Leclerc terug op het podium in thuisrace Red Bull Racing
De Red Bull Ring, het supersnelle circuit in het Oostenrijkse Spielberg, was gedurende het raceweekend vooral oranje gekleurd. Duizenden Nederlandse racefans namen bezit van het circuit in de bergen. Dat betekende vooral veel oranje rookbommen en feestende fans op de overvolle tribunes. Natuurlijk waren ze hier om Verstappen (RB18) opnieuw te zien winnen in de thuisrace voor Red Bull Racing, maar het weekend bracht een verdeeld resultaat.
Verstappen leidt in kwalificatie en sprintrace
Tijdens de kwalificatie op vrijdag bleef Max Verstappen met zijn nieuwe RB18 de twee Ferrari-coureurs voor. Dat betekende dat de Nederlander van poleposition mocht starten in de sprintrace op zaterdag. Sergio Pérez pakte op vrijdag P4, maar kreeg na de kwalificatie nog een gridstraf voor het overschrijden van de track limits in het tweede deel (Q2) van de kwalificatie. Zijn snelste tijd werd afgepakt en zo zakte Pérez van P4 naar P13 in de startopstelling voor de sprintrace.
Voor de monteurs van Lewis Hamilton (Mercedes) werd het vrijdagavond overwerken. De Brit crashte hard in Q3, waarna er van zijn nieuwe Mercedes W13 weinig over was. Kort daarna klapte ook George Russell met zijn W13-achtervleugel in de bandenstapel.
Op zaterdagmiddag genoten de Verstappen-fans van de sprintrace, waarin Max de leiding behield en zonder al te veel problemen op de overwinning afreed. De eerste 8 punten van het weekend waren binnen. Pérez maakte veel plaatsen goed en kon daardoor op zondag vanaf P5 starten, vlak achter Russell op P4. Ook team Haas presteerde goed. Kevin Magnussen (Haas VF-22) pakte P7 en Mick Schumacher P9 in de hoofdrace. Opvallend was ook P5 voor Esteban Ocon (Alpine A522), een knappe prestatie op dit snelle circuit.
Grand Prix van Oostenrijk
Net als in de sprintrace kwam Max Verstappen in zijn nieuwe formule 1-auto RB18 goed weg en behield eenvoudig de leiding in de race. Door direct weg te rijden bij Charles Leclerc trok hij een gat van ruim 2 seconden. Sergio Pérez viel meteen aan bij George Russell maar dat liep fout af. Russell raakte de RB18 van Pérez, die daardoor in de grindbak naast de baan belandde. De Mexicaan hield zijn formule 1-auto wel aan de praat. Hij reed naar de pitstraat voor een set nieuwe banden en sloot achteraan het veld weer aan. In ronde 26 haalde zijn team hem definitief naar binnen; na de Grand Prix van Canada zijn tweede DNF.
Verstappen (RB18) makkelijke prooi voor Leclerc
Ook voor Verstappen keerden de kansen; en dat op het circuit waar hij al vier keer won. Charles Leclerc hield hem makkelijk bij en haalde hem in ronde 13 eenvoudig in. Verstappen dook naar binnen voor nieuwe banden en kwam op P8 weer terug. Op de harde band hervond de Nederlander weer snelheid en klom snel door het veld naar voren. Hamilton reed inmiddels op P3, maar moest Verstappen voorbij laten; de Nederlander had overduidelijk meer snelheid dan de Brit. En zo kon Max weer op jacht naar Carlos Sainz (Ferrari F1-75) op P2.
In het middenveld werd lekker gevochten om de punten in de top 10. McLaren, Haas, Alpine, Alfa Romeo en AlfaTauri waren de teams die met elkaar streden. Soms reden ze met wel drie of vier auto’s dik op topsnelheid over de rechte stukken. Mick Schumacher (Haas) liet eindelijk zien waarom hij echt in de Formule 1 thuishoort. Met een mooie finish op P6 hield hij teammaat Magnussen, Lando Norris, Daniël Ricciardo en oud-wereldkampioen Fernando Alonso achter zich.
Eerste pitstop voor Leclerc (Ferrari F1-75)
In ronde 26 dook Charles Leclerc voor het eerst naar binnen voor een bandenwissel. Hij kwam achter Verstappen terug op P3. Daarna was Sainz aan de beurt, die bij het uitrijden van de pitstraat wel Lewis Hamilton voor moest laten gaan en zodoende op P4 weer aansloot. Dit duurde niet lang want ook Hamilton kreeg het ‘box box’ te horen en kwam terug op P6.
Verstappen had nu weer de leiding in de race, maar wist dat Leclerc en Sainz betere rondetijden reden. En ja hoor, niet veel later verscheen het Ferrari-rood in de spiegels van Verstappen, die door de ernstige bandenslijtage geen partij was voor het Italiaanse team. En zo stak Charles Leclerc hem voor de tweede keer voorbij. Hoewel het team een andere bandenstrategie in gedachten had, moesten ze Verstappen eerder naar binnen halen om de schade te beperken. Max kwam terug op P3 en kon opnieuw op jacht naar Sainz en Leclerc.
Tijdstraffen voor overschrijden track limits Red Bull Ring
Ondertussen regende het tijdstraffen voor het overschrijden van de track limits. Verschillende coureurs moesten bij hun pitstops eerst 5 seconden stilstaan om hun straf in te lossen. Ook Verstappen en Leclerc werden gewaarschuwd, waarna de heren hun best deden om in de bochten met ten minste twee banden op het asfalt te blijven.
Dan was daar nog het akkefietje met Sebastian Vettel (Aston Martin AMR22) en Pierre Gasly (AlfaTauri AT03) in ronde 40. Bij het inhalen raakten de twee elkaar, waarna Vettel in de grindbak eindigde. Gasly kreeg 5 seconden straf aan zijn broek en Vettel, die was gestart van P18 zou op P17 finishen.
Pech voor Carlos Sainz in slotfase race
Negen rondes na het incident met Vettel en Gasly kwam Charles Leclerc voor de tweede keer naar binnen, een ronde later gevolgd door Sainz. De geschiedenis herhaalde zich: Verstappen reed aan de leiding met achter zich de jagende Leclerc en Sainz op vers rubber.
Nicholas Latifi (Williams) werd de tweede uitvaller in Oostenrijk. Hij parkeerde zijn auto in de pitgarage.
In ronde 51 haalde Leclerc (Ferrari F1-75) Max Verstappen (Red Bull Racing RB18) voor de derde keer in. Het wachten was op een aanval van Carlos Sainz, die zich twee rondes later al aan de staart van de RB18 meldde. Maar verder zou hij niet komen: de motor van de Ferrari met startnummer 55 ontplofte en de formule 1-auto vloog al snel in brand. Sainz zette de fikkende auto neer op een helling en moest wachten tot de marshals de wielen konden blokkeren, voordat hij kon uitstappen. Gelukkig kwam de Spanjaard er zonder kleerscheuren vanaf, maar zijn race was wel voorbij. Lewis Hamilton profiteerde hiervan. Hij schoof eenvoudig een plaatsje op en pakte voor de derde keer op rij P3.
Spannende eindstrijd over 13 rondes
Op het uitvallen van Sainz volgde een virtuele safetycar. Dat kwam vooral Verstappen goed van pas. Hij maakte nog maar eens een pitstop. Maar ook Leclerc dook naar binnen zonder positieverlies. Beide coureurs maakten zich op voor een spannende eindstrijd over 13 rondes, met auto’s die op even oude banden stonden. Dan reed de een de snelste raceronde, dan weer de ander. Uiteindelijk was het Verstappen die dat extra puntje meepikte. Hij liep ook in op de Monegask, maar kwam één of twee rondes te kort om echt nog te kunnen aanvallen. P2 was, na deze lastige race, het best denkbare resultaat voor de Nederlander. Charles Leclerc beleefde op zijn beurt ook nog wat spannende momenten in de slotrondes, toen hij merkte dat zijn gaspedaal niet meer goed functioneerde. Ondanks dit materiaalfalen kwam hij als terechte winnaar over de streep!
Verstappen behoudt de leiding in het klassement. Dankzij het puntje voor de snelste raceronde en de overwinning in de sprintrace laat hij Leclerc slechts 5 punten inlopen.
Over Racing-art.nl
Met Racing Art haal je de race beleving in huis. Racing-Art.nl heeft een mooie collectie schaalmodellen waaronder Max Verstappen 1:18 modelauto en kunstwerken zoals schilderijen, litho's, modelauto’s, en merchandise artikelen. Je vindt er bijvoorbeeld ook de populaire Red Bull Racing softshell jas.
[products=blog_TU2649]