Menu
EUR
Strijd om kampioenschap F1 beslist: zevende wereldtitel voor Lewis Hamilton

Strijd om kampioenschap F1 beslist: zevende wereldtitel voor Lewis Hamilton

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

In 2011 deed het Formule 1 circus het Intercity Istanbul Park Circuit voor het laatst aan. Met Sebastian Vettel, toen nog rijdend voor Red Bull, als winnaar. Ook Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen kenden het mooie circuit met die beroemde bocht 8 al. Voor de meeste andere coureurs in het huidige deelnemersveld was het weer een nieuwe ervaring. En wat voor een: het gloednieuwe asfalt bleek spiegelglad en ook het slechte weer eiste het uiterste van rijders en materiaal.

 

Glibberen en glijden in de vrije trainingen

Het begon vrijdag al tijdens de vrije trainingen. Iedereen klaagde over de spiegelgladde baan. Zonder grip viel er eigenlijk nauwelijks te racen. Links en rechts gleden de bolides van de baan, de meeste spinden als bevallige ballerina’s over het asfalt. Het was Max Verstappen die tweemaal de snelste tijd klokte. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd een legertje straatauto’s het circuit opgestuurd om het asfalt wat ‘in te rijden’. Leuk, maar met weinig resultaat, want ook in de derde vrije training van zaterdag kwamen de coureurs nauwelijks op gang. Verstappen zette ook op zaterdagochtend de snelste tijd neer. En toen… kwam de regen. Dat beloofde wat voor de kwalificatie later die middag.

 

Verregende kwalificatie

Ondank de regen boven het circuit ging de kwalificatie gewoon van start. De helft van de coureurs koos voor intermediats als band, terwijl de andere, onder wie Verstappen, op full wets reden. Maakte het iets uit? Nee, het leek wel een grabbelton, deze kwalificatie. Q1 werd nog enige tijd stilgelegd omdat de omstandigheden op de baan echt gevaarlijk werden. Kort na de hervatting crashte Romain Grosjean (Haas) en kwam de rode vlag alweer tevoorschijn. In Q2 viel Lance Stroll (Racing Point) al op in positieve zin. Ook Albon en Verstappen slaagden erin om hun tijden te verbeteren. Voor Sebastian Vettel en Charles Leclerc van team Ferrari zat het er na deze ronde op. Opvallend: Giovinazzi en Räikkönen (team Alfa Romeo) overleefden Q2 en drongen sinds tijden weer door tot de top 10.
In de allesbeslissende Q3 leek het er lange tijd op dat Max Verstappen eindelijk weer eens pole position zou pakken, maar net voor het einde van de sessie was het Lance Stroll die de snelste tijd klokte en daarmee zijn eerste pole veiligstelde. Een gefrustreerde Verstappen moest genoegen nemen met P2 en splitte daarmee de roze Mercedessen, want ook Sergio Pérez (Racing Point) deed het goed met P3. Alexander Albon pakte P4. De eerste zwarte Mercedes zagen we pas op P6: Hamilton. Met drie posities lager Valtteri Bottas (P9).

 

Grand Prix van Turkije 2020

Zondag 15 november. De regen viel nog tot vlak voor het doven van de lichten. Giovinazzi en Russell (Williams) schoven op weg naar de grid al van de baan. Gelukkig bleven ze zonder schade en konden ze van start. Alle ogen waren gericht op de eerste startrij. Zou Lance Stroll bezwijken onder de druk? Kon Verstappen die misgelopen pole achter zich laten en meteen de leiding in de race nemen? Nee en nee! Stroll had een topstart en behield de leiding, terwijl Verstappen totaal niet goed wegkwam. Links en rechts werd hij ingehaald, tot hij eindelijk grip had en aansloot. In bocht 1 spinden Bottas en Ocon (Renault). Daarna haalde Verstappen Daniel Ricciardo (Renault) en Lewis Hamilton in. Albon bleef vlak achter zijn teamgenoot. Zo sloten de Red Bulls achter de top 3 aan: Stroll, Pérez en… Sebastian Vettel, die maar liefst acht plekken had gewonnen!

 

Leclerc eerste op intermediats

In de zevende ronde wisselde Charles Leclerc als eerste van full wets naar de intermediats. Zijn rondetijden gingen zienderogen omhoog. Twee rondes later dook ook Vettel naar binnen voor zijn wissel. Vele andere coureurs volgden in deze fase van de race, waarin de baan nog best nat was, maar al wel een droge racelijn liet zien. Hoewel Max Verstappen eerst riep zo lang mogelijk op de wets te willen doorrijden, klonk het ‘box box’ ook voor hem in ronde 12. Hij kwam terug achter Stroll en Pérez en vóór Vettel.
Er ontstonden twee mooie gevechten: Verstappen die flink aandrong bij Pérez op jacht naar de tweede plaats en Lewis Hamilton (P5) die probeerde Vettel in te halen. Het is Verstappen die zich vergaloppeerde bij zijn ultieme poging om de Mexicaan voorbij te steken. Hij verloor controle over zijn auto en spinde van de baan. Na nog een pitstop sloot hij op P8 weer aan.

Alle hoop was nu gevestigd op Alexander Albon, die echter ook spinde en nog net kon voorkomen dat hij bij het terugkeren op de baan Lewis Hamilton eraf kegelde… In ronde 30 werd eindelijk de DRS vrijgegeven, waarna Hamilton kinderlijk eenvoudig Vettel inhaalde. En Lance Stroll? Die lag nog steeds comfortabel op kop, totdat ook hij in ronde 37 de pitstraat opzocht. Een strategische fout van zijn team? Op intermediats sloot hij achter Max Verstappen weer aan en zou nooit meer in de buurt van P1 komen.

 

Hamilton aan de leiding

Na Vettel was ook Pérez geen partij voor Hamilton, die zo de leiding overnam en afstevende op zijn 94e overwinning en zevende wereldtitel. Achter in het veld spinde Bottas voor de derde, of was het alweer voor de vierde keer. Een dieptepunt was ongetwijfeld het moment waarop Hamilton hem op een ronde zette. Gelukkig bleef zijn gevoel voor humor overeind. Toen hij vlak voor het einde van de race te horen kreeg dat hij nog vier rondes moest, antwoordde de Fin droog: ‘Ik wou dat het minder waren’. Je zou haast medelijden krijgen.

Verstappen klom toch weer op naar P4, maar spinde opnieuw en moest genoegen nemen met P6, met Carlos Sainz (McLaren) voor zich op P5 en Albon achter zich op P7.

 

Vettel eindelijk naar het podium

Hoe anders voelde deze race voor Ferrari en Racing Point. In de laatste rondes van deze bizarre middag streden Pérez, Leclerc en Vettel nog om P2 en P3. In de laatste bochten schoot Leclerc voorbij Pérez en pakte P2. Maar toen verremde de Monegask zich en schoot Pérez hem weer voorbij. En hij niet alleen: ook Sebastian Vettel passeerde hem en veroverde zo zijn eerste podiumplaats van dit seizoen. De frustratie was groot bij Charles, die bijkans zijn stuur aan gruzelementen sloeg. Frustraties ook bij Lance Stroll, die met zijn team in conclaaf moet over wat er gebeurde na zijn switch naar intermediats, waarop hij niet meer vooruitkwam.

Op het podium vierden Pérez en Vettel samen met kersverse F1-wereldkampioen Hamilton een mooi feestje!

 

Racing-art.nl

Haal de race beleving in huis met Racing Art. Racing-Art.nl heeft een schitterende collectie f1 schaalmodellen en kunstwerken voor de racing fan zoals schilderijen, modelauto’s, en merchandise. Je vindt er bijvoorbeeld schaalmodellen van Michael Schumacher en Max Verstappen, Red Bull Racing, Porsche en Ferrari. Mocht je op zoek zijn naar een bijzonder model, laat het ons gerust weten!

[products=blog_mv_modelauto_18_minichamps]

[products=blog_rb_polo]


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »