Menu
EUR
Max Verstappen wint in tropisch Frankrijk

Max Verstappen wint in tropisch Frankrijk

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

Het zag er zo goed uit voor Ferrari en vooral voor Charles Leclerc. In de eerste vrije training op vrijdag was hij de snelste man in de Ferrari F1-75. In de tweede training klokte zijn teamgenoot Carlos Sainz de snelste tijd. Pas in de derde vrije training op zaterdag ging Max Verstappen (RB18) er met de snelste tijd vandoor.
Nog even terug naar de eerste training. Daar zagen we Nyck de Vries in de Mercedes W13 met startnummer 44 klimmen. De Nederlander is testrijder bij Mercedes en mocht de eerste training afwerken in de auto van Lewis Hamilton. Hij kwam tot een negende tijd op het kleurrijke circuit vlak bij het dorpje Le Castellet.

 

Sainz helpt Leclerc aan poleposition in Frankrijk

Voor Carlos Sainz stond al vast dat hij deze race achteraan moest beginnen, vanwege het vervangen van zijn motor. Maar tijdens de kwalificatie leek het of de Spanjaard dat even was vergeten. Hij zette scherpe tijden neer en had gemakkelijk voor poleposition kunnen gaan, zo snel was zijn Ferrari.
In het derde deel van de kwalificatie (Q3) werd duidelijk waarom hij zo zijn best deed. Hij reed niet meer voor zichzelf maar bezorgde Charles Leclerc poleposition door hem twee keer een tow te geven. In de slipstream van zijn ploeggenoot reed Charles Leclerc de snelste tijd.
Max Verstappen en Sergio Pérez (Red Bull Racing) hadden hetzelfde trucje kunnen uithalen, maar Pérez had te veel te verliezen en was allang blij met P3, vóór Lewis Hamilton, Lando Norris (McLaren MCL36) en George Russell (Mercedes W13). Verstappen pakte wel P2 en wist wat hem te doen stond.
Circuit Paul Ricard is de thuisrace voor de fransozen Pierre Gasly (AlphaTauri AT03) en Esteban Ocon (Alpine A522). Zij kwamen echter niet ver in de kwalificatie. Gasly strandde op P16 en Ocon op P12. Aan het publiek heeft het niet gelegen, die vlagden er vrolijk op los.

 

Grand Prix van Frankrijk

Charles Leclerc (Ferrari F1-75) had een superstart en behield eenvoudig de leiding. Verstappen (Red Bull RB18) kwam ook goed weg, maar zag nog even het zilver van Hamiltons Mercedes links naast zich verschijnen. Lewis had namelijk ook een topstart en pakte meteen P3, ten koste van Pérez. De Monegask en Nederlander waren echter te snel voor de Brit.
Sergio Pérez had een paar kansen om Hamilton in te halen, maar was niet succesvol. Bovendien moest hij de deur dichthouden voor de aanstormende George Russell (Mercedes W13) achter zich.
Carlos Sainz was bezig aan een inhaalrace vanaf P19. In ronde 13 bevond hij zich alweer op P10.

Verstappen hield de Ferrari met startnummer 16 goed bij, maar ook hij kwam niet tot een serieuze inhaalpoging. Om zijn banden op het bloedhete asfalt niet meteen over de kling te jagen, nam hij wat meer afstand en besprak met zijn engineer welke strategie ze zouden volgen. Met als uitkomst een vroege pitstop voor Verstappen in ronde 17. De Nederlander kwam achter Lando Norris in de sterk verbeterde McLaren (MCL36) op P7 weer terug in het veld.

 

Kapitale fout van Charles Leclerc

Precies twee rondes later maakte Charles Leclerc, die comfortabel aan de leiding ging, een kapitale fout. Uit het niets brak de achterkant van de Ferrari uit en vloog de Monegask in bocht 11 van het asfalt over de rode en blauwe lijnen richting de muur. Einde race! Leclerc riep in eerste instantie iets over het gaspedaal dat opnieuw haperde, net als in de race van twee weken geleden in Oostenrijk. Maar later gaf hij alleen zichzelf de schuld. Het was een rijdersfout, die hem onnodig kostbare punten kostte.
De safetycar kwam de baan op en dat was het teken voor veel teams om naar binnen te komen voor hun bandenwissels. De banden van Verstappen waren pas twee rondes oud. Dus de Nederlander bleef buiten en schoof zo heel eenvoudig op naar P1 met Lewis Hamilton op vers rubber achter zich op P2.

 

5 Seconden straf voor Carlos Sainz

Max Verstappen had een prima herstart en reed makkelijk weg bij Hamilton. De rest van de race hoefde hij zich alleen nog te concentreren op bandenmanagement en ervoor zorgen dat hij niet in de fout ging, zoals Leclerc.
Achter de Nederlander werd er druk gevochten om de punten. Hamilton, Pérez, Russell en Sainz vormden een treintje en reden rondes lang binnen DRS-afstand van elkaar.
Team Ferrari maakte het zichzelf nog extra moeilijk bij de pitstop van Sainz. De Spanjaard kreeg het seintje dat hij weg kon rijden, maar kwam vlak voor Alexander Albon (Williams FW44) uit. Het scheelde maar een haar of Albon had zijn nieuwe formule 1-auto in de Ferrari geboord. De unsafe release leverde Sainz 5 strafseconden op, in te lossen bij de volgende pitstop. Carlos bleef echter gefocust en haalde als eerste George Russell in, waarna hij koers zette naar Sergio Pérez.

In het middenveld bleef het ook lang spannend. Pierre Gasly (AlphaTauri AT03) schoot een keer rechtdoor in een bocht en Nicholas Latifi (Williams) en Haas-coureur Kevin Magnussen (Haas VF-22) raakten elkaar. Niet veel later parkeerde Magnussen zijn formule 1-auto in de pitgarage. Daniel Ricciardo (McLaren) vocht op P9 met Esteban Ocon (Alpine) op P8. Ocon zou er met de extra punten vandoor gaan.

Pérez mist snelheid en morst punten

Terug naar voren. Sainz had zicht op een podiumplek. Hij hoefde alleen nog Pérez (Red Bull Racing RB18) in te halen voor P3. Pérez hield lang stand, maar moest de Ferrari met startnummer 55 uiteindelijk toch voorbij laten. Maar niet voor lang: het team riep de Spanjaard naar binnen voor nieuwe banden. De extra lange pitstop – de 5 strafseconden telden immers ook mee – zorgden ervoor dat Sainz verder terugzakte in de top 10. Hij zette wel de snelste raceronde op zijn naam en finishte uiteindelijk op P5. Geen podiumplek, maar wel de titel ‘Driver of the day’.

Nu was het de beurt aan George Russell (Mercedes W13) om voor het podium te gaan. Opnieuw moet Pérez verdedigen en dat leverde een paar mooie acties op van de twee coureurs. Er was zelfs een touché, maar beide auto’s bleven op de baan. De jonge Brit pushte hard en wilde net toeslaan toen Guanyu Zhou (Alfa Romeo C42) stil viel en zijn formule 1-auto naast de baan parkeerde. Er volgde een virtuele safetycar, die vooral voor Pérez slecht uitpakte. Zijn engineer was onduidelijk over het moment waarop de Mexicaan weer op het gas kon. Hierdoor miste hij het moment en daar maakte Russell direct gebruik van. Hij schoot Pérez voorbij en finishte voor de vierde keer dit jaar op P3. Sergio Pérez miste deze race opnieuw snelheid en morste punten met een finish op ‘slechts’ P4.

Max Verstappen loopt door de derde DNF van Leclerc verder uit in het WK. Na 12 races is zijn voorsprong 63 punten. De volgende race is in Hongarije, waar Esteban Ocon (Alpine) vorig jaar nog heel verrassend won.

 

Over Racing-art.nl

Met Racing Art haal je de race beleving in huis. Racing-Art.nl heeft een mooie collectie schaalmodellen waaronder modelauto's en kunstwerken zoals schilderijen, litho's, schaalmodellen, en merchandise artikelen. Je vindt er bijvoorbeeld ook de populaire RB18 schaalmodellen.

[products=blog_TU2649]

 


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »