Zesde wereldtitel voor Lewis Hamilton, Bottas wint in Austin
De Grand Prix van de Verenigde Staten werd verreden op het Circuit of the Americas in Austin, Texas. Een iconisch circuit met één groot nadeel: het is gebouwd op moerasgrond. Niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van het asfalt. De coureurs klaagden steen en been over de vele hobbels. Het was zelfs zo erg dat vrijdag na de trainingen een ploeg aan de slag ging om het asfalt op de ergste plaatsen wat af te vlakken.
Max Verstappen snelste in laatste vrije training
Voor team Red Bull begon het raceweekend goed. Verstappen gaf meteen zijn visitekaartje af met de snelste tijd in de eerste vrije training. Albon zette de derde tijd neer. De tweede training leverde een rode vlag op, nadat Romain Grosjean (Haas) zijn bolide onbedoeld in de banden parkeerde en daarbij flinke schade opliep aan zijn voorvleugel. Uiteindelijk klokte Lewis Hamilton de snelste tijd, gevolgd door Charles Leclerc (Ferrari) en Max Verstappen. Voor Sergio Pérez (Racing Point) eindigde de training in mineur. Hij negeerde een oproep om zijn bolide op de weegbrug te zetten. Als straf moest hij de race op zondag starten vanuit de pitstraat.
Zaterdag meldden alle coureurs zich weer voor de laatste vrije training. Maar niet iedereen zette een tijd neer. Zoals Charles Leclerc die al vrij vroeg in de training rook uit zijn motor zag komen en moest stoppen. De topteams wisselden elkaar af met de snelste rondes, waarvan de tijden super dicht bij elkaar lagen. Het was stuivertje wisselen tussen Vettel (Ferrari), Bottas (Mercedes), Verstappen en nog eens Bottas. Er kon maar een de snelste zijn en dat werd Verstappen, gevolgd door Vettel en, heel verrassend, Lando Norris (McLaren).
Pole position voor Valtteri Bottas
Ook in de kwalificatie vochten de teams om poleposition. Zou het Hamilton worden, of Vettel misschien? De top vijf reed rondetijden die binnen drietienden van elkaar lagen. Valtteri Bottas, die de hele dag al superscherp presteerde, hield zijn hoofd koel en pakte zijn eerste poleposition in de Verenigde Staten. Vettel plaatste zich als tweede en Verstappen als derde. Zo miste Max de koppositie in zijn honderdste formule 1-race op slechts 0,067 seconde! Charles Leclerc werd vierde en Hamilton vijfde. De top tien zag er verder zo uit: Albon (Red Bull) p6, Sainz (McLaren) p7, Norris (McLaren) p8, Ricciardo (Renault) p9 en Gasly (Toro Rosso) p10.
De race, top start voor Lewis Hamilton
De start op het Circuit of the Americas verliep super strak. Valtteri Bottas behield vrij gemakkelijk zijn leiderspositie, terwijl Verstappen direct een plek opschoof. Ook Hamilton kende een topstart: van p5 naar p3. Daarmee stonden de twee Ferrari’s direct op achterstand. Minder succesvol was de start van Alexander Albon die nog maar net overeind bleef na een crash met de McLaren van Sainz. Beiden konden door, maar Albon moest eerst een pitstop maken om daarna achteraan het veld opnieuw te beginnen.
Trucje van Ferrari?
Wie dit seizoen een beetje heeft gevolgd kent de verwondering over de wederopstanding van het Italiaanse team na de zomerstop. Zouden ze dan toch gesjoemeld hebben met extra brandstoftoevoer naar de motor? Dit weekend kaartte Red Bull het trucje aan bij de FIA. Zonder Ferrari ervan te beschuldigen natuurlijk, want keiharde bewijzen zijn er immers niet. De FIA liet weten dat het verboden is en zou forse straffen uitdelen aan de teams die zich hieraan schuldig maken. Met deze kennis in het achterhoofd keek de wereld toch met andere ogen naar de SF90’s van Ferrari. Was het toeval dat Charles Leclerc zich zondag niet kon mengen in de strijd om de overwinning? Ook teamgenoot Vettel miste power en zakte na één ronde al weg naar p7. Kon het nog erger? Ja, in de achtste ronde brak zijn achterwielophanging. Einde race voor de Duitser.
Strategie vs spanning
Vooraan bouwde Bottas al snel een comfortabele voorsprong op. Verstappen hield zijn tempo niet bij en zag de zilvergrijze bolide van Hamilton in zijn spiegels. Tijd voor een strategische keuze: Verstappen dook in ronde 13 de pitstraat in voor een wissel naar de harde band. Als antwoord haalde Mercedes Bottas ook naar binnen. Hamilton schoof door naar p1 en leek op weg naar een éénstopper. Bottas reed het gat naar zijn teamgenoot met gemak weer dicht. Hamilton werd naar binnen geroepen, maar weigerde. Totdat Bottas hem inhaalde en Hamilton zijn enige pitstop maakte in ronde 34. En zo was de orde weer hersteld: Bottas p1, Verstappen p2 en Hamilton p3.
Albon werkte zich langzaam maar zeker door het veld naar voren. Hij zou uiteindelijk op de vijfde plaatst eindigen. De meeste spanning kwam uit het gevecht om de zesde, zevende en achtste plaats, waarin vooral Ricciardo (Renault), Sainz en Norris (McLaren) aan elkaar gewaagd waren.
Bijna zilver voor Max Verstappen en zesde wereldtitel voor Lewis Hamilton
Ronde 35. Verstappen maakte zijn tweede pitstop en zakte terug naar p3. Het mag geen verrassing zijn: ook Bottas wisselde en piepte net voor Verstappen weer de baan op. Zestien rondes lang raasden de twee achter Hamilton aan, op jacht naar goud. Het is Valtteri Bottas die teamgenoot Lewis Hamilton nota bene in zijn kampioensrace inhaalde. Voor Max was de overwinning nu definitief uit beeld. Wel haalde hij nog alles uit zijn bolide, die zoals later bleek, flinke vloerschade had. Met nog één ronde te gaan leek het erop dat hij Hamilton naar plaats drie kon verwijzen. Net toen hij wilde aanvallen schoof Kevin Magnussen (Haas) van de baan en gooide de gele vlag roet in het eten voor Verstappen. Zo vierde Bottas zijn tweede overwinning in drie races en een licht emotionele Hamilton zijn zesde wereldtitel!
Over Racing Art
Racing Art heeft formule 1 schilderijen van o.a. Minichamps, Spark models en exclusieve kunstwerken waaronder Max Verstappen posters/lithos met een gelimiteerde oplage. Hiermee haal je de racebeleving in huis. Gedetailleerde schaalmodellen in schaal 1:18 en 1:12 maken de racebeleving compleet. Bijvoorbeeld met een schitterend schaalmodel van Lewis Hamilton