Sergio Pérez wint GP van Monaco dankzij sterke strategie Red Bull Racing
Sergio Pérez hield het maar nauwelijks droog toen de blaaskapel het Mexicaanse volkslied voor hem speelde bij de bekerceremonie. Zijn derde overwinning – de tweede voor Red Bull Racing – is dan ook wel een hele mooie. Monaco winnen staat immers op het verlanglijstje van iedere Formule 1-coureur.
Bij de trainingen en in de kwalificatie zat hij er met zijn nieuwe RB18 al goed bij. Samen met de twee Ferrari-coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz vocht hij mee om de snelste tijd. Team Ferrari was in de nieuwe formule 1 auto (F1-75) ijzersterk. Max Verstappen had in zijn RB18 veel moeite om aan te haken bij het snelle trio. Vorig jaar won hij de GP van Monaco in zijn home town, maar voor de 2022 editie zag het er gewoon niet goed uit.
Pérez en Sainz crashen in laatste minuten van kwalificatie
In het laatste deel van de kwalificatie crashte Pérez nog en veroorzaakte een rode vlag. Sainz, die kort achter de RB18 zat, kon hem onmogelijk nog ontwijken en reed op de gehavende formule 1-auto van Pérez in. Daarmee was de kwalificatie voorbij.
Charles Leclerc pakte poleposition in zijn thuisrace met Carlos Sainz op P2 naast zich. Pérez had zijn vliegende ronde niet kunnen afronden en bleef steken op P3. De crash van zijn teamgenoot gooide ook roet in het eten voor Max Verstappen. Hij was begonnen aan een goede ronde maar moest opgeven vanwege de rode vlag. Hij zou zondag op P4 starten. Niet echt de plek waar hij op had gehoopt, maar… Er was nog hoop: het kon wel eens gaan regenen tijdens de race. En dat levert altijd kansen op voor coureurs als Verstappen!
Grand Prix van Monaco
Krijgen we regen? Die vraag lag op ieders lippen. In de bergen van het mondaine Monte Carlo hingen zware wolken als een deken over de toppen. Terwijl op zee de zon af en toe nog door de bewolking heen prikte. Net toen iedereen dacht dat de eerste helft van de race zeker droog zou verlopen, barstte vlak voor drie uur een flinke plensbui los boven het circuit. Regen in de smalle straten van Monte Carlo is hét recept voor chaos. De wedstrijdleiding stelde daarom de start uit. Het hele veld mocht achter de safetycar nog wel op pad voor de opwarm- en formatieronde, maar kwam daarna weer de pitstraat in, waar ze tot even na vier uur hebben afgewacht.
Uitgestelde start achter de safetycar
Om 16.05 uur rolde iedereen op de verplichte regenbanden weer achter de safetycar de baan op. Dat het nog best glad was, bleek wel uit de lekke band die Lance Stroll (Aston Martin AMR22) opliep en de schuiver die Nicholas Latifi (Williams FW44) maakte. Het kostte hem een voorvleugel. Toen de safetycar na een paar rondes naar binnen ging, bleef Charles Leclerc, met achter zich Carlos Sainz, heel eenvoudig aan de leiding bij deze rollende start.
De straten droogden snel op en de eerste coureurs achter in het veld wisselden al vroeg naar de intermediates. De kop van de race bleef langer buiten.
Pérez (RB18) eenvoudig voorbij aan Leclerc (F1-75)
Charles Leclerc reed makkelijk weg bij zijn teamgenoot en behield zonder problemen de koppositie in de race. Lewis Hamilton (Mercedes W13) waagde de switch naar intermediates in ronde 16. In diezelfde ronde haalde Red Bull Racing Sergio Pérez vanaf P3 naar binnen voor intermediates. De Mexicaan reed vervolgens zo hard op deze nieuwe set banden, dat Charles Leclerc na zíjn pitstop in ronde 19 áchter de Red Bull coureur op P3 weer op de baan kwam. Weg koppositie!
Max Verstappen wisselde vlak na Leclerc ook naar intermediates en sloot zonder positieverlies achter de Monegask aan. Alleen Carlos Sainz (Ferrari F1-75) – de leider in de race – reed nog op full wets. Hij overwoog om meteen te switchen naar slicks en stelde daarom zijn pitstop zo lang mogelijk uit.
Team Ferrari maakt strategische missers
Het leek een goede keuze van Sainz om van de regenbanden meteen over te gaan op de harde band. Zijn ‘box, box’ klonk in ronde 22. Maar ook Charles Leclerc kreeg de opdracht naar binnen te komen voor de harde band. Door miscommunicatie binnen het team waren de monteurs niet voorbereid op de dubbele stop. De verwarring zorgde voor een langzame pitstop van Leclerc, die daardoor weer een plaatsje moest inleveren. Zo zag de woedende Monegask in ronde 23 alle kansen op een overwinning vervliegen. Sainz had ook nog de pech om achter een achterblijver weer op de baan te komen, waardoor hij P1 heel gemakkelijk kwijtraakte aan Red Bull Racing. De top 6 bestond nu uit Sergio Pérez, Carlos Sainz, Max Verstappen, Charles Leclerc, George Russell (Mercedes W13) en Lando Norris (McLaren MLC36).
Weer een rode vlag door crash Schumacher
Terwijl Fernando Alonso (Alpine A522) zich vermaakte door oud-teamgenoot Lewis Hamilton (Mercedes W13) succesvol achter zich te houden, liet Pierre Gasly (AlfaTauri AT03) tot twee keer toe zien dat inhalen best mogelijk is op het stratencircuit van Monte Carlo.
In ronde 26 parkeerde de eerste uitvaller van de race, Kevin Magnussen, zijn nieuwe Haas VF-22 met motorproblemen in de pitgarage. Een paar minuten later ging het mis voor de andere Haas-coureur. Mick Schumacher verloor de controle over zijn nieuwe formule 1-auto en raakte de barrières langs de baan hard. De auto brak zelfs in tweeën, maar gelukkig stapte de jonge Duitser ongedeerd uit de cockpit. Een rode vlag volgde en de overbleven 18 coureurs stelden zich weer op in de pitstraat.
Op het gezicht van Max Verstappen was te zien dat hij in deze fase van de race best tevreden was met P3. Vóór Charles Leclerc finishen en uitlopen in het kampioenschap: dat had hij niet verwacht na een slechte kwalificatie en startpositie P4. De RB18’s kregen een nieuwe set medium banden voor het laatste deel van de race. Ferrari besloot niet meer te wisselen en wachtte ongeduldig op de herstart. Inmiddels was ook duidelijk dat niet alle 77 rondes zouden worden gereden. Vanaf de start moet een GP in maximaal twee uur worden verreden en dat was met deze rode vlag-situatie niet meer mogelijk. Om precies 18.00 uur zou er gefinisht worden.
Spannend tot het einde
De herstart vond opnieuw achter de safetycar plaats. Pérez trok een gat naar Carlos Sainz en concentreerde zich op het uitrijden van de race. In de 52ste ronde haakte Alexander Albon (Williams FW44) definitief af en waren alle ogen weer gericht op de wolken boven de stad. De kans op een nieuwe regenbui leek reëel, maar bleef gelukkig uit.
De banden van Pérez hadden het hard te verduren, waardoor zijn rondetijden opliepen. In de laatste 5 minuten van de race voelde hij de druk van Sainz, Verstappen en Leclerc achter zich. Maar de Mexicaan hield zijn hoofd koel en pakte zijn eerste overwinning in seizoen 2022! Bovendien verraadde de geëmotioneerde Pérez onbedoeld dat hij zijn contract bij Red Bull Racing had verlengd. Dubbel feest dus in Monaco!
Over Racing-art.nl
Haal de race beleving in huis met Racing Art. Racing-Art.nl heeft een mooie collectie modelauto's van Minichamps en Spark models. Bovendien heeft Racing Arts ook schitterende kunstwerken voor de race fan van Eric Jan Kremer. Unieke litho's bijvoorbeeld, mooi ingelijst, die zo aan de muur kunnen. Bekijk de grote collectie formule 1 kunst.