100% officiele merchandise
Veilig betalen
Gratis verzending vanaf €45
14 dagen retour garantie
Toegevoegd aan winkelwagen
Bewerk winkelmandje Ga verder met winkelen
Na kampioenstitel Verstappen nu ook constructeurstitel voor Red Bull Racing

Na kampioenstitel Verstappen nu ook constructeurstitel voor Red Bull Racing

0 reactie minuten lezen

Austin, Texas vormde het decor voor alweer de negentiende race van dit seizoen. Voor tweevoudig (!) wereldkampioen Max Verstappen en het hele team van Red Bull Racing werd het vooral een emotioneel weekend. Na de twee vrije trainingen op vrijdag, waarbij onder meer de bandentest van Pirelli werd afgewerkt, volgde zaterdag slecht nieuws. Dietrich Mateschitz, de oprichter van Red Bull Racing en bedenker van de razend populaire energydrank, is overleden. Voor veel teamleden en oud-coureurs van Red Bull Racing had Mateschitz een belangrijke rol gespeeld in hun carrière in de formule 1. Zo kwam het nieuws hard aan bij Max Verstappen, teambaas Christian Horner, adviseur dr. Helmut Marko en oud-Red Bull kampioen Sebastian Vettel. Voorafgaand aan de race op zondag applaudisseerde iedereen – op en naast baan – als eerbetoon aan Mateschitz. Daarna werd er gewoon geracet, want dat had hij natuurlijk gewild.

 

Derde poleposition voor Carlos Sainz (Ferrari F1-75)

Bij de kwalificatie op zaterdag was al bekend dat Sergio Pérez (Red Bull Racing, RB18) en Charles Leclerc (Ferrari, F1-75) gridstraffen kregen in verband met het vervangen van hun motor. Pérez pakte vijf plaatsen straf en Leclerc zelfs tien plaatsen. Met de dominantie van Ferrari over één ronde moest dit toch kansen bieden voor Verstappen om zondag vanaf P1 te starten. In Q3 leek het er ook op dat hij in zijn laatste vliegende ronde naar de snelste tijd reed, maar door een foutje in de derde sector gaf hij zijn voorsprong op Carlos Sainz weg. Daardoor pakte de Spanjaard zijn derde poleposition van dit seizoen (en in zijn carrière). Op het Texaanse Circuit of the Americas was het de eerste keer dat een Ferrari vanaf pole startte. Sainz was nipt sneller dan Charles Leclerc die zonder zijn straf vanaf P2 zou zijn gestart. Verstappen reed de derde tijd en Pérez de vierde.

Wie het opvallend goed deed was de Canadees Lance Stroll. Hij zette in zijn nieuwe Aston Martin (AMR22) de zevende tijd neer. Zijn teamgenoot Sebastian Vettel plaatste zich op P12 voor de race. Team Mercedes (W13) was gematigd positief met P5 en P6.
Na het doorrekenen van de gridstraffen schoof een aantal coureurs op naar voren. Verstappen startte naast Sainz op P2, Hamilton en Russell op P3 en P4, Lance Stroll op P5 en Lando Norris (McLaren, MCL36) op P6. De gridstraffen pakten ook voor Valtteri Bottas (Alfa Romeo, C42) en Alexander Albon (Williams, FW44) goed uit. Zij startten binnen de top 10 op P7 en P8.

 

Grand Prix van de Verenigde Staten

Het was voor de verandering weer eens lekker tropisch warm, met nul procent kans op regen. Dat zou normaliter een ‘rustige’ race moeten opleveren. Het Circuit of the Americas heeft veel inhaalmogelijkheden en kent weinig safetycars in de race. Het circuit zou ook geen probleem moeten vormen voor een inhaalrace van Pérez (P9) en Leclerc (P12).
Een week na het binnenhalen van de wereldtitel voor Max Verstappen (Red Bull Racing, RB18) kon zijn team in de Verenigde Staten het constructeurskampioenschap 2022 voor de teams winnen. Genoeg om voor te strijden dus.

 

Race al snel voorbij voor Carlos Sainz (Ferrari F1-75)

Na twee slechte starts in de regen op de circuits van Singapore en Japan, kwam Verstappen op het warme asfalt van Austin uitstekend weg. In bocht 1 zette hij zijn nieuwe formule 1 auto RB18 voorbij de Ferrari en nam zo kinderlijk eenvoudig de leiding over. Sainz dacht hem nog aan te vallen door terug te kruisen, maar bij zijn stuurbeweging naar links werd hij vol in de zijflank geraakt door George Russell (Mercedes). Sainz kwam naast de baan terecht, terwijl Russell zijn race kon vervolgen. De Spanjaard dacht nog aan een lekke band, maar bij de pitstop werd een waterlek geconstateerd. Einde race! Russell werd bestraft met een 5 seconden penalty, te incasseren bij zijn volgende pitstop.

Lewis Hamilton schoof van P3 naar P2. In zijn spiegel had hij Lance Stroll en voor zich zijn rivaal van 2021, Verstappen. Lance Stroll hield het niet lang vol op de derde plaats. Hij werd ingehaald door Russell en Pérez die met elkaar in gevecht waren. Ondertussen was ook Charles Leclerc op weg naar voren. De topteams maakten hun eerste pitstop, behalve de Monegask in de Ferrari met startnummer 16. Zo reed hij in ronde 15 op P2 achter Verstappen, wetende dat hij nog wel naar binnen moest voor zijn bandenwissel.

 

Fernando Alonso (Alpine) vliegt na klap op Stroll (Aston Martin)

Dat moment kwam eerder dan team Ferrari had gepland. Want Valtteri Bottas (Alfa Romeo, C42) verloor controle over zijn formule 1 auto en kwam tot stilstand in de grindbak. Er moest een takelwagen bij aan te pas komen om de auto af te voeren. Tijdens de safetycar maakte Leclerc een ‘gratis’ pitstop en sloot achter Pérez weer aan.
Bij de herstart hield Verstappen de Mercedes met nummer 44 succesvol achter zich. Nog geen ronde later moest de safetycar weer de baan op. Fernando Alonso (Alpine, A522) zat op het rechte stuk dicht achter zijn toekomstige teamgenoot Lance Stroll. Net toen hij hem links wilde inhalen, stuurde de Canadees ook naar links. Daardoor vloog de Alpine boven op de Aston Martin. Lance tolde een aantal keer flink in de rondte, terwijl Fernando met slechts zijn achterwielen op het asfalt bijna leek te vliegen. De Alpine kwam tegen de vangrail tot stilstand. Geloof het of niet, maar Alonso hield zijn formule 1 auto aan de praat en reed met een beschadigde neus en wat andere schade terug naar de pitstraat. Waar Stroll’s race erop zat, kon Alonso door.

 

Mislukte pitstop kost Verstappen bijna de overwinning

Weer maakte Verstappen een goede herstart en reed aan het hoofd van de top 5, bestaande uit de Nederlander, Lewis Hamilton, Sergio Pérez, Charles Leclerc en George Russell. Leclerc en Pérez lieten een fraai gevecht om de derde plaats zien, die uiteindelijk gewonnen werd door de Monegask. Daarna moest Pérez voorkomen dat ook Russell nog voorbij kwam. Meer naar het middenveld toe was het spannend voor Pierre Gasly en teamgenoot Yuki Tsunoda (Alpha Tauri, AT03), Lando Norris (McLaren, MCL36) en Mick Schumacher in de Haas VF-22.

Lewis Hamilton dook als eerste voor zijn tweede pitstop naar binnen. Hij kwam op P6 weer terug en zag hoe Max Verstappen ook naar binnen kwam. Die pitstop werd een pijnlijk moment voor de Red Bull Racing monteurs, want de wheelgun linksvoor functioneerde niet. Daardoor lukte het niet om de nieuwe band vast te draaien. En de reserve gun zat nog in een hoesje… Al met al duurde de stop meer dan 11 seconden! Nu moest Verstappen echt aan de bak om de overwinning nog binnen te halen. Eerst voorbij aan Leclerc en daarna op jacht naar Hamilton.

 

Red Bull Racing wint constructeurskampioenschap 2022

Voor Hamilton leek het even een prachtige zondag te worden. Zou hij dan eindelijk, eindelijk de eerste race van seizoen 2022 voor Mercedes gaan winnen? Maar zijn engineer zal hem zeker op de hoogte hebben gehouden van de voortgang van Verstappen. Want de Nederlander passeerde met gemak Leclerc en had volgens de berekeningen slechts vijf rondes nodig om aan de staart van de Mercedes te komen. En precies dat gebeurde ook. Wat is het toch met Red Bull en Mercedes? Meteen voelde het alsof we een jaar terug waren in de tijd en de teams nog streden om het kampioenschap. Verstappen zette de aanval in op het rechte stuk en wist Hamilton achter zich te laten. Nu moest hij zijn koppositie nog vijf rondes vasthouden voor de overwinning. Achter de twee kemphanen verdedigde Charles Leclerc zijn derde plaats en hield daarmee Sergio Pérez en George Russell achter zich. De vierde plek van Pérez leverde samen met de overwinning van Verstappen voldoende voorsprong op in het constructeurskampioenschap voor Red Bull Racing. Na jarenlange overheersing van Mercedes is Red Bull Racing eindelijk weer de beste constructeur van de formule 1!

 

Champagnedouche voor Helmut Marko (Red Bull Racing)

Voor Fernando Alonso (Alpine, A522) leek ook alles goed af te lopen met een prachtige P7-finish. Echter, na protest van team Haas – Alonso zou te lang met een zwaar beschadigde formule 1 auto zijn blijven rijden – kreeg de Spanjaard na de race een tijdstraf van 30 seconden. Hij zakte daarmee terug naar P15.
Max Verstappen droeg zijn overwinning op aan Mateschitz. Helmut Marko ging mee naar het podium en kreeg een heerlijke champagnedouche van Verstappen, Hamilton en Leclerc.

De volgende race is alweer over een week in Mexico.

Delen
Reacties Bekijk reacties op "Na kampioenstitel Verstappen nu ook constructeurstitel voor Red Bull Racing" Laat een reactie achter
Categorieën
Jaar Schaalmodellen Coureurs Vitrines Kunstenaars Art Merchandise Expositie Sale Nieuws Klantenservice Mijn account