100% officiele merchandise
Veilig betalen
Gratis verzending vanaf €45
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
George Russell pakt eerste GP-overwinning, Mercedes dominant in Brazilië

George Russell pakt eerste GP-overwinning, Mercedes dominant in Brazilië

0 reactie minuten lezen

Het Autodromo José Carlos Pace, beter bekend als Interlagos, is een circuit met vele gezichten. Dat komt vooral door de ligging tussen de grote meren bij São Paulo waardoor het weer alle kanten opgaat. Ook dit jaar moesten de formule 1-teams constant schakelen en zich aanpassen aan de omstandigheden. Dat levert wel mooie verrassingen op. Want met een regenachtige kwalificatie op de vrijdag – kwalificeren voor de startopstelling van de sprintrace op zaterdag – was het ineens de Deen Kevin Magnussen van team Haas (Haas, VF-22) die in Q3 de snelste tijd reed. Hij kon het nauwelijks geloven toen zijn engineer hem vertelde dat hij poleposition had voor de zaterdag. Een groter contrast met zijn teamgenoot kon er niet zijn: Mick Schumacher zou namelijk op P20 starten. Max Verstappen (Red Bull Racing, RB18) pakte P2 en George Russell (Mercedes, W13) P3.

 

Scheurtje in tactiek Red Bull Racing?

Zaterdag was het mooi weer, droog, niet al te warm. Een mooie dag voor een sprintrace over 24 rondes. De vorige twee sprintraces zijn door Max Verstappen (Red Bull Racing, RB18) gewonnen en het format staat voor seizoen 2023 zelfs zes keer op de agenda.
Kevin Magnussen had een prachtige start en wist de leiding te behouden. Verstappen en Nicholas Latifi (Williams, FW-44) waren de enigen die op de mediumband reden. De rest had voor de rode, zachtste band gekozen. Verstappen kon de mediumbanden maar moeilijk aan de praat krijgen. Zo had hij meteen George Russell in zijn spiegels. Was dit een eerste scheurtje in de anders zo perfecte strategie van Red Bull Racing? Magnussen was na drie rondes wel de leiding kwijt aan Verstappen en zou uiteindelijk finishen op P8 met 1 punt voor het team.

 

Teamgenoten Alpine en Aston Martin met elkaar in gevecht

Meer naar het midden toe werd hard gevochten voor een goede startplaats in de grand prix op zondag. Daarbij lieten de teamgenoten van Alpine en Aston Martin elkaar maar weinig ruimte. Fernando Alonso en Esteban Ocon (Alpine, A522) raakten elkaar, waardoor Alonso naar binnen moest voor een nieuwe voorvleugel. Terwijl de formule 1-auto van Ocon flinke schade aan een airpod had opgelopen. Vlak na de race vloog zijn auto zelfs nog in brand!

Lance Stroll wilde voorkomen dat teamgenoot Sebastian Vettel (Aston Martin, AMR22) hem inhaalde en drukte de Duitser het gras op. Vettel kon gelukkig door, maar wist meteen dat hij van zijn teamgenoot blijkbaar niets meer hoefde te verwachten.
Vooraan moest Verstappen zijn koppositie verdedigen tegen de dominante Mercedes W13 van Russell. De jonge Brit had drie pogingen nodig om Verstappen definitief in te halen. Zijn mediumbanden waren veel sneller op dan gehoopt en daardoor kon Max niet meevechten om de overwinning. Na Russell moest hij ook Carlos Sainz (Ferrari, F-75) en Lewis Hamilton (Mercedes, W13) voorlaten. Zo finishte de tweevoudig wereldkampioen op P4, met achter zich Sergio Pérez (Red Bull Racing, RB18), Charles Leclerc (Ferrari, F1-75), Lando Norris (McLaren, MCL36), Kevin Magnussen (Haas, VF-22), Sebastian Vettel (Aston Martin, AMR22) en Pierre Gasly (AlphaTauri, AT03) op P10.

Vanwege een gridstraf van vijf plaatsen voor Carlos Sainz (wisselen van een motor) zou Lewis Hamilton naast Russell op de eerste startrij starten en bezette Red Bull Racing de tweede startrij op zondag.

 

Grand Prix van Brazilië

Op zondag hadden de teams te maken met zeer hoge temperaturen. Een uitdaging voor de banden én voor de coureurs. George Russell (Mercedes, W13) had een prima start en bleef zowel Lewis Hamilton als Max Verstappen voor. In het midden van het veld was het dringen geblazen in de eerste ronde en dat leidde tot een onnodige fout van Daniel Ricciardo (McLaren, MCL36). Hij tikte Kevin Magnussen van achter aan. De Haas (VF-22), die op zaterdag nog van poleposition was gestart, spinde en nam in zijn draai ook Ricciardo mee. Beide auto’s waren uit de race en de eerste safetycar was een feit.

Bij de herstart viel Max Verstappen meteen vrij agressief aan bij Lewis Hamilton in het gevecht om P2. Hamilton gaf Verstappen geen ruimte in bocht 1, waardoor de formule 1-auto’s elkaar raakten. De voorvleugel van de Red Bull was eraan en meteen zag Verstappen drie auto’s voorbij steken. Hamilton was ook naast de baan terecht gekomen, maar had blijkbaar geen schade. Hij sloot weer op P6 aan. Verstappen moest naar binnen voor een nieuwe voorvleugel en hoorde niet veel later dat de wedstrijdleiding hem verantwoordelijk hield voor het incident. Het leverde hem een tijdstraf op van 5 seconden, in te lossen bij de volgende pitstop.

 

Leclerc en Verstappen bouwen race op vanuit achterhoede

Niet veel later botste Lando Norris (McLaren, MCL36) tegen de Ferrari van Charles Leclerc. De Monegask gleed de baan af en kwam tot stilstand in de bandenstapels. Iedereen, inclusief Leclerc, dacht dat de race voorbij was. Maar de Ferrari-motor bleef aan de praat en zo kon Leclerc terug naar de pitstraat voor een nieuwe voorvleugel en vervolgde zijn race vlak achter Verstappen in de achterhoede. Norris kreeg ook 5 seconden aan zijn broek.

Vooraan reed George Russell makkelijk weg bij Sergio Pérez op P2. Daarachter maakten Carlos Sainz (Ferrari, F1-75) en Lewis Hamilton (Mercedes, W13) weer jacht op Pérez. De Red Bull had duidelijk niet de snelheid die we het hele seizoen al hebben gezien. Pérez staat in het kampioenschap op P2 en moest er alles aan doen om punten te pakken in de ultieme poging om Leclerc voor te blijven. Maar Hamilton haalde hem uiteindelijk in en na zijn pitstop moest de Mexicaan hij ook Carlos Sainz voorlaten.

 

Tweede safetycar brengt extra spanning in de race

Met het stilvallen van de formule 1-auto van Lando Norris (McLaren, MCL36) in ronde 52 was het voor zijn team klaar in Brazilië. Norris parkeerde zijn auto langs het circuit en dat was weer het sein voor de safetycar om het asfalt op te komen. Carlos Sainz dook meteen naar binnen voor een setje nieuwe banden en sloot op P4 weer aan. Veel coureurs maakten een pitstop, soms al voor de derde keer zoals Leclerc en Verstappen. De Monegask deed het beter dan de Nederlander, maar beiden reden in ieder geval weer in de top 10.

Russell maakte opnieuw een sterke herstart en hield Hamilton met gemak op zo’n 1.5 seconde afstand. Zou Lewis, die dit seizoen ook nog geen race heeft gewonnen, zijn jonge teamgenoot van zijn eerste GP-overwinning afhouden?

Achter de Mercedessen werd Pérez ingehaald door Sainz en zakte daarna nog verder terug toen hij Leclerc en Fernando Alonso (Alpine, A522) voorbij moest laten. Alonso en Ocon reden een sterke race in Brazilië. Wat een heerlijke boordradio tussen Ocon en zijn engineer waarin de Fransman moest beloven niet in gevecht te gaan met teamgenoot Alonso!

 

Verstappen (Red Bull Racing) maakt zich niet geliefd

Met Leclerc op P4, Pérez op P6 en Verstappen inmiddels op P7 ontstond er een interessante discussie in beide teams. Leclerc had graag gezien dat Sainz hem voor zou laten, zodat hij nog meer punten zou scoren dan Pérez. Maar Sainz, die al een podiumfinish had, gaf er geen gehoor aan. Bij Red Bull moest Pérez (P6) Verstappen (P7) voorlaten. De Nederlander zou proberen om Alonso in te halen. Lukte dat niet, dan moest hij de plek weer teruggeven aan Pérez. En dit allemaal op een paar rondes voor de finish. Alonso bleef echter buiten bereik van Verstappen, dus het verzoek kwam om Sergio weer zijn plaatsje terug te geven. Daarmee zou Pérez in het kampioenschap net een puntje meer hebben dan Leclerc. Maar… Max gaf er geen gehoor aan. Sterker nog, hij greep dit moment aan om Pérez terug te pakken voor iets wat eerder dit seizoen was gebeurd. Mogelijk de crash van Pérez met Leclerc in de kwalificatie voor de GP van Monaco. Verstappen kon daardoor zijn vliegende ronde niet afmaken en moest op P4 starten. Poleposition ging naar de Monegask en Pérez zou de GP van Monaco uiteindelijk winnen. Hoe dan ook, hier maakt Verstappen geen vrienden mee…

 

George Russell viert zijn eerste GP-overwinning in de formule 1

Aan kop werd George Russell niet meer aangevallen door Hamilton en reed onbedreigd zijn race uit. Het vuurwerk en gejuich van het publiek waren speciaal voor hem. Na twee jaar ploeteren bij team Williams sluit Russell zijn eerste seizoen bij Mercedes af met een prachtige overwinning in Brazilië. De eerste van vele. Ook voor team Mercedes was dan eindelijk de eerste zege van seizoen 2022 binnen. Hamilton finishte als tweede en Carlos Sainz (Ferrari) ging als derde mee naar het podium.

 

Over Racing-art.nl

Met Racing Art haal je de race beleving in huis. Racing-Art.nl heeft een mooie collectie kunstwerken,. modelauto's en vitrines om je schaalmodel in te showen zoals de Triple 9 showcase. De RB18 modelauto van Max Verstappen vind je natuurlijk ook met de nummer 1 op de auto.

Delen
Reacties Bekijk reacties op "George Russell pakt eerste GP-overwinning, Mercedes dominant in Brazilië" Laat een reactie achter
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Sale Nieuws Klantenservice Mijn account