmacht! Het circuit hulde zich letterlijk in oranje rook.
Naast Red Bull Racing genoot ook team McLaren van de feestende oranje-fans. Dat had natuurlijk alles te maken met de oranje huisstijl van het Britse team. McLaren-coureur Lando Norris, die derde werd – zijn derde podium alweer van dit seizoen – kon rekenen op een luid gejuich van de enthousiaste Nederlanders. Oranje boven!
Veel tijdstraffen uitgedeeld
Verder viel het aantal tijdstraffen op dat werd uitgedeeld deze zondag. Van Tsunoda die twee keer net iets over de witte lijn de pitstraat inreed, Stroll die te hard in de pitstraat reed tot Giovinazzi die nog inhaalde terwijl de safetycar buiten was in de eerste ronde. Ook Norris, Pérez en Räikkönen moesten tijdstraffen incasseren voor race-incidenten. En dan was er nog een heel rijtje coureurs dat veel te laat van hun gas ging bij de dubbele gele vlag in de slotronde van de race. De wedstrijdleiding had het na de race nog druk om de hele administratie goed af te handelen.
Grand Prix van Oostenrijk
Op de eerste startrij nam een sterk presterende Norris de plaats in naast Verstappen. Pérez (Red Bull Racing) stond op P3 met de eerste Mercedes, Lewis Hamilton, naast zich op P4. Bottas had zich als vijfde gekwalificeerd. Tijdens die kwalificatie op zaterdag liep Sebastian Vettel (Aston Martin) nog een gridstraf op van drie plaatsen vanwege het hinderen van Fernando Alonso (Alpine). Dat was een mazzeltje voor onder andere George Russell (Williams) die daarmee een positie hoger startte, namelijk op P8.
Net als vorige week was Verstappen goed weg en behield de leiding. Norris probeerde aan te vallen, maar bewaarde de rust en settelde zich achter Verstappen op P2, met achter zich Pérez en de twee Mercedessen. Achter in het veld raakte Esteban Ocon (Alpine) opgesloten tussen Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) en Mick Schumacher (Haas). Een klap tegen zijn rechtervoorband zorgde ervoor dat zijn voorwielophanging beschadigde. De bolide was onbestuurbaar en de teleurgestelde Fransman moest de race opnieuw in een zeer vroeg stadium verlaten.
Een safetycar in de eerste ronde, dat was alweer een tijdje geleden. De kopman bepaalt waar en wanneer hij weer op het gas gaat nadat de safetycar het circuit heeft verlaten. Wat doet Verstappen dat toch goed. Want je moet toch over stalen zenuwen beschikken om dat hele veld achter je te laten wachten en wachten en wachten… Pas na bocht tien ging hij er als een speer vandoor.
Pérez buitenom
Vrij snel na de herstart in ronde vier viel Pérez bij Norris aan. In bocht vier moest het dan gebeuren, waarbij de Mexicaan het buitenom probeerde. Er bleef in die bocht echter geen ruimte meer over voor hem en Norris, waardoor Pérez op het grint naast het asfalt terechtkwam. Deze actie leverde Norris even later een tijdstraf van 5 seconden op, in te lossen bij de eerstvolgende pitstop. Pérez bleef in de race maar was zijn derde positie kwijt. Nu had Norris Hamilton achter zich. Het zou nog tot ronde 20 duren voordat de Mercedes hem inhaalde. Het leverde Norris een fraai compliment op van de zevenvoudig WK-winnaar: ‘Wat een goede coureur is dat toch, die Lando.’
Norris dook in de 31ste ronde naar binnen voor zijn pitstop en het inlossen van zijn 5 seconden straf. Daar moest hij toezien hoe Valtteri Bottas (Mercedes), die ook naar binnen kwam, zijn P3 cadeau kreeg. Hamilton en Verstappen maakten hun pitstops vlak na elkaar zonder positieverlies.
Schade aan vloer Mercedes
Pérez was rondes lang in gevecht met Charles Leclerc (Ferrari) om P8. Dat zou hem uiteindelijk op 10 strafseconden komen te staan, omdat hij Leclerc tot twee keer toe van de baan drukte. Een ander mooi gevecht was tussen Leclerc en Daniel Ricciardo (McLaren). Meer naar achteren probeerde George Russell het eerste WK-punt voor Williams binnen te halen op P10. Hij moest alle zeilen bijzetten om Alonso achter zich te houden. Dat lukte hem helaas niet.
Vooraan was het na de pitstops snel duidelijk dat Hamilton de snelheid van Verstappen niet kon bijhouden. Zijn bolide had flinke schade opgelopen aan de vloer. Bottas kwam iedere ronde dichterbij. Wat zou het team doen? Bottas achter Hamilton laten, zodat de Brit toch als tweede kon eindigen en belangrijke punten pakken voor het kampioenschap? Nee, Bottas mocht zijn teamgenoot inhalen. Niet lang daarna volgde Norris ook en bevond Hamilton zich ineens op P4.
Snelste raceronde voor Verstappen
Het gat tussen Verstappen en Bottas was zo groot, dat de Nederlander niet bang hoefde te zijn voor een klopjacht. P1 was vrijwel zeker in the pocket. Dus waarom niet voor een 26-punten overwinning gaan met de snelste raceronde? Er was voldoende tijd voor een tweede pitstop en een setje nieuwe banden. Durfde zijn team dat risico aan? Ja! Dat was maar goed ook, want na de pitstop hoorde Verstappen dat er een snee in een van de oude achterbanden zat. Dat had zomaar weer een klapband kunnen opleveren…
Crash in laatste ronde
Terwijl Verstappen na 71 rondes finishte en over de boordradio een feestje vierde met zijn engineer, schoten Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel na bocht vier nog van de baan. Kimi had Vettel niet in de gaten toen die hem daar inhaalde. Bij het insturen raakte de Fin de achterband van Vettels Aston Martin en samen vlogen ze in een flinke stofwolk van de baan. Einde race!
Verstappen, Bottas en Norris – driver of the day – meldden zich op het podium voor de ceremonie. De coureurs sloten de drie raceweekenden op rij af met, uiteraard, een lekkere champagnedouche.
Na een week rust verplaatst het F1-circus zich naar Groot-Brittannië. Op Silverstone wordt zaterdag de eerste F1-sprintrace gehouden om te bepalen wie vanaf poleposition start in de race op zondag.
Over Racing Art
Racing Art brengt de race beleving in je huis met exclusieve kunstwerken zoals originele schilderijen, litho's en foto prints. Racing Art heeft een mooie collectie schaalmodellen en kunstwerken. Hiermee haal je als formule 1 fan de racebeleving in huis. Bekijk bijvoorbeeld de collectie Max Verstappen 1/18 schaalmodellen.