Menu
EUR
Pérez wint in Singapore, nog geen WK-titel voor Verstappen

Pérez wint in Singapore, nog geen WK-titel voor Verstappen

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

Met de overwinning van de Mexicaan Sergio Pérez (RB18) behaalde team Red Bull Racing zes overwinningen op rij: vijf voor Verstappen (RB18) en nu dan de winst voor Pérez. De laatste keer dat Ferrari (Ferrari F1-75) zegevierde is alweer even geleden: bij de GP van Oostenrijk in juli om precies te zijn. Mercedes (Mercedes W13) heeft nog geen overwinning dit seizoen.

In theorie kon Max Verstappen in Singapore de WK-titel 2022 veiligstellen. Maar na een grote misser in de kwalificatie wist de Nederlander al dat hij nog een weekje geduld moest hebben.

 

Zeldzame blunder in kwalificatie voor team Red Bull Racing (RB18)

Tot en met Q2 zag het er in de kwalificatie op zaterdagavond goed uit voor Max Verstappen. Ondanks de uitdagende omstandigheden op het circuit – regen had eerder die dag voor grote plassen op het asfalt gezorgd – reed Max sterk en maakte serieus kans op poleposition. Ook de Ferrari’s (Ferrari F1-75) deden het goed. Zelfs Lewis Hamilton (Mercedes W13) lag op pole-koers.

Alles veranderde voor Verstappen in Q3. In het laatste deel van de kwalificatie gaf zijn team hem brandstof mee voor vijf rondes. Hij zette een redelijke tijd neer en was opnieuw heel goed op weg toen hij z’n ronde afbrak. Strategisch slim, omdat hij zo als laatste van de topteams in Q3 aan de allerlaatste ronde kon beginnen. Maar ook die ronde moest hij afbreken! De Nederlander had geen vijf maar zes rondes gereden. Zo zou er te weinig brandstof overblijven om aan de reglementen van de FIA te voldoen. Na twee afgebroken rondes kwam hij niet verder dan P8.

 

Fernando Alonso (Alpine A522) sterk in kwalificatie Marina Bay Circuit

Charles Leclerc wist niet wat hij zag. Verstappen die de pitstraat inreed…. Dat betekende poleposition voor de Monegask. Ook Sergio Pérez had het met P2 goed gedaan op het Marina Bay Circuit, met achter zich Lewis Hamilton (Mercedes W13) op P3 en Carlos Sainz (Ferrari F1-75) op P4. Wie ook een feestje vierde, was Fernando Alonso (Alpine A522). Hij zou in zijn 350ste race vanaf P5 starten. Team AlphaTauri (AT03) deed goede zaken in Singapore: Pierre Gasly pakte P7 en Yuki Tsunoda P10.

 

Grand Prix van Singapore

De avond viel in Singapore. Max Verstappen (RB18) had de blunder van zijn team inmiddels achter zich gelaten en bereidde zich voor op – weer – een inhaalrace. Het geduld van alle Formule 1-teams werd echter flink op de proef gesteld met een uitgestelde start. Hevige regen- en onweersbuien trokken over de stad. Met een dik uur vertraging kon de race beginnen, in de wetenschap dat niet alle 61 rondes zouden worden gereden. Het hele veld koos voor intermediates.
De lichten doofden…

 

Pérez zet nieuwe formule 1-auto meteen op koppositie

Sergio Pérez zette vanaf P2 zijn nieuwe formule 1-auto (RB18) meteen op koppositie en hield Charles Leclerc met gemak achter zich op P2. Ook Sebastian Vettel (Aston Martin AMR22) kende een topstart op het circuit waar hij het altijd goed doet. Al in de eerste bochten schoot hij naar voren van P13 naar P8.
Wie geen goede start had was Max Verstappen. Hij kwam tergend langzaam weg van zijn startplek en werd direct ingehaald door onder meer Vettel, Kevin Magnussen (Haas) en Lance Stroll (Aston Martin). Gelukkig hield hij op P12 zijn formule 1-auto heel in de drukte voor zich. De Nederlander wist wat hem te doen stond! In ronde 4 lag hij alweer op P9. Wel had hij onderweg een kleine touche met Kevin Magnussen. De Deen in de Haas VF-22 moest naar binnen voor een nieuwe voorvleugel.
Vooraan reden Pérez en Leclerc weg bij Carlos Sainz (P3), Lewis Hamilton (P4) en Lando Norris (McLaren) op P5.

 

Latifi en Zhou zorgen voor eerste safetycar van de race

De grand prix van Singapore staat garant voor één of meerdere safetycars. Dat was deze zondagavond niet anders. Ronde 8: Latifi (Williams FW44) keek wel in zijn spiegels maar zag de inhalende Guanyu Zhou in de Alfa Romeo (C42) over het hoofd. Beide auto’s raakten zwaar beschadigd en konden niet verder. De fout leverde Nicholas Latifi vijf plaatsen gridstraf op bij de grand prix in Japan.

De overgebleven 18 coureurs vonden het nog te vroeg om hun intermediates te wisselen voor slicks en bleven netjes achter de safetycar. In ronde 11 maakte Pérez een goede herstart. Max Verstappen haalde Sebastian Vettel en Pierre Gasly in en maakte vervolgens jacht op Fernando Alonso op P6. De Spanjaard had het zichtbaar naar zijn zin in zijn 350ste race, totdat de motor van de Alpine A522 ermee ophield in ronde 22. Verstappen schoof zo eenvoudig een plaatsje op naar P6.

 

George Russell (Mercedes W13) kiest als eerste voor gele band

Tijdens de virtuele safetycar doken verschillende coureurs naar binnen voor nog een set intermediates. Maar George Russell (Mercedes) koos als eerste voor slicks: de gele band. De jonge Brit had ook niets te verliezen. Hij bungelde achteraan met een auto die verschillende issues had. Een top 10-finish zat er toch al niet in. Op de gele band gleed hij het circuit over, maar Russell hield zijn W13 heel knap uit de muur!

Wie dat niet lukte was Alexander Albon (Williams). Hij schoot door en parkeerde zijn formule 1-auto met de neus tegen de muur. Hij werd daarmee de volgende uitvaller. In ronde 28 gevolgd door de tweede Alpine-coureur, Esteban Ocon. Zijn Renault-motor hield het voor gezien, net als eerder bij zijn teamgenoot Alonso.

Ook Lewis Hamilton maakt wel eens een fout. Het gebeurt zelden, maar op het Marina Bay Circuit gleed hij rechtdoor en kon niet voorkomen dat de neus van de W13 de muur raakte. Lando Norris (McLaren) profiteerde meteen van de fout van Hamilton en schoof een plekje op (P4). Hamilton draaide het asfalt weer op en reed voor Verstappen door met een beschadigde neus.

 

Drogere baan, tijd voor slicks

Charles Leclerc kwam in ronde 35 naar binnen voor de gele band. Red Bull Racing counterde een ronde later met dezelfde bandenwissel voor Sergio Pérez. De Mexicaan behield de leiding in de race. Ook Max Verstappen wisselde naar geel. Even later was daar de zesde uitvaller van de avond: Yuki Tsunoda (AlphaTauri, AT03) raakte de muur en kon niet verder. Dit leverde de tweede safetycar op, waarvan met name Lando Norris profiteerde. Hij had een ‘gratis’ pitstop en bleef Verstappen voor.

Op dit moment werd duidelijk dat de race niet binnen twee uur kon worden uitgereden. Daarom schakelde de wedstrijdleiding over van rondes naar minuten: nog 35 minuten racen!

 

Max Verstappen is ook maar een mens

Na de safetycar probeerde Max Verstappen om Lando Norris in te halen. Maar zijn nieuwe banden waren nog onvoldoende op temperatuur, waardoor hij zich verremde en op de uitloopstrook doorschoot. Wat een geluk dat hij de RB18 uit de muur wist te houden! Wel moest hij weer terug naar de pitstraat voor een nieuwe set banden en sloot op P12 weer aan. Wat een frustrerende race voor de Nederlander, die vooraf nog had gehoopt op een P4-finish. In de overgebleven tijd vocht hij zich weer naar voren om uiteindelijk op P7 te finishen. Een race om snel te vergeten.

Vooraan het veld werd de strijd nog lekker spannend toen eindelijk, met nog zo’n 25 minuten te gaan, de DRS werd geactiveerd. Leclerc joeg op Sergio Pérez, maar kwam nooit tot een serieuze aanval. Bovendien kreeg Pérez te horen dat hem mogelijk een tijdstraf boven het hoofd hing door een fout tijdens de safetycar – meer dan 10 autolengtes afstand tot de SC. Het gat met Leclerc moest daarom zeker 5 seconden zijn om de overwinning niet kwijt te raken aan de Monegask. Pérez drukte het gaspedaal diep in en wist zijn voorsprong uit te bouwen tot 7,5 seconde. Dat was genoeg!

Ferrari pakte P2 en P3, gevolgd door team McLaren met Norris op P4 en Daniel Ricciardo op P5 (gestart op P17). Ook het team van Aston Martin vierde feest met Lance Stroll op P6 en Sebastian Vettel op P8. Lewis Hamilton was na zijn aanvaring met de muur niet verder gekomen dan P9. Pierre Gasly pakte nog net een puntje op P10.
Door naar Japan!

 

Over Racing-art.nl

Met Racing Art haal je de race beleving in huis. Racing-Art.nl heeft een schitterende collectie model auto's waaronder en kunstwerken zoals f1 schilderijen, litho's, schaalmodellen en merchandise. Je vindt er bijvoorbeeld ook de populaire Verstappen Spark modellen.

 

[products=blog_autoart_mclaren_senna]


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »