100% officiele merchandise
Veilig betalen
Gratis verzending vanaf €45
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Wereldkampioen Fernando Alonso na zeven jaar weer op het podium

Wereldkampioen Fernando Alonso na zeven jaar weer op het podium

0 reactie minuten lezen

Het Losail International Circuit nabij Lusail in Qatar, is zo plat als een dubbeltje, maar o zo verraderlijk voor de banden. De Pirelli-banden speelden dan ook een hoofdrol in de kwalificatie en de race.

 

Gasly zorgt voor gridstraffen

Bij de trainingen en de kwalificatie viel op hoe goed AlphaTauri en Alpine presteerden op het snelle circuit midden in de woestijn. Vooral Pierre Gasly en Fernando Alonso zetten goede tijden neer. Toch leek het er tot vlak voor het einde van de kwalificatie op, dat de top 3 naar Mercedes en Red Bull zou gaan. Met Lewis Hamilton op P1, Max Verstappen op P2 en Valtteri Bottas op P3. Maar… met nog een paar seconden te gaan in Q3 kreeg Gasly een lekke band en verloor de voorvleugel van zijn bolide. Net toen Carlos Sainz (Ferrari), Bottas en Verstappen nog in hun snelle rondes zaten. Er ontstond verwarring langs het circuit: gele vlag, groene vlag, dubbele gele vlag. Hoe dan ook, Bottas en Verstappen gingen niet van het gas en moesten zich zondagochtend melden bij de wedstrijdleiding. Sainz had zijn rondje wel afgebroken en voorkwam daarmee een straf.

 

Domper voor Verstappen

Pas een uur voor aanvang van de race werd bekendgemaakt dat Verstappen van P2 naar P7 was teruggezet voor het negeren van de dubbele gele vlag. Bottas ging van P3 naar P6 voor het negeren van de enkele gele vlag. Een flinke domper voor Verstappen die met nog maar een kleine voorsprong op Hamilton in het WK-klassement alles moest doen om het maximaal aantal punten te pakken. Een start vanaf P7 paste niet in dat scenario.
De lekke band van Gasly leverde wel een unieke top 3 op met nota bene een prachtige P2 voor de Fransman zelf. Op de tweede startrij stonden Fernando Alonso en Lando Norris (McLaren), gevolgd door Carlos Sainz en Valtteri Bottas op de derde startrij. En daarachter sloot Verstappen naast Yuki Tsunoda (AlphaTauri) aan.

Sergio Pérez (Red Bull Racing) en Charles Leclerc (Ferrari) presteerden met P11 en P13 onder de maat. Ook Daniel Ricciardo (McLaren) kon zijn draai niet vinden in Qatar. Hij startte naast Leclerc vanaf P14.

 

Grand Prix van Qatar

De start van Max Verstappen was er weer eentje in de categorie ‘wereldklasse’. Hij pakte voor de eerste bocht al twee plaatsen. Wel beleefde hij in bocht twee een klein momentje met Alonso, waarbij de Nederlander kort naast de baan terecht kwam. Gelukkig liep dat goed af en reed Max na één ronde alweer op P4, met Gasly, Alonso en Hamilton (pole) voor zich.
Valtteri Bottas had allesbehalve een goede start. Hij viel terug naar P11, waar hij een tijdje bleef hangen. Pas toen teamleider Toto Wolff hem over de boordradio wakker schudde, kwam de Fin in actie en begon langzaam aan een opmars.

Pierre Gasly (P3) en Fernando Alonso (P2) lieten Verstappen makkelijk voorbij. In vier rondes lag hij daarmee weer op P2! Deze positie was ook het maximaal haalbare voor Red Bull Racing. Het gat tussen Verstappen en Hamilton was 4 seconden en liep langzaam op. De twee reden bovendien al snel weg van de rest van het veld!

 

Pérez gaat als een speer

De van P11 vertrokken Sergio Pérez vermaakte zich prima op het circuit. De ene na de andere bolide maakte plaats voor de Mexicaan, die al snel zesde lag. In ronde 14 haalde hij Lando Norris (McLaren) in en pakte daarmee P4, achter Alonso.
De pitstops van Verstappen (ronde 18) en Hamilton (ronde 19) veranderden niets aan de kop van de race. Spannender was het gevecht om P3, tussen Alonso, Pérez en Bottas. De Fin, die na zijn langzame start een goed ritme had gevonden, haalde Alonso in: P3! Maar ja, hij moest nog wel zijn pitstop maken…

In ronde 34 was daar uit het niets de lekke linkervoorband van Bottas’ W12. De Pirelli-banden bleken niet opgewassen tegen de combinatie van forse slijtage, vooral linksvoor, en messcherpe kerbstones. Bottas raakte even naast het asfalt in de grindbak, maar wist zijn auto veilig naar de pitstraat te rijden. Even later vertrok hij weer met verse banden en sloot aan op P14…
Goed nieuws voor Pérez: hij kreeg zo P3 cadeau. Zou Red Bull Racing weer met twee coureurs naar het podium gaan?

 

Extra punt voor het WK-klassement

Dat Verstappen in Qatar niet als winnaar over de streep zou komen, was al vroeg in de race duidelijk. Daarom focuste het team zich op het behouden van P2 én het binnenhalen van de snelste raceronde voor dat extra puntje in het WK-klassement. Die ronde stond wisselend op naam van Lewis en Max!

In ronde 49 liep Lando Norris een lekke band op en viel daarmee terug van P4 naar P9. In dezelfde ronde kwam Valtteri Bottas weer de pitstraat in. Zijn race was voorbij. De W12 had met die lekke band toch meer schade opgelopen dan eerder verwacht.
Daar ging de linkervoorband van George Russell (Williams) eraan! Ook hij kon zijn race na een bezoekje aan de pitstraat vervolgen, maar finishte daardoor op P17.

Meerdere teams, die eigenlijk een 1-pitstopstrategie volgden, haalden hun coureurs voor de zekerheid naar binnen voor een tweede bandenwissel. Zo ook Pérez, die daarmee P3 weggaf aan Alonso. Het Red Bull-team ging ervan uit dat ook Alonso nog een extra pitstop zou maken. Daarmee zou P3 vanzelf weer in handen van de Mexicaan komen… Maar die gok pakte niet goed uit. Alonso ging voor een éénstopper. Een gewaagde keuze van Alpine, want Alonso reed op oude banden die het blijkbaar op elk moment konden begeven. Red Bull Racing maakt zelden strategische blunders, maar in Qatar was het dan zover. Pérez finishte daardoor op P4, terwijl de 40-jarige Spanjaard op zijn eerste podium in zeven jaar afkoerste.

 

Toch een virtuele safetycar

In de slotrondes gebeurde er nog veel, te beginnen met de lekke band voor Nicholas Latifi (Williams). Als enige van de vier coureurs met een lekke band wist hij zijn bolide niet naar de pitstraat terug te rijden. Hij parkeerde hem naast de baan. Het duurde zeker nog twee rondes voordat het signaal ‘virtuele safetycar’ kwam, waarna de marshalls de Williams-bolide weg takelden. Verstappen had zoveel voorsprong op Alonso dat hij nog een ‘gratis’ pitstop kon maken voor een setje nieuwe rode banden. Daarmee zette hij in de laatste ronde de snelste tijd neer. Hamilton finishte met een ruime voorsprong als eerste en snoepte daarmee 6 punten af van Max’ voorsprong in de strijd om de wereldtitel. De Nederlander heeft nog altijd 8 punten meer dan zijn grote rivaal. Fernando Alonso finishte zonder bandenproblemen als derde en vierde dat groots! Wat een prachtig resultaat voor de Spanjaard en team Alpine.

 

Over Racing-art.nl

Haal de race beleving in huis met Racing Art. Racing-Art.nl heeft een mooie collectie formule 1 miniaturen en formule 1 schilderijen voor de race fan zoals Max Verstappen kunstwerken, litho's, RB16B schaalmodellen en fankleding. Je vindt er bijvoorbeeld een Max Verstappen auto's, Red Bull Racing auto's, Lamborghini's en Ferrari's. Mocht je op zoek zijn naar een speciaal schaalmodel, laat het gerust weten!

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Wereldkampioen Fernando Alonso na zeven jaar weer op het podium" Laat een reactie achter
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Sale Nieuws Klantenservice Mijn account