Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

Verstappen tweede op de Hongaroring, Hamilton neemt leiding in F1 klassement

  • Geplaatst op
  • Door Racing-Art.nl
  • 0
Verstappen tweede op de Hongaroring, Hamilton neemt leiding in F1 klassement

Lewis Hamilton haalde het maximale uit zijn 90ste poleposition van zijn carrière. Onder de constante dreiging van regen werd hij als eerste afgevlagd met een ruime voorsprong op Max Verstappen. De tweede overwinning in drie races maakt Hamilton weer leider in het WK-klassement.

Zo makkelijk als het bij Mercedes ging, zo moeilijk had Red Bull Racing het in Hongarije. Zowel Verstappen als zijn teammaat Alexander Albon klaagden steen en been over de onvoorspelbare RB16. Van overstuur naar onderstuur en weer terug… het vertrouwen was totaal weg. De Red Bull-monteurs haalden zelfs een nacht door om te achterhalen wat er loos was. Maar zonder resultaat. Vorig jaar pakte Verstappen in Hongarije nog zijn eerste poleposition en behield de leiding tot een paar rondes voor het einde van de race. Nu kwam hij in de kwalificatie niet verder dan P7, terwijl Albon tevreden moest zijn met P13.

Wel succesvol waren de ‘roze Mercedessen’ van Racing Point. Lance Stroll en Sergio Pérez startten op de tweede rij, direct achter Hamilton en Bottas; een historisch moment voor de Britse renstal. De coureurs van McLaren - Lando Norris en Carlos Sainz - plaatsten zich voor P8 en P9. Ja, zelfs Ferrari had meer succes dan Red Bull. Het geplaagde Italiaanse team bezette de derde startrij en maakte daarmee een goede kans op een mooi eindresultaat.

 

Topprestatie monteurs Red Bull

De Grand Prix van Hongarije stond in het teken van wisselvalig weer. Zo regende het nog flink in de aanloop naar de race en voorspelde de radar voor later in de middag ook nog buien. Alle teams reden hun opwarmronde en de ronde naar de startopstelling op de groene intermediate band. En juist in die installatieronde, op weg naar start/finish, verloor Verstappen de controle over zijn auto en crashte in de banden. Een catastrofe, passend bij het slechte weekend dat Red Bull tot dan toe had op het Hongaarse circuit. Max reed zijn wagen met een gebroken stuurstang en zonder voorvleugel naar de zevende startplek op de grid. Terwijl hij uitstapte met het idee dat hij niet meer in actie zou komen, gingen zijn monteurs aan het werk. Wat volgde waren misschien wel de spannendste 12 minuten van de hele zondag. Terwijl de wereld toekeek leverden de monteurs een topprestatie. Met minder dan een halve minuut over, repareerden ze de auto en hielden Verstappen in de race.

 

Formule 1 Grand Prix van Hongarije

De regenwolken maakten rond drie uur weer plaats voor de zon en het circuit droogde al aardig op. Voor team Haas reden genoeg om Kevin Magnussen (P16) en Romain Grosjean (P18) na de opwarmronde naar binnen te roepen voor een bandenwissel. Zij verschenen als enige op slicks aan de start, terwijl alle andere teams al vroeg in de race hun pitstops moesten afwerken om ook hun intermediates te wisselen.

Max Verstappen had een ongekend goede start en wist buitenom van P7 door te stoten naar P3, met voor zich Lance Stroll en Lewis Hamilton. Valtteri Bottas (Mercedes) daarentegen kwam slecht weg, waarbij hij nog van geluk mocht spreken dat hij niet over de gele lijn van zijn ‘startpositie’ was gereden. Daar staat immers een tijdstraf op.

 

Verstappen het langst op de groene band

Omdat er voor de eerste helft van de race geen regen werd verwacht, doken Charles Leclerc (Ferrari) en Valtteri Bottas als eerste de pitstraat in voor een bandenwissel. Ook teams die niet vooraan meereden riepen hun coureurs binnen. Van de top 3 bleef Verstappen nog het langst doorrijden op de groene band. Een tactische zet: na zijn pitstop kwam hij op P2 terug, voor Magnussen en Grosjean, die aan het begin van de race duidelijk profiteerden van de slimme zet om nog voor de start banden te wisselen. Na afloop volgde echter wel een tijdstraf van 10 seconden, waarna Magnussen een plaats zakte naar P10 en Grosjean naar P16.

Alexander Albon reed vanaf zijn dertiende plek al snel naar voren. Hij streed met onder meer McLaren en Racing Point om uiteindelijk achter de Ferrari’s terecht te komen. Leclerc leverde nauwelijks een probleem op. Later in de race vochten Albon en Vettel om P5. Lange tijd hield Vettel de Red Bull achter zich, tot hij een fout maakte in bocht 2, waarvan Albon direct wist te profiteren.

Vooraan bouwde Hamilton zijn voorsprong uit naar 10 seconden. Een niet te dichten gat voor Verstappen. Op P3 reed Lance Stroll, die zich heel knap had teruggevochten naar zijn startpositie. Maar het gat van 15 seconden op Verstappen was voor de Canadees te groot. Stroll zag bovendien een supersnelle Bottas in zijn achteruitkijkspiegel.

 

Regen verwacht… of toch niet?

De weerradar liet een forse bui zien die koers zette naar de Hongaroring. Dit leidde tot tactische beslissingen over wel of niet wisselen van banden. Vooral voor Charles Leclerc, die meermaals over de boordradio riep dat hij het moeilijk had, pakte dit slecht uit. Hij zou uiteindelijk zonder punten blijven: P11.

Wat er kwam, geen regen! Voor Bottas het moment om banden te wisselen, af te rekenen met Stroll en de jacht te openen op Verstappen. De superieure Fin, die zich in de drie races van dit seizoen al meer heeft laten gelden dan in heel 2019, naderde de RB16 in no time tot een seconde. Maar inhalen lukte niet. Nog maar een bandenwissel dan, en weer joeg Bottas over de baan. Het gat tussen hem en Verstappen werd zichtbaar kleiner, wat een spannende strijd opleverde! De computer berekende dat inhalen in ronde 68 (van de 70) zeker mogelijk moest zijn. Verstappen haalde alles uit zijn auto en wist Bottas succesvol achter zich te houden. Ondertussen zette Hamilton met alle gemak iedereen tot en met P6 (Vettel!) op een of meer rondes. En wisselde met nog twee rondes te gaan zonder positieverlies naar een setje rode banden waarop hij het extra punt voor de snelste ronde veilig stelde.
Verstappen sleepte het tweede podium van dit jaar binnen en voorkwam een één-tweetje voor Mercedes. De Limburger bedankte zijn team! Zonder hen had hij de race vanuit de pitbox moeten bekijken.
Vóór de podiumceremonie begon, liep Lewis Hamilton een rondje om de RB16 met nummer 33 heen, alsof hij het nog niet kon geloven! De Brit bekende later dat hij het eerste deel van de race reed in de veronderstelling dat Verstappen na die crash niet eens was gestart!

 

Top 10 GP van Hongarije

1 Lewis Hamilton (Mercedes)

2 Max Verstappen (Red Bull Racing)

3 Valtteri Bottas (Mercedes)

4 Lance Stroll (Racing Point)

5 Alexander Albon (Red Bull Racing)

6 Sebastian Vettel (Ferrari)

7 Sergio Pérez (Racing Point)

8 Daniel Ricciardo (Renault)

9 Carlos Sainz (McLaren)

10 Kevin Magnussen (Haas)

 

Racing-art.nl

Racing Art heeft formule 1 schaalmodellen en kunstwerken en litho's voor de racing fan. Je vindt er bijvoorbeeld schaalmodellen Jos Verstappen en Max Verstappen, Red Bull Racing, Mercedes, Racing Point, Porsche en Ferrari. Maak een afspraak om de kunstwerken te bezichtigen.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd