Sergio Pérez pakt eerste overwinning voor Red Bull Racing in Bakoe
Het raceweekend op het stratencircuit van hoofdstad Bakoe is voor veel teams een dure grap geworden. Tijdens de vrije trainingen op vrijdag en zaterdag en in de kwalificatie crashten veel coureurs. Zoals Charles Leclerc en Max Verstappen in bocht 15 tijdens de trainingen. In de kwalificatie crashten ook Lance Stroll (Aston Martin), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) en Daniel Ricciardo (McLaren).
Yuki Tsunoda (Alpha Tauri) en Carlos Sainz (Ferrari) zorgden met hun crashes voor een rode vlag en het vroegtijdig beëindigen van de kwalificatie. Dat leverde een verrassende poleposition op voor Charles Leclerc (Ferrari); zijn tweede op rij. Lewis Hamilton pakte P2, nipt voor Max Verstappen (P3) die door de rode vlag geen kans meer kreeg om zijn rondetijd te verbeteren. Valtteri Bottas (Mercedes) presteerde in Bakoe onder de maat. Hij kwam in de kwalificatie niet verder dan P10. Maar goed, de Fin was allang blij dat hij weer kon rijden, na het debacle met het rechtervoorwiel dat maar niet loskwam tijdens de pitstop in Monaco. Het heeft na die zondag nog vijf dagen geduurd voordat het wiel eraf was!
Grand Prix van Azerbeidzjan
Bij de start hield Charles Leclerc Hamilton en Verstappen goed achter zich, ook al wist hij dat zijn Ferrari onvoldoende racepace had om beide coureurs lang voor te blijven. Sergio Pérez had een goede start. Nog voor de eerste bocht maakte hij twee plaatsen goed en sloot aan achter Verstappen op P4. Ook Sebastian Vettel (Aston Martin) had het naar zijn zin in de straten van Bakoe en reed met gemak van P11 naar P9, waarbij hij Bottas achter zich liet.
De eerste uitvaller van de dag was Esteban Ocon (Alpine). Hij kampte met technische problemen en kon de race niet uitrijden. Even later stak Hamilton de Ferrari van Leclerc voorbij en nam zo de leiding over. In ronde 7 haalde Verstappen de Monegask in, gevolgd door Pérez die het tempo van de twee voorliggers goed bijhield. Het is lang geleden dat we twee Red Bulls hebben zien jagen om een Mercedes!
Supersnelle pitstop voor Verstappen
Nog voordat Verstappen een serieuze aanval kon doen om Hamilton op de baan in te halen, kwam de Brit naar binnen voor zijn pitstop. Die verliep met 4,6 seconden allesbehalve snel, wat hem duur kwam te staan. Verstappen verhoogde zijn snelheid, maakte vervolgens een supersnelle pitstop (1,9 seconden) en kwam vóór de Brit weer op de baan. Daarna haalde de crew van Red Bull Racing Sergio Pérez naar binnen, die ook voor Hamilton weer invoegde. Niet echt het scenario dat Lewis Hamilton in gedachten had. Na jaren aan de top moet team Mercedes dit seizoen echt alle zeilen bijzetten om terug aan de leiding te komen in het klassement. Dat is Hamilton niet gewend…
Voor Sebastian Vettel was er daarentegen geen vuiltje aan de lucht. Na zijn pitstop reed hij op P7; een mooie prestatie voor de Duitser, die zijn draai bij Aston Martin gevonden lijkt te hebben. Ook teamgenoot Lance Stroll (P4) en Pierre Gasly (Alpha Tauri) op P5 streden mee om de punten.
Eerste klapband van de dag
In een fase van de race waarin iedereen rustig zijn ding deed, was daar ineens de klapband en crash van Lance Stroll. De linkerachterband plofte uit elkaar en de bolide boorde zich, onbestuurbaar geworden voor Stroll, op het rechte stuk in de betonnen muur. De Canadees stapte ongedeerd uit, maar klonk erg geschrokken over de boordradio en vroeg zelfs om het stilleggen van de race met een rode vlag. Zover kwam het niet. De safetycar was genoeg om het veld veilig om de plek van de crash te leiden. Marchalls ruimden de brokstukken van de Aston Martin op, terwijl een aantal coureurs gebruikmaakten van de safetycar om banden te wisselen. De nummers 1 tot en met 10 bleven echter buiten, waarbij Vettel nu de man was met de ‘nieuwste’ banden. Dat zou hem nog goed van pas komen.
Het was aan Max Verstappen om na het beëindigen van de safetycar het tempo weer op te voeren. Zowel hij als Pérez slingerden achter de safetycar over de baan, om de banden op temperatuur te houden. Vanaf zijn positie kon Hamilton alleen maar toekijken naar het machtsvertoon van de twee Red Bull-coureurs die er duidelijk lol in hadden. De herstart van Max was perfect en ook Pérez voelde geen dreiging van Hamilton achter zich. Vettel zag zijn kans schoon en pakte P4 af van Gasly.
Nog meer chaos door falend materiaal!
Met nog maar vijf rondes te gaan en vrijwel zeker van zijn overwinning sloeg het noodlot toe voor Verstappen. Net als bij Stroll klapte uit het niets de linkerachterband van de RB19B. Ook voor Verstappen liep de harde klap tegen het beton langs het circuit goed af. Het beeld van een zwaar teleurgestelde coureur die uit pure frustratie een trap gaf tegen de ontplofte achterband zou even later de wereld over gaan.
Nu legde de wedstrijdleiding de race wel stil. Was hier sprake van falend materiaal – de banden van Pirelli – of was Verstappen over brokstukken van de gecrashte Aston Martin gereden? Had Verstappen wellicht te veel gevraagd van zijn banden in de jacht om de snelste raceronde? Niemand die het wist. Terwijl de zwaar beschadigde bolide van Verstappen werd weggetakeld, stelden alle overgebleven coureurs zich op in de pitstraat. Veel teams maakten gebruik van het moment om banden te wisselen.
Wat? Hamilton gaat de fout in
De wedstrijdleiding koos voor een sprintrace over drie resterende rondes met een staande start. De top 6 op de startgrid bestond uit Pérez, Hamilton, Vettel, Gasly, Leclerc en Tsunoda. Lewis Hamilton meldde over de boordradio dat het niet goed voelde om op deze manier punten terug te pakken van Verstappen. Toch was dit dé kans voor de Brit om Pérez voorbij te steken; iets wat hem in de race niet was gelukt. De start van de Mexicaan was niet goed, maar oh, wat gebeurde daar? Bij het aanremmen van de eerste bocht vloog Hamilton rechtdoor! Het hele veld raasde hem voorbij. Daarmee kwam er een einde aan een ronduit teleurstellend weekend voor Mercedes! Voor Pérez pakte de misser van Mercedes goed uit. Hij trok meteen een gat met Vettel en bleef de korte race netjes aan de leiding. Hamilton finishte op een beschamende P16 en ook teamgenoot Bottas bleef op P12 buiten de punten. Charles Leclerc greep met P4 net naast het podium. Door de onfortuinlijke nulscore van Hamilton behoudt Verstappen wel de leiding in het klassement.
Sebastian Vettel – voor de tweede keer dit seizoen uitgeroepen tot driver of the day – finishte als tweede, direct gevolgd door Pierre Gasly op P3. De grote winnaar was natuurlijk Sergio Pérez, die bij de podiumceremonie onder meer werd toegejuicht door Max Verstappen.
Over Racing-art.nl
Haal de race beleving in huis met Racing Art. Racing-Art.nl heeft een schitterende collectie f1 schaalmodellen, vitrine 1:18 en kunstwerken voor de racing fan zoals schilderijen, modelauto’s, en merchandise. Je vindt er bijvoorbeeld Red Bull softshell jassen of een Max Verstappen raceauto, Red Bull Racing auto's, Porsches en Ferrari's. Mocht je op zoek zijn naar een bijzonder schaalmodel, laat het gerust weten!