Succes voor Red Bull Racing, Grosjean overleeft zware crash
Racen in de woestijnstaat Bahrein betekent trainen en racen op andere tijden dan we gewend zijn van de Europese circuits. Pas als de hoge temperaturen weer wat dalen aan het eind van de dag, komen de coureurs en hun teams in actie.
Op dit vlakke circuit voelden verschillende raceteams zich thuis. Natuurlijk Lewis Hamilton en Valtteri Bottas (Mercedes), maar ook Max Verstappen (Red Bull Racing), Sergio Pérez (Racing Point), Daniel Ricciardo (Renault), Pierre Gasly (AlphaTauri) en Lando Norris (McLaren) zetten snelle tijden neer in de trainingen.
De tweede vrije training werd opgeschikt door de crash van Alexander Albon, die met hoge snelheid tegen een muur tot stilstand kwam. Even later lag de training weer stil: er liep een hond op het circuit... In de derde training wist Max Verstappen de twee Mercedessen succesvol achter zich te houden. Dat gaf goede hoop voor de kwalificatie aan het begin van de avond.
98ste poleposition voor Lewis Hamilton
Charles Leclerc en Sebastian Vettel (team Ferrari) lieten het wederom afweten in de trainingen en kwalificatie. Ze overleefden ternauwernood Q1, en vielen af in Q2. Kleine opsteker voor Vettel: hij plaatste zich net voor Leclerc!
In Q2 hield de McLaren van Carlos Sainz het in bocht 1 definitief voor gezien. De rest van het veld moest enige tijd geduld hebben voordat de oranje bolide naar een veilige plek was gebracht.
Wie wellicht dacht dat Lewis Hamilton het rustig aan zou doen, met zijn zevende wereldtitel op zak, vergiste zich. In Q3 klokte de Brit de snelste tijd. Wel leek het er even op dat Verstappen de eerste startrij met hem zou delen. Maar die plaats trok Valtteri Bottas toch nog naar zich toe. Verstappen pakte P3 met naast zich op de startgrid teamgenoot Albon. Sergio Pérez, die aan zijn laatste races voor Racing Point bezig is, deed goede zaken op P5. Dat gold ook voor team Renault (P6 en P7), team AlphaTauri (P8 en P10) en Lando Norris (McLaren) op P9.
Grand Prix van Bahrein
De avond valt snel in dit deel van de wereld en de zon maakt dan plaats voor kunstlicht. Hamilton was meteen goed weg. Ook Verstappen had eindelijk weer een topstart: hij stak Bottas met gemak voorbij. De Fin leek nauwelijks van zijn plaats te komen en viel terug naar P6! Pérez drong nog flink aan bij Verstappen, maar kwam er niet voorbij.
In het midden van het veld en vooral achterin was het dringen geblazen. In een poging om de drukte voor zich te ontwijken, maakte Romain Grosjean (Haas) in de mêlee plots een beweging naar rechts, waarbij hij nog net het linkervoorwiel van Daniil Kvyat (AlphaTauri) raakte. Met zeer hoge snelheid schoot Grosjean de baan af en boorde zich letterlijk in de vangrail naast het circuit. Vrijwel meteen vloog de bolide, die door de hoge impact in tweeën brak, in brand. Er laaide een ware vlammenzee op, zoals we gelukkig al jaren niet meer hebben gezien in de Formule 1. Over de boordradio’s maakten de overgebleven 19 coureurs contact met hun engineers om te horen wie gecrasht was. Iedereen hield zijn adem in… De wedstrijdleiding legde de race stil, waarna de coureurs zich opstelden in de pitstraat, in afwachting van nieuws over hun collega.
Grosjean ontsnapt uit vlammenzee
Het duurde even voordat de beelden van de crash naar buiten kwamen. Het chassis van de Haas-bolide bleek vast te zitten ín de vangrail. Zonder de halo had Romain Grosjean dit ongeluk waarschijnlijk niet overleefd. Nu lukte het de Fransman om na een seconde of 19 eigenhandig uit het wrak en de vlammenzee te ontsnappen! Met ‘slechts’ brandwonden aan zijn handen en enkels werd hij per helikopter naar het ziekenhuis gebracht.
Safetycar na herstart
De race lag ruim een uur stil. Na het blussen van het wrak, begonnen de herstelwerkzaamheden aan de vangrail. De wereld keek toe hoe een rij betonblokken werd geplaatst. Daarna klommen de coureurs weer in hun wagens. Kort na de herstart ging het echter weer mis. Ditmaal tolde de roze Mercedes van Lance Stroll door de lucht en weer was Daniil Kvyat erbij betrokken. De Rus kreeg hiervoor een tijdstraf van tien seconden aan zijn broek. Stroll belandde ondersteboven naast het asfalt. Gelukkig kroop de Canadees ongeschonden uit de zwaar beschadigde wagen.
Na het vertrek van de safetycar kon de race eindelijk goed beginnen. Hamilton had nog steeds de leiding, gevolgd door Verstappen, Pérez en Albon. Bottas moest al vroeg naar binnen met een lekke band en sloot weer achteraan het veld aan.
Snelste raceronde voor Max Verstappen
In ronde 20 dook Hamilton als eerste naar binnen voor een bandenwissel, een ronde later gevolgd door Verstappen. Het tempo van de twee lag zo hoog dat er al snel een flink gat ontstond met de rest. In ronde 35 maakte Verstappen een tweede pitstop die met bijna 5 seconden veel te lang duurde. Toch raakte hij zijn positie niet kwijt en pakte zelfs de snelste raceronde, die een extra punt opleverde.
De spanning zat voornamelijk in het midden van het veld, waar Norris, Sainz, Gasly, Ocon en Ricciardo om de punten streden. Voor Valtteri Bottas zat net als in Turkije alles tegen. Hij kwam wel vier keer binnen; twee keer vanwege een lekke band. Een zeldzame achtste plaats leverde hem slechts vier punten op, waarmee Verstappen weer een stukje dichter bij een tweede plaats in het eindklassement kwam.
Verrassend einde
Terwijl Hamilton zonder problemen op zijn 95ste overwinning afkoerste, reed Verstappen voor de derde keer de pitstraat in, zonder positieverlies. Met een kleine voorsprong dook hij weer voor Pérez (P3) en Albon (P4) naar buiten. De Thai vormde nauwelijks een gevaar voor de Mexicaan, die zich veilig waande op P3, op weg naar een tweede podium op rij… Of toch niet? In ronde 54 ontplofte zijn motor en opnieuw vloog er een formule 1 auto in de fik. Gelukkig kon Pérez de wagen veilig aan de kant zetten. Nul punten voor Racing Point in Bahrein!
Voor Albon kwam P3 als een cadeautje! Voor het eerst sinds 2017 deelden twee coureurs van Red Bull Racing weer het podium. P2 was voor Verstappen de beste prestatie tot nu toe in Bahrein. Na een prachtig vuurwerk volgde een wat ingetogen ceremonie met rozenwater. Waarschijnlijk waren de gedachten van de winnaars alweer bij Grosjean, die na het overleven van die horrorcrash werd uitgeroepen tot Driver of the day!
Racing-art.nl
Haal de race beleving in huis. Racing-Art.nl heeft een schitterende collectie 1/18 f1 schaalmodellen en kunstwerken voor de racing fan zoals schilderijen, modelauto’s, en merchandise. Je vindt er bijvoorbeeld schaalmodellen van Valentino Rossi en Max Verstappen, Red Bull Racing, Porsche en Ferrari. Mocht je op zoek zijn naar een speciaal model, laat het ons gerust weten!
[products=blog_mv_modelauto_18_minichamps]