Valtteri Bottas pakt eerste overwinning van 2020
Het hele Formule 1-circus is aan coronaprotocollen gebonden. Gezichten zijn bedekt met mondkapjes of spatschermen, de tribunes blijven leeg. Zelfs de podiumceremonie is anders dan anders. Geen hoog platform met uitzicht over de honderden toestromende fans en felicitaties van de nodige bobo’s, maar een sobere ceremonie op de grid. Gelukkig mocht de champagnedouche nog wel en dat maakte Lando Norris (McLaren) voor het eerst in zijn F1-carrière mee.
2020 het seizoen van Max Verstappen?
Dit seizoen, dat voorlopig uit acht races in Europa bestaat, moet hét seizoen van Max Verstappen worden. Het Red Bull-team wil eindelijk weer de wereldtitel binnenhalen. Met de verbeterde Hondamotor met power unit moest het daarom wel gek lopen wilde er geen Red Bull-coureur op het podium eindigen. Al helemaal omdat het team het grote geluk had om de eerste race van het seizoen op het ‘thuis’-circuit te rijden: de Red Bull Ring in Spielberg. Tel daarbij de overwinningen van Verstappen in 2018 en 2019 in Oostenrijk en voilà: zet de champagne maar alvast klaar.
Maar bij de trainingen werd direct duidelijk dat Mercedes nog steeds oppermachtig is. Daarmee is de hoge verwachting voor het kampioenschap voor Verstappen meteen weer wat getemperd.
Gridstraf voor Lewis Hamilton
In de kwalificatie pakten Bottas en Hamilton P1 en P2. Verstappen verzekerde zich van de derde plaats en zou de startrij delen met Lando Norris. Alexander Albon (Red Bull) zette de vijfde tijd neer. Ferrari is geen fan van het Oostenrijkse circuit en beschikt bovendien niet over een top-auto. Dat werd pijnlijk duidelijk: Charles Leclerc startte als zevende nog in de top 10. Maar meervoudig kampioen Sebastian Vettel kwam niet verder dan P11.
Een uur voor de start kreeg Hamilton een gridstraf van de FIA van drie plaatsen, omdat hij in de kwalificatie te laat had geremd bij een gele vlag. En zo schoof Verstappen op naar de eerste startrij, naast Bottas.
De eerste formule 1 race van 2020
Bij de eerste rondes over de Red Bull Ring was er nog geen vuiltje aan de lucht. Na een goede start behielden Bottas en Verstappen hun posities. Hamilton haalde Albon en Norris in en zette na de negende ronde de achtervolging in op weg naar P2. En dat verliep een stuk makkelijker dan hij had gedacht. Motorproblemen zorgden ervoor dat Verstappen in de 14de ronde niet de eerste winnaar, maar de eerste uitvaller werd van dit seizoen. Hij moest alle zeilen bijzetten om de RB16 veilig naar de pits te loodsen. Het zou niet bij Verstappen blijven, want kort daarna staakten ook Daniel Ricciardo (Renault) en Lance Stroll (Racing Point) de race en parkeerden hun formule 1 auto’s in de garage. Kevin Magnussen (Haas) schoot rechtdoor in een bocht en wist zijn wagen nog net voor het hek tot stilstand te brengen. Daarmee was de eerste safetycar van de race een feit.
Alle coureurs meldden zich in de pitstraat voor een bandenwissel. Met de beide Mercedessen aan de leiding en Albon inmiddels op P3 werd de race hervat. De Mercedes-bolides zijn dit jaar uitgerust met het DAS-systeem. Hiermee kan de hoek van de banden tijdens de race worden aangepast. Dat betekent dat de coureur varieert tussen meer grip in de bochten tot minder grip en wrijving – dus meer snelheid – op de rechte stukken. Red Bull heeft DAS aangevochten, maar zonder resultaat. Toch verliep de race ook voor het Duitse team niet zonder zorgen. Met name de gele curbs zorgden voor sensorproblemen in de versnellingsbak. Meer dan eens kregen Hamilton en Bottas de opdracht om die curbs zoveel mogelijk te vermijden.
Achterin het veld spinde Sebastian Vettel toen hij Carlos Sainz (McLaren) binnendoor wilde inhalen. Gelukkig bleef hij op de baan (P15) en zou uiteindelijk nog een punt pakken door als 10de te finishen. Sainz is volgend seizoen de nieuwe coureur bij Ferrari naast Leclerc. Vettel heeft nog geen stoeltje bij een ander team. De slechte prestatie in de eerste race van het seizoen doet de onderhandelingen vast geen goed.
Rechtervoorwiel van Alfo Romeo Kimi Räikkönen los
In ronde 49 was het einde oefening voor Romain Grosjean (Haas) en George Russel (Williams). Ook zij kampten met technische problemen. De tweede safetycar bracht het hele veld weer dicht bij elkaar, met Albon stevig op P3. Na de herstart beleefde Kimi Räikkönen, die zich de hele race nog niet had laten zien, een bijzonder moment toen het rechtervoorwiel loskwam. Daarmee was hij uitvaller nummer 7 en verantwoordelijk voor de derde safetycar.
Met nog maar 13 coureurs op de baan – en dat bij prachtig weer – volgde weer een snelle herstart door Bottas, gevolgd door Hamilton en Albon. De teamgenoot van Verstappen stond nu voor de keuze: de derde plaats verdedigen en verzekerd zijn van een podiumplek en punten voor het team? Of kon hij historie schrijven door Lewis Hamilton in te halen en als tweede te eindigen? Hij koos voor het laatste. Zijn inhaalmanoeuvre buitenom pakte echter verkeerd uit. Hamilton toucheerde hem, waarna Albon spinde. Wie dacht er niet terug aan de Grand Prix van Brazilië vorig jaar, toen precies hetzelfde gebeurde? Het leverde Hamilton wel 5 strafseconden op, waardoor hij in Oostenrijk als vierde zou eindigen.
Valtteri Bottas overtuigend winnaar
In de 57ste ronde liet de tweede Red Bull het afweten (motorproblemen) en haalde ook Daniil Kvyat (AlphaTauri) de eindstreep niet. En zo finishten slechts 11 auto’s de finish, met Bottas als overtuigend winnaar, Charles Leclerc als verrassende tweede en een uitzinnige Lando Norris op de derde plaats. De Brit pakte bovendien nog het extra punt voor de snelste ronde! Ook Sainz, Perez (Racing Point), Gasly (AlphaTauri), Ocon (Renault), Giovinazzi (Alfa Romeo) en Vettel pakten punten voor het klassement. Alleen Williams-debutant Latifi viel net buiten de top 10.
Over een week nemen Verstappen en Albon revanche. Want op zondag 12 juli vindt de tweede race op de Red Bull Ring plaats: de Grand Prix van Stiermarken; naar de deelstaat waarin het circuit ligt.
Racing-art.nl
Racing Art heeft een grote collectie formule 1 schaalmodellen en kunstwerken en litho's voor de racing fan. Je vindt er bijvoorbeeld schaalmodellen van Mercedes, Red Bull Racing, Racing Point, Porsche en Ferrari. Maak gerust eens een afspraak om de kunstwerken te bezichtigen.