100% officiele merchandise
Veilig betalen
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Max Verstappen opnieuw leider in WK

Max Verstappen opnieuw leider in WK

0 reactie minuten lezen

Als eerbetoon aan motorleverancier Honda kregen de Red Bull-bolides eenmalig een witte livery en droegen Sergio Pérez en Max Verstappen witte racepakken. Bovendien stond er Arigatō (bedankt) in Japanse tekens op de achtervleugels van de bolides van Red Bull Racing en AlphaTauri. Zou de witte RB16B geluk brengen in Turkije?


Al snel bleek dat Verstappen en Pérez minder snel waren dan Hamilton en Bottas in hun W12’s. Dit was pijnlijk zichtbaar bij de vrije trainingen op de vrijdag, die droog verliepen.
De derde vrije training vond, niet voor het eerst dit seizoen, in de regen plaats en leverde een Honda-top 3 op: Pierre Gasly (AlphaTauri), Verstappen en Pérez. Ook Charles Leclerc en Carlos Sainz van team Ferrari deden met een vierde en vijfde tijd goede zaken. 
Met een opdrogende baan konden de coureurs voor de kwalificatie weer op slicks naar buiten. Opnieuw waren Bottas (P2) en Hamilton (pole position) de snelste. Verstappen moest genoegen nemen met P3, terwijl Pérez niet verder kwam dan P7. Gelukkig was daar nog de gridstraf van 10 plaatsen voor Hamilton voor het vervangen van zijn benzinemotor. Dat leverde Red Bull Racing een start vanaf de eerste rij op en een kleine opening om toch het maximale aantal punten te scoren op de zondag. Carlos Sainz en Daniel Ricciardo (McLaren) zouden helemaal achteraan starten vanwege motorwissels.

 

Grand Prix van Turkije

De voorspelling van druilerig en grijs weer voor de zondag kwam uit. Motregen en een hoge luchtvochtigheid zorgden voor een glad circuit, dat maar niet wilde opdrogen. Er viel alleen met intermediates of, in het slechtste geval, met regenbanden te racen. Omstandigheden waarmee Red Bull Racing wel raad weet, maar die niet echt ideaal zijn voor Valtteri Bottas. Vorig jaar spinde hij hier nog samen met Esteban Ocon in bocht 1 en kon direct terug naar de kleedkamer.

Dit keer verliep de start voor Bottas prima, ook Verstappen en Charles Leclerc (P3) sloten goed aan achter de Mercedes. Sergio Pérez won twee plaatsen en ging wiel aan wiel door bocht 1 met Pierre Gasly en Fernando Alonso (Alpine). Dat liep niet goed af voor de laatste die door Gasly van de baan werd gedrukt. Dat kostte de Spanjaard een aantal posities, maar gelukkig kwam hij zonder al te veel schade weer de baan op. De AlphaTauri-coureur kreeg 5 strafseconden aan zijn broek, in te wisselen bij de eerste pitstop. Niet veel later reed Alonso de jonge Mick Schumacher (Haas) van de baan en kreeg ook 5 seconden straftijd. Qua spektakel zou het bij deze incidenten blijven: geen safetycars of rode vlaggen tijdens de 58 rondes durende race.

 

Yuki Tsunoda maakt zich breed

Carlos Sainz liet weer eens zien hoe goed hij is. Van P19 reed de Spanjaard met een aantal fraaie inhaalacties zonder al te veel problemen naar voren. Lewis Hamilton begon van P11 aan zijn inhaalrace. Doel: een podiumplaats! Alonso en Ocon leverden geen problemen op, maar Yuki Tsunoda (AlphaTauri) maakte zich breed en wist de Brit maar liefst acht rondes achter zich te houden. Daardoor groeide het gat met de koplopers tot wel 10 seconden. Daarna ging het inhalen makkelijker: Lance Stroll (Aston Martin) en Lando Norris (McLaren) verdedigden nauwelijks en ook Gasly maakte ruim baan voor de zevenvoudig WK-winnaar. 

Het lukte de coureurs niet om de baan echt droog te rijden. Toch ontstond er steeds meer een racelijn en leverden de intermediates al flink aan profiel in. De beste move was om van inters naar inters te wisselen en de keuze voor slicks nog even uit te stellen. McLaren was het eerste team dat iets over de helft van de race koos voor deze wissel. Die leek goed uit te pakken.

Terwijl Hamilton op P5 in gevecht was met Sergio Pérez, maakte Verstappen in ronde 36 zijn pitstop, een ronde later gevolgd door Bottas en Pérez. Nu had Charles Leclerc de leiding overgenomen, gevolgd door Bottas, Verstappen, Hamilton en Pérez. De Monegask overlegde met zijn team of het haalbaar was om de race uit te rijden op één set intermediates. Ook Hamilton vond, ondanks dat de grip steeds minder werd, dat hij nog langer door kon op zijn banden.

 

Vettel experimenteert op slicks

Slechts één team nam het risico om zijn coureur op slicks naar buiten te sturen en dat was Aston Martin. Vol goede moed verliet Sebastian Vettel de pitstraat op de gele band en merkte toen pas hoe glad het asfalt was. Hij glibberde en gleed van links naar rechts en kwam een aantal keer naast de baan terecht. Hij mocht van geluk spreken dat hij zijn auto heel liet en niemand in zijn glijpartijen meenam. Slechts één rondje duurde dit experiment, dat de Duitser duur kwam te staan. Hij reed op P10, maar sloot na deze blunder op nieuwe inters weer op P18 aan. Daar zou hij ook finishen.

Terug naar de kop van de race. De rondetijden van Leclerc liepen snel terug en dat maakte hem een makkelijke prooi voor Bottas en Verstappen. Eenmaal op P3 koos Ferrari toch om Charles naar binnen te halen. Van de 20 coureurs reden alleen Hamilton en Esteban Ocon nog op hun eerste set banden. Als het aan Lewis lag zou hij de race ook uitrijden met deze ene set. Hij zat immers achter Verstappen op P3 en wilde het gevecht om P2 nog wel aangaan om zo de schade in het kampioenschap te beperken. Zijn team ging nog een aantal rondes mee in zijn plan, maar haalde de Brit met nog maar acht rondes voor het einde naar binnen voor nieuwe inters. Even leek het een goede keuze te zijn. Hamilton zette vanaf P5 de aanval in op Leclerc en Pérez, maar dat konden zijn banden niet aan. Weg snelheid, weg podiumplaats! Bovendien verdedigde Leclerc zijn vierde plaats met verve. Hamilton moest zich in de slotrondes zelfs nog zorgen maken of hij niet door Gasly zou worden ingehaald. Die was hem inmiddels ook tot op een seconde genaderd. Hamilton was razend! Helemaal toen hij na de race hoorde dat Ocon (P10) als enige geen pitstop had gemaakt. Hij concludeerde briesend dat hij dat ook had kunnen doen… Als zijn team hem maar niet had gedwongen om naar binnen te komen…

 

Eerste overwinning voor Bottas

Valtteri Bottas reed de race uit en genoot in Turkije van zijn eerste GP-overwinning van het seizoen en zijn tiende in zijn carrière. Bovendien sprokkelde hij er nog een puntje bij door de snelste raceronde te rijden. Ook Max Verstappen pakte zonder problemen P2, gevolgd door teamgenoot Pérez op P3. Carlos Sainz werd terecht uitgeroepen tot Driver of the day. Mede door zijn fraaie inhaalrace van P19 naar P8.

Slechts zes punten verschil tussen Verstappen en Hamilton in het WK-klassement en nog zes races te gaan! Op naar de Verenigde Staten.

 

Over Racing-art.nl

Haal de race beleving in huis met Racing Art. Racing-Art.nl heeft een uitgebreide collectie f1 schaalmodellen en kunstwerken voor de racing fan zoals schilderijen, litho's, modelauto’s, en fankleding. Je vindt er bijvoorbeeld een Max Verstappen 1:18 schaalmodel, Red Bull Racing auto's, Lamborghini's en Ferrari's. Mocht je op zoek zijn naar een speciaal schaalmodel, laat het gerust weten!

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Max Verstappen opnieuw leider in WK" Laat een reactie achter
Schilderijen en schaalmodellen | Haal de race beleving in huis
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Bezoek Sale Nieuws Klantenservice Mijn account