Menu
EUR
Sebastian Vettel boekt eerste overwinning van het seizoen 2019

Sebastian Vettel boekt eerste overwinning van het seizoen 2019

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

Voor de 15derace van dit seizoen is het F1-circus neergestreken in Singapore: Marina Bay Street Circuit. In de aanloop naar deze grand prix waren de verwachtingen voor Red Bull Racing hoog gespannen. Vorig jaar eindigde Verstappen hier op de tweede plaats. Bovendien zou dit na Spa Francorchamps en Monza eindelijk weer een circuit worden voor de bolides met een goede downforce. Die heb je nodig op dit straatcircuit met z’n langzame bochten. Op papier maakte Ferrari de minste kans op een podiumplaats.

Max Verstappen goed in vrijdagtrainingen

In de eerste en tweede vrije training op de vrijdag van het raceweekend wakkerde Verstappen het vuurtje verder aan. In de eerste training was hij het snelst en in de tweede eindigde hij vlak achter Lewis Hamilton (Mercedes) op de tweede plaats. De eerste vrije training bezorgde de monteurs van Mercedes nog flink wat werk, nadat Valtteri Bottas zijn wagen in bocht 19 van de baan reed en in de barrières crashte. Ook voor Charles Leclerc (Ferrari) begon Singapore niet zoals hij had gewild: hij verdween naar de pitbox met versnellingsbakproblemen.

Zaterdag keren de kansen

Zo goed als het vrijdag ging, zo moeizaam verliepen de derde training (p6) en kwalificatie voor Verstappen (p4). De tweede startrij was een grote tegenvaller voor RBR. Ze kwamen immers om te winnen. De Red Bull33 miste domweg snelheid en kon niet op tegen de Mercedes van Hamilton en, tot ieders verbazing, de twee Ferrari’s. Want dat is de grootste verrassing van Singapore: de verbeterde bolides van het Italiaanse raceteam. Een nieuwe neus en een andere vloer geven de f1 auto’s juist die neerwaartse kracht die ze nog misten. Wordt Ferrari met deze update onverslaanbaar? Even leek het erop dat Vettel zijn tweede poleposition van het seizoen zou veroveren, maar Lewis Hamilton en Charles Leclerc doken nog net onder zijn tijd.
Valtteri Bottas plaatste zich als vijfde en vertrok vanaf de derde startrij naast Max’ teamgenoot Alexander Albon (p6).

De Race in Singapore

De start verliep zonder incidenten. De eerste zes rijders wisten hun positie te behouden, waarbij Vettel direct druk zette op de iets langzamer vertrokken Lewis Hamilton. Maar het lukte de Duitser niet om de Mercedes te passeren. Leclerc reed voor de derde race op rij op kop en koos voor een laag racetempo. Banden sparen, was het devies. Zo kabbelde de race voor de eerste 20 rondes rustig voort.

De spanning kwam terug na de bandenwissel van Verstappen en Vettel in ronde 20. Sebastian Vettel zette vervolgens op zijn setje harde banden een zeer snelle rondetijd neer, waardoor Leclerc na zijn pitstop achter de Duitser op het circuit aansloot en zijn leidende positie verloor. Dit tot groot ongenoegen van de Monegask. Er volgde een verhitte discussie over de boordradio waarin de jonge coureur de beslissing om Vettel als eerste naar binnen te halen in twijfel trok. Verstappen behield zijn positie achter de twee Ferrari’s.
Het team van Mercedes liet Hamilton nog zes rondes doorrijden op de zachte banden, wat hem duur kwam te staan. Hij zakte naar p4, direct achter Max Verstappen. Wel had Hamilton nieuwere banden en dat zou hem misschien nog van pas kunnen komen verderop in de race…

De teams die op medium banden waren gestart, werkten ook hun pitstops af, waardoor de Italiaan Antoni Giovinazzi met zijn Alfa Romeo zelfs vier rondes de leiding had. Wat een verrassing voor de kijkers die pas later inschakelden. Maar ook hij moest zijn positie opgeven om de gang naar de pit te maken.

Eerste safetycar

Tot zover de eerste helft van de race. In de 31ste ronde racete Vettel stevig aan kop, gevolgd door Leclerc en Verstappen. Daarachter Hamilton, Bottas en Albon. Sebastian Vettel voerde de snelheid flink op. Wie zou de eerste fout maken? Die kwam van Ricciardo (Renault) en Giovinazzi. Ze raakten elkaar, waarbij de Renault een lekke band opliep. Ricciardo zakte zo een flink aantal plaatsen in de race.
Maar het was de crash van George Russell (Williams) die tot de eerste safety car leidde. Russell werd door Grosjean van Team Haas in de muur geduwd en was daarmee de eerste uitvaller. Achter de safety car kropen de rijders weer dichter naar elkaar toe en moesten tot ronde 36 wachten voordat het gas er weer op kon. Maar niet voor lang: de bolide van Sergio Pérez (Racing Point) begaf het en de coureur kon niet anders dan hem op het circuit achter laten. Dit leidde tot de tweede safety car van de avond. Wederom bepaalde Vettel het tempo, gevolgd door zijn jonge teamgenoot Leclerc, die de order ‘Bring the car home’ over de boordradio kreeg. Ofwel, hij mocht geen gekke dingen doen. Toen de snelheid er net weer lekker inzat, besloot Daniil Kvyat (Toro Rosso) in de 50steronde om Kimi Räikkönen in te halen in bocht 1. Hij remde laat en kwam aan de binnenkant langs de Fin. Die stuurde echter in en had de Toro Rosso daar niet verwacht. De wielophanging van de Alfa Romeo kon de kracht van de botsing niet aan en brak af. Räikkönen werd daarmee de laatste uitvaller in Singapore. Ook na dit incident verscheen de safetycar, maar dat duurde niet lang.

Hamilton jaagt op Verstappen

Nog tien rondes te gaan. Hamilton voerde de druk op Verstappen nog eens flink op. Het wordt inmiddels een vertrouwd beeld in de F1: Hamilton die genadeloos jaagt op zijn voorganger voor een plek op het podium. Drie rondes voor het einde riep de Nederlander nog dat hij meer power nodig had. Maar dat bleek niet nodig. Het lukte de Brit niet om aan te vallen. Vettel kwam als eerste over de finish, gevolgd door Leclerc en Verstappen. Hamilton en Bottas eindigden op de vierde en vijfde plaats, gevolgd door Alexander Albon voor Red Bull. Norris, Gasly, Hülkenberg en Giovinazzi maakten de top 10 compleet. Voor Vettel is het de eerste overwinning van dit seizoen. Hij won al vier keer eerder in Singapore: met Red Bull in 2011, 2012 en 2013 en met Ferrari in 2015.

In het eindklassement hebben Charles Leclerc en Max Verstappen ieder 200 punten verzameld. Dat belooft een spannende strijd te worden om de derde plek. De volgende ontmoeting tussen beide coureurs is bij de GP van Rusland, op zondag 29 september 2019.

 

Over Racing Art

Racing Art brengt de race beleving in je huis met exclusieve kunstwerken zoals originele schilderijen, litho's en foto prints. Wij hebben een grote collectie kunstwerken van Eric Jan Kremer. Internationaal bekend om zijn schitterende splash techniek waardoor de dynamiek van racing goed tot uiting komt.

Schaalmodellen hebben we o.a. van Amalgam, Minichamps, Spark models en BBR models. Stuk voor stuk mooie gedetailleerd modellen in van schaal 1:43 tot 1:8. De schaalmodellen van Max Verstappen, Red Bull en Ayrton Senna worden snel uit voorraad geleverd.


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »