Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

Pierre Gasly pakt op Monza eerste F1-overwinning van zijn carrière

  • Geplaatst op
  • Door Racing-Art.nl
  • 0
Pierre Gasly pakt op Monza eerste F1-overwinning van zijn carrière

En zo klonk toch nog het l Canto Degli Italiani – het Italiaanse volkslied – op het powercircuit van Monza in Noord-Italië. Niet voor Ferrari, maar voor het Italiaanse AlphaTauri. Pierre Gasly kwam als eerste over de finish en beleefde mooie momenten op het prachtige podium van dit circuit. Als tweede eindigde Carlos Sainz (McLaren) en Lance Stroll (Racing Point) werd derde. Voor het eerst in acht jaar zagen we geen grote teams in de top 3.

Wat een zondag! Waar te beginnen? De crash van Charles Leclerc, een dichte pitstraat, Lewis Hamilton op een stepje, de exploderende remleiding van Sebastian Vettel, de stilgelegde race en de herstart na een half uur, de ongelukkige uitvalbeurt van Max Verstappen en het gevecht om P1 tussen teams AlphaTauri en McLaren. De eerste van twee raceweekenden in Italië bracht de spanning weer volop terug in de koningsklasse van de autosport.

 

Party modus verboden

De race op Autodromo Nazionale di Monza is de eerste waarin de ‘party modus’ is verboden. Daarmee is de mogelijkheid om het vermogen van de motor flink op te schroeven tijdens de kwalificatie en in de race verleden tijd. Alleen de inhaalstand kan nog voor wat extra power zorgen. Voor het oppermachtige Mercedes maakte het in de kwalificatie nog geen verschil: Lewis Hamilton pakte zoals verwacht poleposition – zijn 94ste – en deelde de eerste startrij met Valtteri Bottas.

Carlos Sainz (McLaren) en Sergio Pérez (Racing Point) bezetten samen de tweede startrij. Max Verstappen, die in de eerste training op vrijdag al crashte, kwam niet verder dan P5 en teammaat Alexander Albon startte zelfs vanaf P9. Ook voor Ferrari verliep de aanloop naar de zondag slecht. Charles Leclerc vertrok vanaf P13 en Sebastian Vettel zelfs vanaf P17.

 

De Grand Prix van Italië

De rode lichten doofden boven het Italiaanse circuit. Lewis Hamilton beleefde een prima start, in tegenstelling tot Bottas, die direct een aantal plaatsen terugviel. Ook Verstappen ondervond problemen en zakte van P5 naar P8, terwijl Albon na een ronde op P15 reed.
Heel anders verliep de start voor team McLaren: Carlos Sainz en Lando Norris lagen comfortabel op P2 en P3 achter Hamilton. Bottas dacht nog even dat hij een lekke band moest hebben, zo slecht kwam hij weg. Maar al snel klonk er over de boordradio dat zijn wagen oké was. Verstappen haalde Lance Stroll (Racing Point ) in en bezette daarmee P7, direct achter Bottas.

 

Vettel zorgt voor spektakel

Net toen iedereen zijn raceritme had gevonden, was het Sebastian Vettel (Ferrari) die in de zesde ronde bij de eerste chicane plots rechtdoor schoot. Hij doorboorde een aantal grote blokken piepschuim en kwam gelukkig net op tijd tot stilstand aan de rand van het circuit. Zijn remleiding moest zijn ontploft, klonk de Duitser koeltjes over de boordradio. Einde race voor Vettel op het thuiscircuit van Ferrari.

Het lukte Verstappen maar niet om Bottas in te halen. Ook de Fin worstelde met zijn auto. De motor werd erg warm, terwijl Bottas de Red Bull van Verstappen alsmaar in zijn spiegels zag. Zonder ‘party modus’ restte Bottas weinig meer dan blijven racen en hopen dat Verstappen de druk niet verder zou verhogen.

 

Dichte pitstraat

Op het rechte stuk vlak voor de ingang van de pitstraat kwam Kevin Magnussen (Haas) tot stilstand. Er moest iets van zijn wagen zijn afgebroken, dacht de sympathieke Deen. In eerste instantie werden de coureurs met gele vlaggen gewaarschuwd, maar snel volgde het sein dat er een safetycar kwam. Normaal gesproken hét moment voor coureurs om naar binnen te komen voor een bandenwissel, maar gek genoeg kozen alleen Lewis Hamilton en Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) hiervoor. Dat zou de beide coureurs nog duur komen te staan. De pitstraat bleef namelijk dicht, omdat de bergers de gestrande Haas van Magnussen daar naar binnen wilden rollen. Met dat klusje geklaard en de pitstraat weer open, maakten de meeste coureurs ook hun pitstop. Op een aantal na, onder wie Pierre Gasly, die toevallig vóór de safetycar al banden had gewisseld. De pitstops schudden het veld weer goed op. Een supersnelle stop voor Bottas zorgde ervoor dat de Fin voor Ricciardo en Pérez weer op baan kwam. Verstappen zakte echter terug naar P13, terwijl Hamilton nog altijd aan de leiding ging.

 

Zware crash Charles Leclerc

In de 27ste ronde verloor Charles Leclerc de controle over zijn Ferrari en crashte met zeer hoge snelheid de bandenstapels in. De jonge Monegask klom gelukkig zelf uit het wrak en liet de wereld even later al rennend zien dat hij het er zonder ernstige kleerscheuren vanaf had gebracht. De bandenstapel daarentegen moest wel worden hersteld. Daarom besloot de wedstrijdleiding om de race stil te leggen. De pitstraat deed dienst als tijdelijke parkeerplaats. De coureurs stelden hun wagens in een lange rij op. De top 3 bestond uit Hamilton, Stroll en Gasly.

Hamilton en Giovinazzi hoorden hun straf voor het binnenrijden van de gesloten pitstraat: 10 seconden stop-and-go. De forse tijdstraf was voor Hamilton aanleiding om tijdens de stilgelegde race verhaal te halen. Wat doe je als je snel ergens naar toe wilt op een circuit? Juist, je pakt de step. Behendig laveerde Hamilton tussen de crews en wagens door, op weg naar zijn team en de officials die de straf hadden opgelegd. Overigens zonder resultaat.

 

Gasly aan de leiding

Na een half uur verlieten de coureurs de pitstraat, op weg naar de startposities op de grid voor een nieuwe start van de race in ronde 28. Weer was Hamilton goed weg, maar koos er direct voor om zijn 10 seconden straf in te lossen. Daarna sloot hij achteraan het veld aan, klaar voor een inhaalrace met als doel in ieder geval binnen de punten te eindigen. Vooraan nam Pierre Gasly de leiding over – wie had dat ooit kunnen voorspellen. Hij werd gevolgd door Kimi Raikkönen (Alfa Romeo), die echter niet lang stand hield op P2. Sainz, Stroll, Norris, Bottas en Ricciardo (Renault) haalden hem allemaal in. Uiteindelijk finishte de Fin op P13.

Juist in een race waarin Hamilton eens niet voor de overwinning ging, had Max Verstappen moeten toeslaan. Hij kampte echter met motorproblemen en zakte ook na de herstart terug naar P14. Uiteindelijk moest hij de race staken; zijn tweede DNF van dit seizoen.

 

Uitzinnige Fransman

Met nog tien ronden te gaan bestond de top 3 uit Gasly, Sainz en Stroll. Een bijzonder trio, van wie niemand nog een overwinning in de Formule 1 had behaald. Het leverde een spannend gevecht op. Carlos Sainz, die op P3 was gestart en nu op P2 reed, negeerde zelfs teamorders om vooral het hoofd koel te houden. Hij joeg op de AlphaTauri voor hem, proefde de overwinning haast, maar kwam 0,4 seconden tekort! Een uitzinnige Pierre Gasly werd als eerste afgevlagd! Frankrijk had na 24 jaar eindelijk weer een winnaar in de Formule 1. En Lewis Hamilton? Die sleepte toch nog P7 binnen met een extra punt voor de snelste raceronde.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd