Veel chaos, maar ook succes: De regenrace op Hockenheim
Historie van de Duitse Grand Prix
De allereerste Grand Prix van Duitsland als onderdeel van de Formule 1 werd verreden in 1951 in Berlijn. De race heeft sindsdien afwisselend plaatsgevonden op de Hockenheimring of de Nürburgring. Zowel Michael Schumacher als Lewis Hamilton hebben er vier overwinningen behaald. Sebastian Vettel was in 2013 de winnaar. Max Verstappen behaalde er voor de race in 2019 in 2016 de derde en in 1918 de vierde plaats.
2019: De eerste warme trainingen
Tijdens de vrije trainingen op vrijdag leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Het was buiten bloedheet en de beide Ferrari's leken eindelijk een goed weekend tegemoet te kunnen gaan zien, met een eerste plek voor Vettel in de eerste vrije training, terwijl Leclerc de snelste was in de tweede vrije training. Max moest het doen met een vierde en vijfde tijd, maar was desondanks toch wel tevreden. Wie heel wat minder blij waren na de tweede training waren de monteurs van Pierre Gasly. De teamgenoot van Max parkeerde zijn bolide in de banden en veroorzaakte hiermee flink wat schade aan zijn formule 1 auto. Hij bood na afloop alvast zijn excuses aan voor de lange nacht die zijn monteurs tegemoet zouden gaan om zijn auto weer gereed te krijgen voor de zaterdag.
Ook de laatste vrije training op zaterdagmorgen verliep voor Ferrari weer heel voorspoedig met een eerste tijd voor Leclerc en Vettel die aanspraak leek te maken op de tweede plaats. Maar Max liet zien dat hij klaar was voor een goede kwalificatiesessie later op de dag door toch nog net voor Vettel en vlak achter Leclerc te eindigen.
Mooie tweede startplek voor Max
De verwachte regen bleef uit tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Duitsland, maar er leken zich wel donkere wolken samen te pakken boven het team van Ferrari tijdens het verloop van de sessie. In Q1 moest Sebastian Vettel zijn eerste run afbreken wegens problemen met zijn turbo en daarna was hij niet meer in de gelegenheid om een tijd neer te zetten, waardoor hij veroordeeld werd tot de laatste startrij. Zijn teamgenoot Leclerc wist nog wel Q3 te bereiken, maar toen staakte ook zijn bolide de strijd. De tiende startplek viel hem ten deel.
Voor Max verliep de kwalificatie ook niet helemaal naar wens, zeker niet toen hij in Q2 aangaf dat de Honda motor kracht leek te verliezen. Toch weet hij zich alsnog te kwalificeren voor Q3, waar hij achter Lewis Hamilton de tweede startplek veilig stelt, vlak voor Bottas, Gasly en de verrassende Raikkonen.
De Grand Prix van Duitsland 2019: spanning en sensatie
Op zondag komt dan toch de langverwachte regen, waardoor de race dit jaar iets anders van start gaat als normaal. In plaats van een formatieronde, worden er nu meerdere formatierondes achter de safety car gereden, totdat het droog genoeg is voor een staande start. Bij de start komen zowel Max als Gasly slecht van hun plaats en ligt Max vooralsnog vierde achter de goed gestarte Hamilton, Bottas en Raikkonen, maar in de tweede ronde haalt Max Raikkonen al in en ligt hij weer derde achter de twee Mercedessen. Door de crash van Perez en het verschijnen van de safety car wordt het wisselen naar de intermediates en iets later de slicks ingeluid.
Max is niet blij met zijn medium banden, die ervoor zorgen dat hij spint, en dat laat hij het team ook weten. Vervolgens crasht Leclerc in de voorlaatste bocht, die niet meer verder kan, gevolgd door Hamilton, die dezelfde bocht mist en zijn voorvleugel beschadigd. Gehaast rijdt Lewis Hamilton vervolgens aan de verkeerde kant van het paaltje de pitsstraat opnieuw in, waar zijn team niet klaar voor hem is, wat tot een ongekend chaotische pitsstop bij Mercedes leidt en Hamilton veel tijd kost. Daarnaast krijgt Hamilton van de stewards ook nog een tijdstraf van 5 seconden, vanwege het paaltje, en spint hij later ook nog in de eerste bocht, waardoor hij de race uiteindelijk op de laatste plaats beëindigd.
Doordat ook Bottas weer naar binnen moet rijdt Max opeens als eerste en hij behoudt deze plek de rest van de race door goede tactische beslissingen van het team. Doordat ook Hülkenberg en Bottas daarna de fout in gaan lijkt het podium te gaan worden gevormd door Max, Kvyat en Stroll, maar uiteindelijk weet zelfs de als laatste gestarte Vettel nog als tweede te eindigen voor Daniil Kvyat. Max is dolgelukkig met zijn overwinning en vergeet na afloop niet om zijn team te bedanken voor de goede pitsstops. (Racing Art heeft van deze bijzondere GP van Duitsland een Red Bull Racing modelauto beschikbaar). Doordat de twee Alfa Romeo´s na afloop een tijdstraf oplopen, krijgt Hamilton uiteindelijk toch nog twee WK punten en behaalt Robert Kubica voor Williams het allereerste WK punt.
Ook het team van Racing-Art heeft genoten van de eerste seizoenshelft en kijkt uit naar de tweede helft. Er zijn nog 9 races te gaan en Helmut Marko voorspelde 5 overwinningen voor Max Verstappen dit seizoen. Komen er nog 3 overwinningen bij, of blijft Mercedes oppermachtig en gooit ook Ferrari nog roet in het eten? Zal Gasly het seizoen beëindigen bij Red Bull Racing of zal Daniil Kvyat hem toch nog gaan vervangen? Voor nog meer racebeleving na de zomerstop kun je ook altijd bij Racing Art terecht. Bekijk nu onze schaalmodellen en exclusieve race kunstwerken van Max Verstappen of onze Red Bull Racing merchandise.