100% officiele merchandise
Veilig betalen
Gratis verzending vanaf €45
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Max Verstappen op weg naar tweede wereldtitel Formule 1

Max Verstappen op weg naar tweede wereldtitel Formule 1

0 reactie minuten lezen

Het weer vormde een echte uitdaging voor de strategen van de formule 1-teams. Tijdens de vrije trainingen op vrijdag klom het kwik nog op tot zo’n 30 graden Celsius. Op zaterdag regende het flink en dat zorgde weer voor een sterke afkoeling op zondag.

 

Motorproblemen voor Verstappen in kwalificatie

Na de onnodige uitvalbeurt van Charles Leclerc (Ferrari F1-75) tijdens de Grand Prix van Frankrijk waren alle ogen op de jonge Monegask gericht. Kon hij de blunder van de week ervoor wegpoetsen met een overwinning? De korte Hungaroring nabij Mogyoród in Hongarije leek gemaakt voor de nieuwe formule 1-auto van Ferrari (F1-75). Dat was ook terug te zien in de vrije trainingen en de kwalificatie. Toch was het de Brit George Russell (Mercedes W13) die op een opdrogende baan in het laatste deel van de kwalificatie de snelste tijd neerzette. De eerste poleposition voor Russell in zijn formule 1-carrière! Hij was nipt sneller dan Carlos Sainz (P2) en Charles Leclerc (P3).
De uitkomst van de kwalificatie was zeker verrassend, omdat Max Verstappen (Red Bull Racing RB18) een hele goede kans maakte op pole. Maar in Q3 ging het mis. Zijn eerste snelle rondje was niet goed genoeg en bij het uitrijden van de pitstraat - met nog 2 minuten op de klok - meldde Verstappen dat hij motorproblemen had. Zijn engineer gaf nog wat instructies, maar die bleven zonder resultaat. De Nederlander moest van P10 starten, vlak voor Sergio Pérez (Red Bull Racing). De Mexicaan was in Q2 al op P11 gestrand.
Team McLaren presteerde goed met een volledig ge-update formule 1-auto MCL36: Lando Norris pakte P4 en Daniel Ricciardo P9. Esteban Ocon en Fernando Alonso (Alpine A522) zaten er ook goed bij met P5 en P6. De vierde startrij was voor oud-teamgenoten Lewis Hamilton (Mercedes) en Valtteri Bottas (Alfa Romeo C42).

 

Grand Prix van Hongarije

De donkere wolken boven het circuit beloofden niet veel goeds, maar voorlopig ging de dertiende race van seizoen 2022 op een droog circuit van start. Een spannend moment voor George Russell: kon hij de snelle Carlos Sainz (Ferrari F1-75) achter zich houden? Ja! De Brit had een superstart en bleef aan de leiding. Ook Max Verstappen kwam goed weg vanaf P10; met een nieuwe motor begon hij aan een inhaalrace, op de voet gevolgd door teamgenoot Pérez.

Vlak na de start raakten Mick Schumacher (Haas VF-22) en Daniel Ricciardo (McLaren MCL36) elkaar. De formule 1-auto’s bleven op de baan, maar lieten ook wat rotzooi achter. Tijdens een virtual safetycar maakten marshalls de baan schoon.
Na de herstart haalde Verstappen veteraan Alonso (Alpine A522) en zijn teamgenoot Esteban Ocon in; P6 was binnen. Volgende prooi: Lewis Hamilton (Mercedes W13).
Hamilton was zelf op jacht naar Lando Norris (McLaren). Hij haalde hem succesvol in, maar zag kort daarna de Red Bull RB18 van Verstappen in zijn spiegels opduiken.

 

Team Ferrari wacht op juiste moment

Vooraan bleef de top 3 dicht bij elkaar. Russell vond een goed ritme en voelde geen druk van de twee Ferrari’s achter zich. Die leken het rustig aan te doen; alsof ze wachtten op het juiste moment om toe te slaan.
In ronde 17 maakte Russell zijn eerste pitstop en gaf de leiding uit handen aan Carlos Sainz. George kwam op P6 weer terug. Ook Verstappen maakte zijn eerste pitstop en sloot aan op P8.
Daarna volgden Sainz, Pérez en in ronde 20 Hamilton. Deze laatste kwam áchter Max Verstappen terug op de baan en meldde aan zijn team dat er wat lichte regen viel. Toen ook Charles Leclerc de pitstraat opzocht kwam de leiding vanzelf weer bij George Russell terecht.
Leclerc maakte een snelle stop en kwam net voor Carlos Sainz op P2 weer terug. Dit was het moment waarop Ferrari had gewacht. Leclerc zette de aanval in op de Mercedes met startnummer 63. De goed verdedigende Russell maakte het de Monegask echter flink moeilijk. Het kostte Leclerc een aantal rondes om de Mercedes in te halen. Dit spannende gevecht zorgde ervoor dat Carlos Sainz en Max Verstappen steeds dichterbij kwamen. Zelfs Lewis Hamilton verkleinde de achterstand tot de top 4.

 

Regen tijdens de tweede serie pitstops

Red Bull Racing was de eerste van de topteams die voor de tweede pitstop ging. In ronde 39 reed Verstappen naar binnen. Het spetterde licht; niet genoeg om voor de intermediates te kiezen. De Nederlander, die tot nu toe een foutloze race reed, kwam op P6 vlak achter zijn teamgenoot Pérez terug op de baan. Voor hem doken Russell (Mercedes) en Leclerc (Ferrari) naar binnen. Een cruciaal moment in de race, zo zou al snel blijken. Russell kwam namelijk àchter Verstappen weer op de baan en was de leiding definitief kwijt.
Leclerc werd op de harde band naar buiten gestuurd. Een onbegrijpelijke keuze van zijn team, omdat andere coureurs eerder in de race al hadden laten zien dat er nauwelijks temperatuur in die banden te krijgen was. Dat lukte de Monegask ook niet: Verstappen doemde al snel op in zijn spiegels…

 

‘Even mijn banden opwarmen met een 360’

Verstappen had slechts een ronde nodig om Leclerc in te halen. Er klonk een luid gejuich op vanaf de Oranje-tribunes. Daarna sloeg de euforie om in grote schrik: Verstappen spinde! Gelukkig hield hij zijn nieuwe formule 1-auto op het asfalt, zette hem netjes recht en kon weer op het gas, alsof er niets was gebeurd. Nou ja, behalve dan dat Leclerc hem vrolijk weer had ingehaald. ‘Even mijn banden opwarmen met een 360,’ zou hij na de race grappen. Een paar rondes later haalde hij Leclerc opnieuw in: P1 was binnen!

Toen Leclerc ook door George Russell werd ingehaald, die daarmee afkoerste op een mooie P2, was het tijd om hem uit zijn lijden te verlossen. Na zijn derde pitstop bevond hij zich op P6, met voor zich Sergio Pérez (P5), Lewis Hamilton (P4) en Carlos Sainz (P3). Op deze positie zou hij ook finishen…

 

Mercedes opnieuw naar het podium

Het staartje van de race werd nog extra spannend. Allereerst haalde Lewis Hamilton met gemak Carlos Sainz in. Geen Ferrari op het podium in Hongarije, maar Mercedes. Wie had dat durven voorspellen? Hamilton voelde dat er nog meer in zat. Met een fraaie inhaalactie op Russell herinnerde hij zijn jonge teamgenoot er fijntjes aan dat hij nog altijd de zevenvoudig wereldkampioen was.

Met nog vier rondes te gaan, viel de Alfa Romeo C42 van Valtteri Bottas stil, wat de tweede virtual safetycar van de race opleverde! Diverse coureurs meldden bovendien dat het weer licht regende. Max hield het hoofd koel en kwam ook de laatste twee rondes zonder problemen door! Van P10 naar P1: de GP van Hongarije 2022 leverde hem een van zijn mooiste overwinningen op uit zijn carrière. Met een comfortabele voorsprong van 80 punten op Charles Leclerc kan Verstappen met een gerust hart de zomerstop in!

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Max Verstappen op weg naar tweede wereldtitel Formule 1 " Laat een reactie achter
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Sale Nieuws Klantenservice Mijn account