Verstappen pakt zesde overwinning van seizoen 2022
Na twee jaar afwezigheid kon het Formule 1-circus eindelijk weer naar Montreal voor de GP van Canada. De tribunes langs het stratencircuit Gilles Villeneuve zaten volgepakt met fans. Zij weerstonden op de vrijdag hoge temperaturen en zagen hoe Max Verstappen in zijn nieuwe formule 1-auto (RB18) in de eerste vrije trainingen de snelste tijd neerzette. De fans die een ticket hadden voor de zaterdag hadden het een stuk slechter. Zij zaten weggedoken in hun felgekleurde regenjassen. Maar beleefden wel een superspannende kwalificatie. Tijdens de derde vrije training, waarin Max Verstappen gek genoeg niet verder kwam dan een zevende tijd, kwam de regen met bakken uit de lucht. Voor sommige coureurs dé kans om te laten zien wat ze kunnen. Zoals Sebastian Vettel (Aston Martin AMR22), Fernando Alonso (Alpine A522) en Pierre Gasly (AlfaTauri AT03), die de snelste tijden reden.
Opdrogende baan zorgt voor spannende kwalificatie
De kwalificatie begon ook nat, maar per ronde werd het asfalt droger. Dat betekende dat de tijden steeds sneller werden en coureurs hun best deden om als laatste te worden afgevlagd. Voor Charles Leclerc (Ferrari F1-75) maakte het allemaal niet uit. De Monegask zou achteraan starten door gridstraffen na het verwisselen van zijn motor; de vierde in de motorpool. Voor teamgenoot Carlos Sainz het moment om te shinen. Hij streed met Max Verstappen voor poleposition. Maar door een kleine stuurfout in zijn laatste ronde, greep hij naast pole en moest zelfs landgenoot Alonso (Alpine) nog voor laten op de startgrid. Voor Sergio Pérez (Red Bull Racing RB18) verliep het weekend een stuk minder goed. Door een crash kwam hij in de kwalificatie niet verder dan P13.
De startgrid liet vooraan nog meer verrassingen zien. Zoals Lewis Hamilton (Mercedes W13) op P4 en team Haas (Haas VF-22) op P5 en P6. De Chinese coureur Guanyu Zhou beleefde met zijn nieuwe Alfa Romeo C42 de beste kwalificatie tot nu toe: P10!
Grand Prix van Canada
Met een stralend blauwe lucht en volop zon bleven de regenbanden en intermediates op zondag gelukkig in de pitgarage. Alle ogen waren gericht op de start. Zou Fernando Alonso een poging wagen om Verstappen voor de eerste bocht in te halen? De tweevoudig wereldkampioen maakte immers een sterke en strijdlustige indruk. Maar Verstappen was zo goed weg in zijn nieuwe formule 1-auto, RB18, dat Alonso er niet eens bij aan te pas kwam. Na een aantal rondes moest hij ook plaats maken voor Carlos Sainz (Ferrari) en voelde de 40-jarige Spanjaard meteen de druk van oud-teamgenoot Lewis Hamilton achter zich.
Van achterin startte Charles Leclerc aan zijn inhaalrace. Hij reed op de harde band, met als plan zo lang mogelijk door te rijden en pas ver over de helft van de race banden te wisselen. Ook Sergio Pérez (RB18) schoof bij de start een paar plaatsen naar voren, maar moest nog flink zijn best doen om de top 10 te halen.
Pérez zorgt voor eerste virtuele safetycar
Wat precies de oorzaak was, werd niet duidelijk, maar de Mexicaan kreeg in ronde 9 ruzie met zijn koppeling en zette zijn nieuwe formule 1-auto RB18 stil naast het circuit. Niet een echt lekker moment, zo vroeg in de race, omdat Verstappen zijn opgebouwde voorsprong grotendeels zag verdampen. Hij kwam, net als veel anderen, wel naar binnen voor harde banden en gaf de leiding uit handen aan Carlos Sainz, die buiten bleef. Max kwam op P3 weer terug op het asfalt, met voor zich de twee Spanjaarden Alonso en Sainz. De Red Bull van Verstappen had weinig problemen met de Alpine van Alonso en in ronde 16 zat Verstappen dan alweer op P2.
Wat was nu de beste strategie? Sainz inhalen of het gat dichtrijden en wachten tot de Spanjaard naar binnen ging voor zijn bandenwissel? Het antwoord kwam in ronde 20 van Mick Schumacher (Haas).
Tweede virtuele safetycar na stilvallen Haas
Schumacher, die bezig was aan een hele goede race met mogelijk zelfs WK-puntjes, kreeg het ook aan de stok met zijn Haas VF-22. Hij parkeerde de formule 1-auto langs het circuit en de tweede virtuele safetycar was een feit. George Russell (Mercedes W13) maakte direct gebruik van deze ‘gratis’ pitstop en ook Carlos Sainz dook naar binnen. Een goed moment voor hem, omdat hij een aantal rondes na de herstart weer op P2 achter Max Verstappen reed op nieuwere banden!
Lewis Hamilton reed, ondanks het stuiteren van de W13 op P3 en kon zijn tweede podium van het jaar al ruiken. Achter hem zat teamgenoot Russell, dus voor een aanval in de rug hoefde hij niet bang te zijn. Achter de jonge Brit reden Esteban Ocon (Alpine A522) en Charles Leclerc (Ferrari F1-75). En daar weer achter was het filerijden voor Fernando Alonso (Alpine A522), Vallteri Bottas (Alfa Romeo C42), Lance Stroll (Aston Martin AMR22), Guanyu Zhou (Alfa Romeo), Yuki Tsunoda (AlfaTauri AT03) en Daniel Ricciardo (McLaren MCL36).
Charles Leclerc rijdt 42 rondes op eerste setje banden
Na een knappe race naar voren, riep het team Charles Leclerc in ronde 42 naar binnen voor zijn eerste bandenwissel. Daardoor zakte hij terug naar P12, achter de file met Canadees Lance Stroll aan kop.
Voor Max Verstappen leken de kansen op een overwinning te verbleken, toen hij in ronde 44 naar binnen dook voor een nieuwe set harde banden. Even moest hij Hamilton voor laten, maar een ronde later verwees hij zijn oud-rivaal weer terug naar P3. Nu moest de Nederlander een gat van 10 seconden naar Sainz dichtrijden die riant aan de leiding ging.
Nog geen vijf rondes later is het Yuki Tsunoda (AlfaTauri) die bij het uitrijden van de pits een stuurfout maakte en zijn auto in de muur parkeerde. Dit leverde een safetycar op én luidde een bloedstollend laatste deel van de race in. Want: Carlos Sainz kwam naar binnen voor nieuwe banden en sloot vlak achter Max Verstappen aan op P2!
Verstappen houdt het hoofd koel
Na de herstart volgden 15 spannende rondes waarin Carlos Sainz alles op alles zette om Verstappen in te halen en eindelijk zijn eerste overwinning in de formule 1 binnen te slepen. Dankzij de drie DRS-zones kwam hij steeds heel dicht achter Verstappen terecht, maar het lukt hem niet om een inhaalactie in te zetten. Ondertussen was ook Charles Leclerc aan een inhaalrace bezig en reed soepel door het veld naar P5.
De druk was hoog, maar de Nederlander stond al eens voor hetere vuren. Hij maakte geen fouten en werd als eerste afgevlagd vóór Sainz en Hamilton! Zijn zesde overwinning van seizoen 2022 in zijn 150ste race in de koningsklasse. Zijn 26ste overwinning tot nu toe. Bovendien loopt hij in het WK-klassement verder uit op Pérez en Leclerc. Maar, zoals de nuchtere Verstappen zelf altijd zegt: het seizoen duurt nog lang en er kan nog van alles gebeuren. De volgende race is op Silverstone, Groot-Brittannië.
Over Racing-art.nl
Haal de race beleving in huis met Racing Art. Racing-Art.nl heeft een mooie collectie formule 1 schaalmodellen van o.a. Spark en Minichamps en kunstwerken voor de race fan zoals kunstwerken, litho's, schaalmodellen en merchandise. Je vindt er bijvoorbeeld een F1 auto van Max Verstappen 1:18, Red Bull Racing auto's, Porsches, Lamborghini's en Ferrari's. Mocht je op zoek zijn naar een speciaal schaalmodel, laat het ons weten!
Ben je op zoek naar een Max Verstappen auto of een Red Bull Jas? Bekijk dan onze collectie!
[products=blog_TU2649]