Max Verstappen maakt favorietenrol waar in Mexico City
Natuurlijk, het hooggelegen Autódromo Hermanos Rodriquez in miljoenenstad Mexico City is traditioneel ‘Red Bull-territorium’, omdat de Honda-motor het in de ijle lucht goed doet. Tweemaal eerder was Verstappen al succesvol in Mexico: in 2017 en 2018 kwam hij als winnaar over de streep. Maar in 2019, de laatste keer dat het F1-circus hier neerstreek, was hij door een lekke band een stuk onfortuinlijker. Geen garanties dus.
Vrije trainingen en kwalificatie
In de vrije trainingen deed Red Bull het goed. De stoffige baan bood sommige coureurs wel iets te veel uitdaging. Zo crashten Lance Stroll (Aston Martin) en Charles Leclerc (Ferrari) en belandden anderen meermaals naast het asfalt. In de kwalificatie leek het er lang op dat Max Verstappen er met poleposition vandoor zou gaan. Maar in de laatste minuten van Q3 zorgde Yuki Tsunoda (AlphaTauri) voor verwarring, waardoor Sergio Pérez en Max Verstappen even hun voet van het gas haalden en daarmee hun snelle rondes verprutsten. Met als resultaat dat Valtteri Bottas met de snelste rondetijd zondag vooraan de grid mocht starten, gevolgd door Lewis Hamilton op P2. Op de tweede startrij stond Red Bull Racing en op P5 en P6 respectievelijk Pierre Gasly (AlphaTauri) en Carlos Sainz (Ferrari). Sebastian Vettel (Aston Martin) op P9 en Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) op P10 beleefden een goede kwalificatie.
Door de nodige motor- en versnellingsbakwissels startten vier coureurs noodgedwongen achteraan: Lando Norris (McLaren), Yuki Tsunoda, Esteban Ocon (Alpine ) en Lance Stroll.
Grand Prix van Mexico City
Starten vanaf P3 was niet wat Verstappen had gehoopt, maar hoe langer hij erover nadacht hoe interessanter de positie op de schone kant van het circuit werd. En dat bewees hij bij misschien wel de allerbeste start van dit seizoen. Verstappen was goed weg en zette zijn bolide al snel links naast die van Bottas. De Fin was vooral bezig met teamgenoot Hamilton die rechts van hem opdook. En zo stevenden de drie naast elkaar op bocht 1 af. Wie durfde er als laatste te remmen, dat was de vraag. Niet Bottas! Hij trapte als eerste op de rem en gaf daarmee wel heel veel ruimte weg aan Verstappen. Als tweede remde Hamilton, die aan de binnenkant van bocht 1 zat. Dus de echte held was Max! Hij remde laat en liet met een mooie ruime bocht de twee Mercedessen achter zich. Bottas zag kort daarop zijn P3 definitief verdampen toen hij van achteren een tikkie kreeg van Daniel Ricciardo (McLaren). Hierdoor draaide Bottas 180 graden rond en stond ineens met zijn neus de verkeerde kant op. Tot zijn grote schrik zag de Fin de nodige achterblijvers op zich afkomen. Gelukkig wist iedereen de zwarte Mercedes te ontwijken. Maar dit werd twee coureurs wel fataal: Mick Schumacher (Haas) en Yuki Tsunoda raakten elkaar en lagen er allebei uit. Bottas draaide weer 180 graden in de goede richting en sloot achter Ricciardo aan in de pitstraat voor wat schadeherstel.
Podiumkansen voor Pérez
Na de crashes in de eerste ronde kwam de safetycar de baan op; iets wat we al lang niet meer hebben meegemaakt. Na de herstart vond Verstappen al snel zijn ritme en liep ronde na ronde op Hamilton uit. Pérez had P3 overgenomen van Bottas en maakte serieus kans op een podiumplek. Zou hij als eerste Mexicaan ooit naar het podium gaan in Mexico? Moest hij nog wel de race uitrijden, natuurlijk. Even leek het erop dat Sergio het tempo van Hamilton niet kon bijhouden, maar zijn rondetijden verbeterden naarmate de race vorderde.
Voor Bottas volgde na de slechte start en de tik van Ricciardo het volgende drama: hij zat ruim 20 rondes vast achter de Australiër in de McLaren en kwam er niet voorbij. Pas toen Ricciardo de pitstraat indook kreeg de Fin weer wat lucht.
In de 29ste ronde was Hamilton de eerste van de top 3 die naar binnen kwam voor zijn bandenwissel. Hij zakte daarmee naar P5, achter Charles Leclerc (P4) en Pierre Gasly (P3). Beide coureurs moesten ook nog naar binnen, dus al snel reed de Brit weer op P3. Verstappen volgde in ronde 33 en gaf daarmee de leiding over aan zijn teamgenoot. Maar liefst acht rondes lang leidde de Mexicaan de race op zijn thuiscircuit! Het enthousiaste publiek ging uit hun dak. Ze juichten zo hard dat Pérez het in zijn cockpit kon horen!
Hamilton laat Verstappen gaan
Max kwam na zijn bandenwissel keurig voor Hamilton op de baan en reed opnieuw weg bij zijn grote rivaal. Dat was het moment waarop Hamilton stopte met de jacht op Verstappen en zich zorgen maakte over de pushende Sergio Pérez die na zijn pitstop op P3 achter de Brit opdook.
Bottas maakte ondertussen z’n tweede stop, die veel tijd kostte: de band linksvoor kwam niet los. Eenmaal weer op weg sloot hij op P15 aan achter… Daniel Ricciardo!
In de spannende slotfase van de race joeg Pérez, aangemoedigd door de uitzinnige landgenoten, op Lewis Hamilton. Nog tien rondes… nog vijf… nog twee…. Sergio was er zo dichtbij, maar het kwam helaas niet tot een echte aanval. Voor Hamilton was het lang geleden dat hij zich zo opgejaagd voelde als hier in Mexico. Ondertussen zette Valtteri Bottas aan om het punt voor de snelste raceronde af te pakken van Verstappen. Daar slaagde de getergde Fin dan wel weer in. Zijn enige succesje van deze zondag.
Groot feest Mexican style
Verstappen kwam zonder problemen als eerste over de finish, gevolgd door Hamilton, Pérez en Gasly. Op P5 en P6 finishten de goed presterende Ferrari’s, die nu in het constructeurskampioenschap McLaren voorbij zijn en op de derde plaats staan. Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso (Alpine) en Lando Norris (gestart vanaf P18) maakten de top 10 compleet.
Op het circuit barstte een waar volksfeest los! Het leek warempel wel alsof Pérez de race had gewonnen en Max Verstappen zich al wereldkampioen mocht noemen! De broer, het zoontje en natuurlijk een super trotse vader van Sergio… ze feesten allemaal mee, Mexican style.
Max werd zittend op zijn bolide het podium opgetild en nam de beker in ontvangst. Nog vier races te gaan… Max leidt met 19 punten. Hoe gaat dit aflopen?
Over Racing-art.nl
Met Racing Art haal je de race beleving in huis. Racing-Art.nl heeft een mooie collectie schaalmodellen waaronder Max Verstappen 1:18 schaalmodellen en kunstwerken voor de zoals schilderijen, litho's, modelauto’s, en merchandise. Je vindt er bijvoorbeeld een Max Verstappen auto of een auto van McLaren en Mercedes. Mocht je op zoek zijn naar een speciale modelauto, laat het gerust weten!
[products=blog_max_verstappen_cap]