Menu
EUR
Droomdebuut voor Nyck de Vries, opnieuw winst voor Verstappen

Droomdebuut voor Nyck de Vries, opnieuw winst voor Verstappen

Door: Racing-Art.nl Reacties: 0

Je zal op zaterdagmiddag maar gebeld worden met het verzoek je te melden bij team Williams om de derde vrije training en de race op zondag te rijden. Dit overkwam de Nederlandse Mercedes-reservecoureur Nyck de Vries het afgelopen weekend in het Italiaanse Monza. Alexander Albon was met spoed opgenomen in het ziekenhuis met een blindedarmontsteking en zou niet meer in actie komen. Op vrijdag had De Vries de eerste vrije training voor Aston Martin mogen rijden in de formule 1-auto van Sebastian Vettel. Twee totaal verschillende auto’s; wat een uitdaging. En wat een kans voor De Vries om zich in de kijker te rijden. Hij hoopt al een tijdje op een stoeltje in de formule 1 en dat zou zo maar eens kunnen gaan lukken voor 2023.

 

Veel gridstraffen voor de formule 1-coureurs in Monza

Aan het begin van het weekend was al bekend dat veel coureurs gridstraffen incasseerden in Italië. Max Verstappen (Red Bull Racing RB18) pakte een straf van vijf plaatsen vanwege het vervangen van de verbrandingsmotor. Ook Carlos Sainz (Ferrari F1-75), Lewis Hamilton (Mercedes W13), Kevin Magnussen (Haas VF-22) en zijn teamgenoot Mick Schumacher stelden zich op zondag achter in het veld op. Yuki Tsunoda (AlfaTauri AT03) had een flinke gridstraf aan zijn broek, omdat hij al vijf waarschuwingen had van de wedstrijdleiding. Onder meer voor het zonder veiligheidsgordels rijden op Zandvoort.
Ondanks de straffen streden de teams hard voor een goede startpositie bij de kwalificatie op zaterdag. Nyck de Vries (Williams FW44) pakte P13 en Verstappen P2. Na flink wat gepuzzel bleek dat de Nederlanders samen op startrij 4 zouden starten: Max op P7 en Nyck op P8.
Charles Leclerc (Ferrari F1-75) zette op zaterdag de snelste tijd op het bord en stelde zo poleposition veilig. Een mooi resultaat wat gevierd werd door de uitzinnige tifosi op de tribunes.

De gridstraffen leverden ook kansen op voor coureurs die doorgaans niet zo ver naar voren starten. George Russell (Mercedes) stond op P2, Lando Norris en Daniel Ricciardo (team McLaren MCL36) een rij erachter op P3 en P4. Pierre Gasly (AlfaTauri) deelde de derde startrij met Fernando Alonso (Alpine A522). De top 10 werd afgesloten met Guanyu Zhou (Alfa Romeo C42) en Nicholas Latifi (Williams FW44).

 

Grand Prix van Italië

Kleurde Zandvoort nog oranje, in Monza was Ferrari-rood de overheersende kleur. Ook Ferrari-geel trouwens: het team vierde het 75-jarig bestaan van het merk met de originele kleuren.
Charles Leclerc had een topstart en behield de leiding. Verstappen kwam ook prima weg en schoof al meteen een paar posities op naar voren. Nyck de Vries hield het hoofd koel en bleef op P8 uit de problemen. Carlos Sainz begon van achteren aan een imposante race. Iedere ronde haalde hij een formule 1-auto in, op jacht naar aansluiting bij de top van het veld.
Verstappen had geen moeite met George Russell (P2) en meldde zich na slechts vijf rondes al aan de staart van Leclerc. Carlos Sainz reed na tien rondes alweer op P7.

 

Leclerc maakt gebruik van virtuele safetycar

In ronde 12 parkeerde Sebastian Vettel zijn Aston Martin langs de baan. Door motorproblemen eindigde de laatste race in Europa voor de Duitser al vroeg. Zijn formule 1-auto stond op een handige plek en werd snel weggereden. Het leverde een virtuele safetycar op, waarvan Charles Leclerc meteen wilde profiteren. Maar was het niet iets te vroeg om nu al te wisselen naar banden die nog 40 rondes mee moesten? Of gingen ze voor een tweestopper? Wel jammer dat de virtuele safetycar al eindigde toen de Monegask nog in de pitstraat stond. Dat leverde hem minder voordeel op dan gehoopt. Hij kwam op P3 weer terug. Was dit strategisch slim of gaf Ferrari hier al de overwinning weg?

Nyck de Vries reed foutloos in het middenveld, waar zich alweer een treintje aan auto’s vormde achter Daniel Ricciardo (McLaren MCL36) die allemaal DRS hadden. Inhalen werd daardoor moeilijk. Na zijn pitstop zakte De Vries terug naar P14.

 

Alpine presteert matig op Temple of Speed

Voor Alpine viel het op Monza niet mee. Vooraf werd het Franse team nog getipt voor een podiumplaats, omdat de Alpine’s het op snelle circuits zoals Monza – de Temple of Speed – goed doen dit jaar. Maar Esteban Ocon zou buiten de punten blijven met een P11 finish. En Fernando Alonso viel zelfs uit met koelingsproblemen.

Max Verstappen maakte zijn eerste pitstop in ronde 26 en kwam achter Charles Leclerc weer op de baan met een gat van zo’n 10 seconden. De Nederlander liep ronde na ronde in op de Monegask. Een ding was zeker: Leclerc wilde niet ingehaald worden op het thuiscircuit van Ferrari door de RB18 met startnummer 1. Dus dook Leclerc nog maar een keer naar binnen voor een setje rode banden. Zo nam Verstappen de leiding in de race weer over. Zou het Leclerc lukken om in 20 rondes het gat naar Verstappen te dichten? Hij moest dan meer dan een seconde per ronde goedmaken...

Nyck de Vries streed ondertussen met Pierre Gasly (AlfaTauri AT03) en Guanyu Zhou (Alfa Romeo C42) om een plek in de top 10.
In ronde 41 was het ook gedaan met de tweede Aston Martin. Het team riep Lance Stroll naar binnen en parkeerde de formule 1-auto in de pitgarage.

 

Zestiende race van het seizoen eindigt achter de safetycar

Terwijl Verstappen en Leclerc streden om P1 en P2, waren het George Russell en Carlos Sainz die dat derde plekje op het prachtige podium van Monza wilden bemachtigen. Ferrari miste duidelijk snelheid ten opzichte van Red Bull Racing, want het lukte Leclerc niet om het Verstappen moeilijk te maken. Maar Ferrari was wel serieus sneller dan Mercedes: Sainz zette George Russell in de slotfase van de race nog lekker onder druk. Totdat… Daniel Ricciardo zijn McLaren in ronde 48 stilzette naast de baan: safetycar!
Leuk! Dat wordt nog een paar rondes lekker racen. Verstappen en Leclerc maakten alvast een pitstop om beide met de rode band de eindstrijd aan te gaan. Toen gebeurde er iets vreemds. De safetycar ving George Russell (P3) op in plaats van Verstappen (P1). Verder moest er een takelwagen bij komen om de McLaren van Ricciardo weg te takelen. Dit duurde allemaal veel te lang, terwijl de rondes achter de safetycar wegtikten. En ja hoor: de wedstrijdleiding maakte bekend dat er niet meer geracet zou worden. De auto’s moesten achter de safetycar finishen. Een beslissing waar de tifosi het absoluut niet mee eens waren! Maar zelfs Leclerc, die genoegen moest noemen met een tweede plaats, gaf toe dat de kans dat hij Verstappen nog had kunnen verslaan klein was. Goed nieuws voor Russell: hij mocht als derde opnieuw naar het podium. En ook goed nieuws voor Nyck de Vries die op P9 zonder problemen twee punten pakte voor team Williams. Wat een ijzersterk debuut voor de Nederlander! Zou hij er in Singapore weer bij zijn?

 

Over Racing-art.nl

Met Racing Art haal je de race beleving in huis. Racing-Art.nl heeft een schitterende collectie miniatuur auto's waaronder modelauto's en kunstwerken zoals f1 schilderijen, litho's, schaalmodellen en merchandise artikelen. Je vindt er bijvoorbeeld ook de populaire RB18 miniatuur auto's.

[products=blog_mv_modelauto_18_minichamps]

 


Reacties (0)

There are no comments yet, be the first one to comment
Kies uw taal
Kies uw valuta

Mijn account

Wachtwoord vergeten?

Recent toegevoegd

Totaal incl. btw
€0,00
Bestel nog voor €75,00 en de verzending is gratis
0
Vergelijk
Start vergelijking

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd

Dit artikel is toegevoegd aan uw winkel wagen!
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »