100% officiele merchandise
Veilig betalen
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Verstappen ijzersterk op lastig circuit van Imola

Verstappen ijzersterk op lastig circuit van Imola

0 reactie minuten lezen

De formule 1-fans beleefden weer een spectaculair raceweekend met drama en geluksmomentjes. Veel schade ook, wat al begon in de vrije trainingen en tijdens de kwalificatie op zaterdagmiddag. Nikita Mazepin (Haas), Yuki Tsunoda (AlphaTauri) en zelfs Max Verstappen kwamen in de grindbak terecht; om er een paar te noemen.

 

Sergio Pérez op eerste startrij

Opvallend was de overmacht van Mercedes in de vrije trainingen op vrijdag, met toptijden voor Valtteri Bottas en Lewis Hamilton. Maar het draait natuurlijk om de kwalificatie op de zaterdag en daar liet Sergio Pérez zien waarom hij thuishoort bij Red Bull Racing. Hij pakte P2 en zou zondag voor het eerst in zijn carrière vanaf de eerste startrij vertrekken. Naast Lewis Hamilton en vóór zijn teamgenoot Max Verstappen. Die bezette P3 met Charles Leclerc (Ferrari) naast zich op P4. En Valtteri Bottas? Die zakte terug naar P8; een tegenvallende startpositie waar de nummer 2 van team Mercedes eigenlijk niet thuis hoort.

 

Grand Prix van Emilia-Romagna

Het hele weekend kampten de coureurs al met de lage temperaturen in Noord-Italië. Daar kwam zondag nog een extra uitdaging bij: regen! Een uur voor de start van de race kwam het met bakken uit de lucht. De regen veranderde het circuit in een spiegelgladde baan. De vraag die op ieders lippen lag was natuurlijk: op welke banden vertrekken we? De intermediates of de full wets? En wanneer is de baan droog genoeg om over te gaan op slicks? De hele top 10 besloot het op de intermediates te proberen, slechts vier coureurs in het hele veld kozen voor de full wets.

 

Beste start in carrière Max Verstappen

Lewis Hamilton stond op Imola voor de 99ste keer op poleposition. Zou hij de Nederlander achter zich weten te houden? Het antwoord was nee! Max Verstappen had misschien wel de beste start van zijn carrière. Hij nam vóór de eerste bocht zijn teamgenoot Pérez en Hamilton al te grazen. En maakte zich zo breed in de bocht, dat hij Hamilton naar de buitenkant dwong. In slow motion was goed te zien hoe de Mercedes letterlijk over de kerbstones stuiterde. Een lichte touché zorgde nog voor wat schade aan de neus van de Mercedes, maar de twee kwamen heelhuids uit de strijd. Met Verstappen als winnaar. Sergio Pérez lag derde en Charles Leclerc had zijn vierde positie weten te behouden.

Na de goede start gooide Nicholas Latifi (Williams) roet in het eten. Hij crashte in ronde 1 na een touché met Haas-coureur Mazepin. De safetycar kwam op de baan. In een poging zijn banden warm te krijgen raakte vervolgens Mick Schumacher (Haas) in een slip. De schade bleef beperkt tot de neus van de bolide. Twee rondjes moest hij nog over het circuit rijden voordat de pitstraat openging en hij met een nieuwe neus weer kon aansluiten.

Pérez, nog steeds op een mooie P3 achter de safetycar, beging een grote fout. Hij raakte van de baan en verloor daarbij een aantal posities. De Mexicaan besloot door de grindbak terug te rijden en weer op zijn eigen plek achter Hamilton aan te sluiten. Dat had niet gemogen en leverde hem een stop-and-go penalty op van 10 seconden.

Rond 6: de safetycar verliet het circuit en Verstappen maakte een prima herstart. Het gat tussen hem en Hamilton werd al snel 5 seconden. De baan was in sommige sectoren nog flink nat, terwijl andere delen al opdroogden. Alle teams keken naar elkaar: wie zou er als eerste naar binnen komen voor de wissel naar slicks? Het was Sebastian Vettel (Aston Martin) die de gok waagde. En snel daarna volgden ook de andere teams. Verstappen dook in ronde 27 naar binnen, een ronde later gevolgd door Hamilton en Leclerc. Mede dankzij een supersnelle pitstop behield Red Bull Racing de leiding!

 

Kantelpunt in de race

Terwijl Verstappen en Hamilton de eerste achterblijvers al op een ronde zetten, beleefde de zevenvoudig wereldkampioen een zeldzaam moment: heel even verloor hij de controle over zijn bolide. Met hoge snelheid vloog hij op de bandenstapels af en kon hem zijn wagen nog maar net op tijd stilzetten. Lewis Hamilton die een fout maakte… Dat kwam niet vaak voor. Terwijl hij de Mercedes weer achteruit door het grind richting het asfalt reed, klapten een stuk verderop Valtteri Bottas (Mercedes) en George Russell (Williams) op elkaar. Russell haalde de Fin in en kwam met een snelheid van zo’n 300 kilometer per uur met een achterwiel op een nat gedeelte van het asfalt. Hij schoot naar links en boorde zijn bolide in de Mercedes van Bottas. De chaos was zo groot, dat de wedstrijdleiding besloot de race tijdelijk stil te leggen.

Team Mercedes beleefde zo het dieptepunt van het raceweekend. Bottas kroop uit een totaal verpulverde wagen en Hamilton bevond zich zomaar op P9 met een ronde achterstand! Maar niet voor lang: alle coureurs die op een ronde stonden, mochten voor de herstart het rondje inhalen! Een geluk bij een ongeluk.

 

Inhaalrace voor Hamilton

Ook Max Verstappen beleefde een spannend momentje vlak voor de rollende herstart. Bij het opwarmen van de banden slipte hij bijna van de baan. Maar door snel te handelen hield hij de RB16B op het asfalt en stoof niet lang daarna weg. Achter de Nederlander zetten Carlos Sainz (Ferrari), Charles Leclerc en een uitstekend presterende Lando Norris (McLaren) de achtervolging in. Pérez spinde opnieuw en zou uiteindelijk op P11 net buiten de punten blijven.

Lewis Hamilton beleefde een mooie inhaalrace vanaf P9. Eigenlijk vanaf P7, omdat Pérez en Yuki Tsunoda door glijpartijen vanzelf plaatsmaakten. Daarna moesten Lance Stroll (Aston Martin), Daniel Ricciardo (McLaren) en Sainz er allemaal aan geloven. Nog 13 rondes te gaan en Hamilton lag alweer op P4. Leclerc hoopte nog op een podiumplek op het thuiscircuit van Ferrari, maar kon ook weinig beginnen tegen de Brit. Daarna joeg Hamilton op landgenoot Norris, die even standhield, maar zich toen ook makkelijk gewonnen gaf. Met P3 behaalde Norris een prima resultaat voor team McLaren!

Verstappen is nooit in gevaar geweest op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Ook geen klapband deze keer, wel een fantastische finish! Hamilton haalde met de snelste raceronde wel het maximale uit zijn tweede plaats. In het WK-klassement blijft hij Verstappen met een puntje voor. Daar zal de Red Bull-coureur niet van wakkerliggen. Het seizoen duurt nog lang. Een ding is zeker: het belooft een spannende strijd te worden tussen titelverdediger Hamilton en aanvaller Verstappen.

 

Over Racing Art

Racing Art brengt de race beleving in je huis met exclusieve kunstwerken van bijvoorbeeld Eric Jan Kremer, litho's en foto prints. Racing Art heeft een mooie collectie schaalmodellen en kunstwerken. Hiermee haal je als formule 1 fan de racebeleving in huis zoals een Max Verstappen Formule 1 auto. Bekijk bijvoorbeeld het Max Verstappen RB16B 1/18 schaalmodel.

 

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Verstappen ijzersterk op lastig circuit van Imola" Laat een reactie achter
Schilderijen en schaalmodellen | Haal de race beleving in huis
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Bezoek Sale Nieuws Klantenservice Mijn account